Åsa skrev 2011-07-27 00:36:55 följande:
Beror på. Mina gamla lärare tryckte mycket på att "normal" är just precis vad som är vanligt förekommande, utan någon automatisk koppling till friskt/sjukt eller rätt/fel. Det används också så i somliga sammanhang. Men jag är väl medveten om att det är vanligt att använda det som du beskriver. Inte så förvånande då vad som gäller för de flesta också brukar ses som eftersträvansvärt eller åtminstone acceptabelt av den grupp som omfattas.
Exempel (ursäkta om långsökta):
"I Rios slumförstäder är det normalt att få barn i de tidiga tonåren." (Det är vanligt OCH inom gruppen socialt accepterat.)
"37 grader är normal kroppstemperatur hos en frisk människa." (De flesta har ungefär den temperaturen när de är friska. En enskild person kan ha sin "frisktemperatur" lägre eller högre än så - en bekant till mig har förresten mycket svårt att tas på allvar i telefon av feberfrågande sjukvårdspersonal då hennes vanliga temperatur ligger under 36 och hon ligger däckad vid 37,5 och inte får mer ens vid kraftiga infektioner. Blev lite enklare för henne när hon fick en ny läkare som har likadant.)
Visst finns det olika sätt att använda ordet normalt på olika sätt, men som ordet använts i den här och systertrådarna för att argumentera för eller mot en viss kroppstyp är helt missvisande. Det är skillnad på användningen av "normal" när man pratar om det biologiskt normala jämfört med beteendemässigt normala.
Det är lika normalt att ha 36,5 i temp som 37,0. Annars skulle man kunna klassa 36,5 som onormalt, och det är det ju inte.
I slummen du nämnde är det normalt att skaffa barn tidigt. I Sverige är det inte normalt att få barn tidigt. Beteenden är ju normala eller inte utifrån sin kontext. Kroppstemperaturen varierar inte med sociala normer.
I den här diskussionen kan man ju hävda att man anser att en viss kropp är smal eller tjock eftersom det är subjektiva benämningar, men börjar man hävda att en kroppstyp är normal/onormal med hänvisning till undervikt eller övervikt handlar det om annat.