Ge mig tips på hur jag ska göra med min tvååring som slåss.
Jag har en son som fyller två år i höst. Han är en underbar kille på alla sätt och vis men jag har en del frustration kring honom just nu. Han har en syster som är fyra år gammal och som han avgudar. Han är sen med sin språkutveckling och kan bara säga mamma, pappa och där. Vår dotter pratade mer vid 8 månader än vad han gör nu. Han blir han ofta väldigt frustrerad av att han inte kan göra sig förstådd och han hamnar ofta i situationer där han tar till våld.
Vi har alltid uppfostrat vår dotter att inte ge igen utan säga till klart och tydligt nej och sedan komma till oss vuxna så att vi får hjälpa henne. Men, i verkligheten är man inte alltid precis i närheten och när han drar henne i håret eller biter henne så har det resulterat i att hon bara sitter där och tar emot slag, bettet eller vad det nu är. Vi försöker självklart allid ha uppsikt över barnen men visst finns det situationer som matlagning, toabesök mm som gör att man inte ser vad de gör varje sekund. Nu har vi sagt till vår dotter att om han biter ska hon försöka knäppa honom på munnen så att han släpper och drar han henne i håret får hon försöka dra bort hans hand eller dra tillbaka tills han släpper. Men, detta går så emot det jag tror på uppfostringsmässigt och jag känner att jag förvirrar vår dotter nu. Hur ska man komma tillrätta med detta? Jag vill inte att min dotter ska vara "snäll" och bara ta emot men samtidigt vill jag inte heller tillåta henne att göra tillbaka.
Jag tror att mycket kommer att släppa bara han börjar prata men fram till dess vill jag ha en fungerande lösning.
Har ni några tips på vad man kan göra? När vi säger åt honom brukar jag sätta mig på hans nivå, titta honom i ögonen och säga klart och tydligt nej och ta bort honom från situationen. För det mesta försöker han då slå tillbaka och då blir det bara en ond cirkel känner jag.
Han ska även börja förskolan till hösten, en småbarnsavdelning, och nu är jag rädd för att jag ska få höra varje dag att han beter sig illa mot de andra barnen.