• pialotta

Ge mig tips på hur jag ska göra med min tvååring som slåss.

Jag har en son som fyller två år i höst. Han är en underbar kille på alla sätt och vis men jag har en del frustration kring honom just nu. Han har en syster som är fyra år gammal och som han avgudar. Han är sen med sin språkutveckling och kan bara säga mamma, pappa och där. Vår dotter pratade mer vid 8 månader än vad han gör nu. Han blir han ofta väldigt frustrerad av att han inte kan göra sig förstådd och han hamnar ofta i situationer där han tar till våld.

Vi har alltid uppfostrat vår dotter att inte ge igen utan säga till klart och tydligt nej och sedan komma till oss vuxna så att vi får hjälpa henne. Men, i verkligheten är man inte alltid precis i närheten och när han drar henne i håret eller biter henne så har det resulterat i att hon bara sitter där och tar emot slag, bettet eller vad det nu är. Vi försöker självklart allid ha uppsikt över barnen men visst finns det situationer som matlagning, toabesök mm som gör att man inte ser vad de gör varje sekund. Nu har vi sagt till vår dotter att om han biter ska hon försöka knäppa honom på munnen så att han släpper och drar han henne i håret får hon försöka dra bort hans hand eller dra tillbaka tills han släpper. Men, detta går så emot det jag tror på uppfostringsmässigt och jag känner att jag förvirrar vår dotter nu. Hur ska man komma tillrätta med detta? Jag vill inte att min dotter ska vara "snäll" och bara ta emot men samtidigt vill jag inte heller tillåta henne att göra tillbaka.
    Jag tror att mycket kommer att släppa bara han börjar prata men fram till dess vill jag ha en fungerande lösning.

Har ni några tips på vad man kan göra? När vi säger åt honom brukar jag sätta mig på hans nivå, titta honom i ögonen och säga klart och tydligt nej och ta bort honom från situationen. För det mesta försöker han då slå tillbaka och då blir det bara en ond cirkel känner jag.

Han ska även börja förskolan till hösten, en småbarnsavdelning, och nu är jag rädd för att jag ska få höra varje dag att han beter sig illa mot de andra barnen.

• Svar på tråden Ge mig tips på hur jag ska göra med min tvååring som slåss.
  • Girlinthecity

Ja, mitt första tips är ju naturligtvis att sluta uppmuntra er dotter till att hon kan göra illa sin lillebror! ATT hon vill och kanske slår tillbaka tycker jag inte är konstigt, men att ni har sagt åt henne att göra det? Det är nog inte bara hon som blir förvirrad utan och er stackars son som blir tillsagd när han slåss, men för storasyster, hans förebild, då är det ok.

Som du själv skriver slår han ju inte för att vara elak utan för att han inte kan kommunicera på något annat sätt. Självklart kan ni markera att det är fel, men försök hellre att ge honom verktyg för att kunna hantera situationerna annorlunda. Är det i något särskilt sammanhang som de uppstår? Hur kan ni lösa just den situationen? Att bara bli tillrättavisad löser ju inget. Att ta bort honom från situationen löser bara problemet tills nästa gång situationen uppstår igen, vilken den kommer att göra. Ni säger ju bara hur han INTE ska göra, inte hur han SKA göra.

• Phillippa

Vår dotter har också börjat slåss för att testa oss. Hon blir två år i augusti. Hon har dock inga syskon så vi har det förmodligen inte liiika jobbigt men det är ändå frustrerande. Vi har dock en katt som ibland får agera "syskon". Jag har läst miljontals sidor och råd om vad man bör göra ...

* Lägg inte för stort fokus på den dåliga handlingen, det barnet vill är just att få uppmärksamhet, negativ uppmärksamhet är bättre än ingen. Säg till men lägg mer fokus och ge beröm när barnet gör något bra så att det lönar sig att göra "bra saker". (Detta har inte fungerat i praktiken hos oss men jag har det i bakhuvudet och tycker att det låter logiskt). 

*  Avleda (fungerar för stunden men det är svårt att avleda från syskon, katt och dyl hela tiden när de bor i samma hus...)

Vår dotter slår oss framförallt vid läggning. Hon ligger då emellan oss i vår stora säng och när hon har svårt att komma till ro kan hon börja slå någon av oss i ansiktet eller dra mig i håret. Vi har testat ovanstående genom att säga att "du får inte slå, jag får ont och nu blir jag ledsen osv..". Hon säger då "bara klappa" och klappar men någon minut senare gör hon samma sak igen. Vi har då bara vänt ryggen till och hon förstår utan att vi behöver säga något att hon gjort fel och säger igen "bara klappa". Detta provade vi en eller två veckor men nu har vi infört nolltolerans istället och vi lägger henne nu genast i sin egen säng om hon slår och förklarar att vi inte vill sova bredvid henne när hon slåss. Tidigare har vi suttit bredvid hennes säng om hon velat somna där men nu lämnar vi bara dörren öppen och sätter oss i rummet utanför i soffan. Hon kan både se och höra oss och vi kan prata lugnande med henne om det behövs. Idag somnade hon så fort vi lade henne i sin egen säng efter att hon dragit mig i håret i vår säng. Vi hade berättat innan vad som skulle ske om hon slogs och samma sak hände igår.

När det gäller katten så har vi hittills burit bort katten om hon slagit den men eftersom hon är ganska kraftlös så lider inte katten av slagen och verkar knappt märka dem så den hoppar genast tillbaka till henne den dumbommen. Idag fick vi stänga ute katten i regnet när hon slog den men det kändes inte rätt. Visst blev hon dottern ledsen när vi tog bort katten men nästa gång tror jag att jag sätter henne i matstolen en stund istället och berättar att det är för att hon inte ska kunna slå katten som hon får sitta där en stund. Vet inte om det är rätt men jag är också rådlös!

• Girlinthecity
    Phillippa skrev 2011-07-25 21:47:47 följande:
    * Lägg inte för stort fokus på den dåliga handlingen, det barnet vill är just att få uppmärksamhet, negativ uppmärksamhet är bättre än ingen. Säg till men lägg mer fokus och ge beröm när barnet gör något bra så att det lönar sig att göra "bra saker". (Detta har inte fungerat i praktiken hos oss men jag har det i bakhuvudet och tycker att det låter logiskt). 

Så har vi gjort, från början, och det är också lite det jag menar med att säga HUR man ska göra istället för hur man INTE ska göra. Har funkat hur bra som helst!
  • Phillippa

Glömde skriva att vi hela tiden berättat för henne vad hon kan göra istället och hon är mycket medveten om att det är fel att slåss och att man får klappa istället m.m. När hon är trött eller uttråkad uppstår situationerna lättare och vi försöker såklart förhindra situationerna innan de uppkommer nu eftersom vi vet att hon är inne i en "testfas" just nu. Hon har inget problem med språket och kan göra sig förstådd utan problem men alla gränser måste testas ;). Hon var sådan här vid ett-årsåldern också i några veckor så jag vet att det går över.

• Girlinthecity
    Phillippa skrev 2011-07-25 21:47:47 följande:
    Vår dotter har också börjat slåss för att testa oss. Hon blir två år i augusti. Hon har dock inga syskon så vi har det förmodligen inte liiika jobbigt men det är ändå frustrerande. Vi har dock en katt som ibland får agera "syskon". Jag har läst miljontals sidor och råd om vad man bör göra ...

*  Avleda (fungerar för stunden men det är svårt att avleda från syskon, katt och dyl hela tiden när de bor i samma hus...)

Vår dotter slår oss framförallt vid läggning. Hon ligger då emellan oss i vår stora säng och när hon har svårt att komma till ro kan hon börja slå någon av oss i ansiktet eller dra mig i håret. Vi har testat ovanstående genom att säga att "du får inte slå, jag får ont och nu blir jag ledsen osv..". Hon säger då "bara klappa" och klappar men någon minut senare gör hon samma sak igen. Vi har då bara vänt ryggen till och hon förstår utan att vi behöver säga något att hon gjort fel och säger igen "bara klappa". Detta provade vi en eller två veckor men nu har vi infört nolltolerans istället och vi lägger henne nu genast i sin egen säng om hon slår och förklarar att vi inte vill sova bredvid henne när hon slåss. Tidigare har vi suttit bredvid hennes säng om hon velat somna där men nu lämnar vi bara dörren öppen och sätter oss i rummet utanför i soffan. Hon kan både se och höra oss och vi kan prata lugnande med henne om det behövs. Idag somnade hon så fort vi lade henne i sin egen säng efter att hon dragit mig i håret i vår säng. Vi hade berättat innan vad som skulle ske om hon slogs och samma sak hände igår.

När det gäller katten så har vi hittills burit bort katten om hon slagit den men eftersom hon är ganska kraftlös så lider inte katten av slagen och verkar knappt märka dem så den hoppar genast tillbaka till henne den dumbommen. Idag fick vi stänga ute katten i regnet när hon slog den men det kändes inte rätt. Visst blev hon dottern ledsen när vi tog bort katten men nästa gång tror jag att jag sätter henne i matstolen en stund istället och berättar att det är för att hon inte ska kunna slå katten som hon får sitta där en stund. Vet inte om det är rätt men jag är också rådlös!

Ger inte katten själv igen om den blir slagen?

Och en till sak med läggningen: När vår son var mindre så satt vi med honom för VI tyckte inte att han skulle vara ensam. När vi sen lämnade honom ensam gick det MYCKET lättare för honom att somna. Vi hade alltså varit mer av ett störande moment en en närhet och trygghet för honom. Så kan det vara.  
  • Phillippa
    Girlinthecity skrev 2011-07-25 21:54:17 följande:
    Ger inte katten själv igen om den blir slagen?

Och en till sak med läggningen: När vår son var mindre så satt vi med honom för VI tyckte inte att han skulle vara ensam. När vi sen lämnade honom ensam gick det MYCKET lättare för honom att somna. Vi hade alltså varit mer av ett störande moment en en närhet och trygghet för honom. Så kan det vara.  
    Jag ÖNSKAR att katten hade lite självbevarelsedrift men tyvärr! Den har fastnat i lite samma spår som dottern "all uppmärksamhet är bra! positiv som negativ ;)". Dessutom gör inte hennes slag ont eftersom hon är en sådan slappis och inte kan ta i.  
  • Phillippa
    Girlinthecity skrev 2011-07-25 21:52:33 följande:
    Så har vi gjort, från början, och det är också lite det jag menar med att säga HUR man ska göra istället för hur man INTE ska göra. Har funkat hur bra som helst!
    Men vi har också gjort så här hela tiden och visst fungerar det bra men inte vid slag tyvärr :(.
  • Girlinthecity
    Phillippa skrev 2011-07-25 21:59:06 följande:
    Jag ÖNSKAR att katten hade lite självbevarelsedrift men tyvärr! Den har fastnat i lite samma spår som dottern "all uppmärksamhet är bra! positiv som negativ ;)". Dessutom gör inte hennes slag ont eftersom hon är en sådan slappis och inte kan ta i.  

Tur i otur för katten då
  • cosinus

Det där är ett elände. Vår äldsta dotter har alltid varit väldans lugn och sansad och dessutom väldans smärtkänslig och brytit ihop för minsta lilla. Äldsta sonen, 2 år yngre än dottern, är hennes raka motsats. Hade nära till att slåss när han var mindre, tålde hur mycket smärta som helst och utmanövrerade storasyrran fysiskt när han var 1.5 och hon 3.5. Även om hon ibland gav igen så brydde han sig inte alls om hon fick in ett slag utan bara matade vidare. Helt hopplöst när den som är äldre och förståndig inte klarar av att freda sig och man kan verkligen inte vakta non-stop, det går bara inte och det uppstår alltid situationer där småsyskonen kommer åt det större.

Vi har aldrig uppmanat dottern att ge igen, däremot har vi kollat bort någon gång om hon verkligen lyckats och låta henne klara ut det själv då men det var ett djäkla passade under några år och ändå hinner man inte med alla situationer. Kan iaf glädja dig med att nu är de 7 och 5 år och det har varit lungt rätt länge nu.

Vi har även två barn till, 3 år och 1 år. 3-åringen är också en kille och även han har ganska lätt till att vara fysisk men där är det ett klart mindre problem för dottern kan freda sig mot honom då han är så mycket mindre (inte ge igen men freda sig) och 5-åringen har absolut inga problem att sätta lillebror på plats när han mopsar sig. Det är otroligt mycket enklare när det äldre barnet kan försvara sig. Visst ger han igen för mycket ibland den äldre och ofta får vi säga åt båda två men det är ändå en helt annan situation och mycket löser sig av sig själv genom att t ex storebror bryter ihop lillebror och sätter sig på honom tills han slutat veva och lugnat sig eller att han helt enkelt bär ut honom från sitt rum och stänger dörren.

Jag skulle säga att du får plocka bort honom när han slåss han är så pass liten än att det är svårt att göra så mycket annat och vakta, vakta och vakta. Men håll ut, det blir bättre.

Svar på tråden Ge mig tips på hur jag ska göra med min tvååring som slåss.