• Anonym

Hur ska jag få mitt barn att äta?

Min son är 3 år. 3 år och äter fortfarande inte som han borde, jag är nu helt tom i huvudet och alla idéer har tagit slut och vänder mig därför till dig i förhoppning om att få din syn på saken.
    Min son har aldrig velat äta, i princip varenda måltid sedan smakportioner började introduceras strax efter halvåret har varit och är fortfarande en stor kamp.
    Ibland undrar jag om min son överhuvudtaget är kapabel att känna hunger för det är aldrig något han visar. I enstaka fall när han fått i sig för lite mat tappar han humöret totalt och bara lägger sig ner på golvet och stortjuter, tvärvägrar fortfarande att äta något utan jag måste tvinga i honom något sött för att få upp "blodsockret" igen och då blir han på gott humör. Innan ett sådant tillfälle har han inte kommunicerat ut att han är hungrig och han har inga problem att förmedla sig förövrigt.
    Vi har provat allt.... vi äter tillsammans i familjen, tända ljus/inte tända ljus, servetter, ta till sig mat själv/bli serverad, plockmat/vanlig mat, leksak med vid bordet/inte leksak med, sjunga osv allt för att försöka göra måltiden trevlig och positiv.
    Han har inga problem att äta motoriskt och klarar alla konsistenser osv så där ligger inte problemet. Han har inte ont i magen och avföringen är normal varje dag. Vi har haft kontakt med dietister och barnmedicin då han ligger långt under "normalkurvan" och de har utrett ämnesomsättning, komjölks/gluten allergi osv och hittar inget onormalt. Jag upplever inte heller att han är sjuk på något sätt utan pigg och glad och utvecklas normalt frånsett vikten. Han vill helt enkelt inte äta...
    På dagis äter han men även där små portioner. Förra hösten fick han en lillebror som numera glatt sitter och smaskar vid köksbordet och mumsar och älskar mat och jag hade hoppats att det skulle smitta av sig lite på vår stora kille men istället sitter han och gnäller och tjatar med lillebror och säger " din mat smakar inte gott", "sluta dricka" osv och försöker "förstöra" för lillebror, vilket vi såklart inte accepterar utan han får tillsägelse om att låta lillebror äta i fred då han tycker det är gott och att han inte får förstöra för lillebror bara för att han själv inte vill äta.
    Fram tills nu har vi fått mata honom då han själv slutar äta efter ca 5-6 tuggor oavsett om han är hungrig eller inte.
    När vi tvingat honom att äta ordentligt under en period och hotat med att han kommer bli sjuk och få åka till doktorn om han inte äter så äter han bra och har gått upp i vikt. Det är alltså för lite kalorier som saknas (har skrivit matdagbok flera gånger och fått feedback på att han får bra mat men får i sig lite för lite) men att behöva sitta och hota honom för att få honom att äta känns inte ok.
    I förrgår blev jag totaldesperat och släppte allt totalt. Jag kan inte sitta och hota och truga ett barn som inte vill äta vilket vi tyvärr gjort en period nu för att överhuvudttaget få i honom något. Sedan dess vägrar jag att mata honom (för då kan han inte neka och jag inte behöva tjata). Han får äta allt själv (vilket han ogillar, han vill bli matad som lillebror men öppnar inte munnen utan ska trugas) och efter en viss tid tar jag bara undan maten oavsett om han ätit eller inte. Han sitter först och väntar på att maten ska svalna (hinner bli helt kall innan han ens tar första tuggan efter 15-30 min när vi övriga nästan har ätit färdigt), sitter och pratar och vill ha diverse saker vid matbordet vilket han inte får. Han är totalt ofokuserad och har inte ens en tanke på ett börja äta och säger alltid "vill inte". Så igår åt han VÄLDIGT lite trots att jag serverade mat jag vet han tycker om. Han höll humöret hela dagen men somnade i pappas knä på eftermiddagen, helt utmattad och det gick inte att väcka honom på en lång stund. Det sägs ju att inga barn svälter sig själva utan äter när de blir hungriga men det verkar ju inte fungera på vår son så nu kommer han ju garanterat att gå ner i vikt
    Vet inte vad jag ska göra eller hur jag ska gå vidare.... några förslag?

• Svar på tråden Hur ska jag få mitt barn att äta?
  • Anonym

Kan tillägga att jag serverar frukost, mellanmål, lagad lunch, mellanmål, lagad middag och kvällsmat så det finns gott om tillfällen att äta.

• Anonym

Vet att det är helg och att du inte har möjlighet att svara men tänkte uppdatera lite. Mitt barn äter nästan inte alls.... Hittills idag två skedar gröt, 4 tuggor bröd med smör, 3 tuggor ris och stroganoff och en del mjölk. Han har varit ledsen/på dåligt humör/trött större delen av dagen och ligger nu och sover. Vanligtvis sover han inte middag. Luktar "aceton" ur munnen vilket är ju ett tecken på att han inte får i sig tillräckligt med energi (han har inte diabetes). Tidigare satt han med pappa på diskbänken och var med och lagade mat. Detta tyckte han var roligt och provsmakar gärna men när det blir matdax är det precis som det låser sig helt för honom.

Svar på tråden Hur ska jag få mitt barn att äta?