• Anonym (frågvis)

21 år och flytta hemifrån med CSN som inkomst.

Hej!

Är en tjej på 21 år och pojkvän på 24 år!
    Vi har varit tillsammans i lite mer än 4 år och har nu beslutat att flytta ihop!
    Både han och jag bor hemma just nu, med ca 2 timmars resväg imellan varandra, vilket tär på vårt förhållande rätt mycket.
    Han är jobbsökande med ca 3500kr/mån och jag studerar med csn = ca 8600 kr/mån.
    Vi är inte "gröna" någon av oss (vill inte ha kritik ifrån er pga detta) och har därför svårt att hitta någonstanns att bo samt att inkomsterna inte är dom bästa!
    Är där någon som varit i samma situation?
    Eller någon som har lite idee'r som är bra?
    Jag kan säkerligen fixa en borgen om det skulle behövas men vill helst inte det!
    Hur hade ni gjort, hade ni bott kvar hemma tills inkomster/inkomsterna blivit högre eller ni hade tagit steget och flyttat (om det nu går, känns omöjligt) ???

• Svar på tråden 21 år och flytta hemifrån med CSN som inkomst.
  • Björnmossa

Antar att ni ska bo där du pluggar. Finns det inga studentlägenheter? En liten tvåa behöver inte vara så dyr.

• Anonym

Det beror ju helt på vilken stad det handlar om.
    Det är alltid lättare att få studentlägenhet. Att bo en etta borde väl åtminstone vara bättre än att bo hemma?
    De flesta klarar ju att bo ensamma som studenter, så jag ser ingen anledning till att ni inte skulle klara det ihop ens.
    Ni står väl i köer?

• Pappa06

det beror ju oxå på hur mycke saker ni har sen innan, möbler, tv etc
    har ni kapital att köpa sånt? 
    Jag flyttade ihop med min tjej ungefäri den åldern. Och det funkade utmärkt. Jag pluggade och hon va arbetslös. 

• Anonym

Jag och min man flyttade ihop när jag precis hade fyllt 20 och han var 23. Jag var arbetslös och han pluggade med csn. Vi flyttade in i en 2:a som kostade 4500 kr i månaden. Vi fick 1:a hands kontrakt men vår hyresvärd var skeptisk. Men sen löste sig det. Nu 3 år senare bor vi en 3:a och har en dotter på 2 år snart. Både han och jag ska plugga i höst och kommer ha extra jobb vid sidan av eftersom vi inte kommer upp i 100% csn (vi ska bara läsa några kurser var) Har ni möbler och sånt sen innan?

Hoppas det löser sig för er!

• Lavish

Jag var 21 när jag flyttade hemifrån med CSN som enda inkomst. Jag fick ett förstahandskontrakt, en 2a på 52 kvadrat, i en av Stockholms "sämre" förorter. Hyran låg runt 4000 och CSN var då ca 7300. Dock hade jag inga bet anm om det var det du menade med att ni inte är gröna.

Det funkade men jag gjorde måltidsscheman och hade ingen TV. Hade alltså 3300 till allt utöver hyran, och då gick det 500-1000 i månaden till kurslitteratur. Snålt men det gick.

• Anonym (e)

Beror ju på vart ni bor/vilken stad ni skall flytta till. Vet att en del hyresvärdar (den vi bor hos bland annat) inte godtar borgenärer.

Jag flyttade hemifrån när jag var 16år och mina föräldrar stod på min lägenhet tills jag var 18-år då fick jag stå själv, men med borgrnär (dock inga betalningsanmärkningar).

Om jag var du så skulle jag bo kvar hemma och försöka fixa ekonomin först innan du flyttar. Låter kanske tråkigt, men om ekonomin inte går ihop så kommer det ju ändå sluta med att ni får flytta hem till era föräldrar igen och då med ev mer betalningsanmärkningar helt i onödan. 

• bellzan

Jag kan säga att jag har precis gått igenom ett helvete med nästan samma sak.
    Jag är 19 år, o var tvungen att börja leta eget boende och kom så långt som till en visning.
    Min inkomst var Aktivitetstöd (5800 kr efter skatt) och när jag fick lägenhet skulle jag få bostadstillägg, så jag skulle bara få betala 700 kr med egna pengar i hyra.

Jag blev erbjuden att få lägenheten OM jag hade borgenär. Har du inte fast jobb, en riktig inkomst (alltså räknas inte några bidrag) eller är skuldsatt, så måste du tyvärr ha en borgenär. Så hur du än går till väga kommer du att behöva det tills ni har det bättre ställt.

• Anonym

jag flyttade hemifrån vid 18 för att plugga på högskola. Med CSN som enda inkomst. Det var inga problem för mig att få lägenhet så länge jag kunde visa upp antagningsbeskedet från högskolan samt beslutet från CSN att bevilja mig lån. Bostadsbolaget var kommunalt och de krävde inte borgenär.

Sedemera flyttade min arbetslösa pojkvän (utan inkomst) in i min lilla lägenhet, skitsvårt att försörja honom med hjälp av csn (på den tiden 6700kr i månaden om jag inte minnst helt fel) så det blev varken nöjen eller rejäla festmåltider för vår del men det gick ändå:) 

• Anonym (no worries)

Jag hade flyttat om jag var i din sits. Ni har 12 100 kr netto i månaden tillsammans. Det du borde göra är att leta efter en studentlägenhet. Jag hade 8 st anmärkningar hos kronofogden men fick ändå ett förstahandskontrakt i en fin studentlya, studentlägenheter är enkla att få bara man kan visa att man är intagen på ett högskoleprogram!
    Om inte det fungerar, leta aktivt bland privata bovärdar, dom kan vara ganska snälla och man kan hitta mycket billiga lyor den vägen. Sista utvägen är att skaffa borgenär, om du har vettiga föräldrar och är villig att jobba hårt för att jobba dig uppåt så bör det inte vara några problem och du ska inte skämmas för det.
    Som sagt, ni har 12 000 tillsammans, ponera att eran hyra blir max 5000, mat för 2 pers 4000, övriga räkningar 1000, då har ni 2000 kvar och du har god marginal till att skaffa studielitteratur. Eran självkänsla kommer att bli bättre då ni har eget, och så länge din pojkvän verkligen anstränger sig för att skaffa ett jobb så kommer ni nog få det bra!

• Anonym (Kfnf)

Det går bra. Hade en lägenhet själv med CSN, så det var inga problem. 

• Anonym (D)

Det kan gå, men frågan är om han klarar av att bidra något till hyran och kan stå för sina egna kostnader fullt ut om han bara har 3500 kr/månad.

Ni har rätt till bostadsbidrag, men är ni sambo lär ni få lägre bostadsbidrag än vad du skulle få om du bodde själv. Skulle tro att eventuellt bostadsbidrag blir åtminstone 500 kr lägre om ni är sambo jämfört med vad du skulle få själv.

Viktigast är ju att han faktiskt får ett jobb, även om det bara är på deltid. Alternativt om han faktiskt också blir student. Då får ni lite mer pengar.

Sedan är studentboende troligne det som blir lättast att få ett kontrakt på med begränsade inkomster. 

Ställ dig i olika köer så fort som möjligt.

Pojkvännen kan ju passa på att söka till samma universitet/högskola, eller söka någon form av yrkeshögskola i samma stad, innan ansökningstiden gått ut. Får han sedan ett jobb, så behöver han ju inte skriva in sig på studierna. 

• Anonym (Kfnf)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-03-20 12:51:06 följande:

TS är 33år nu, så det har antagligen ordnat sig. 

Det är ju en ny tråd? 
  • Anonym (Kfnf)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-03-20 12:51:06 följande:

TS är 33år nu, så det har antagligen ordnat sig. 

Eller inte ny men hyfsat? Väl? Står iofs äldre tråd. Stod det inte årtal förut? Så dumt
  • Anonym (l)
    Anonym (Kfnf) skrev 2023-03-20 13:40:38 följande:
    Eller inte ny men hyfsat? Väl? Står iofs äldre tråd. Stod det inte årtal förut? Så dumt
    Det är jätteidiotiskt men FL vill väl främja trådputtar. Denna av reklam :P
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (frågvis) skrev 2011-07-25 22:59:19 följande:
    21 år och flytta hemifrån med CSN som inkomst.

Hej!

Är en tjej på 21 år och pojkvän på 24 år!
    Vi har varit tillsammans i lite mer än 4 år och har nu beslutat att flytta ihop!
    Både han och jag bor hemma just nu, med ca 2 timmars resväg imellan varandra, vilket tär på vårt förhållande rätt mycket.
    Han är jobbsökande med ca 3500kr/mån och jag studerar med csn = ca 8600 kr/mån.
    Vi är inte "gröna" någon av oss (vill inte ha kritik ifrån er pga detta) och har därför svårt att hitta någonstanns att bo samt att inkomsterna inte är dom bästa!
    Är där någon som varit i samma situation?
    Eller någon som har lite idee'r som är bra?
    Jag kan säkerligen fixa en borgen om det skulle behövas men vill helst inte det!
    Hur hade ni gjort, hade ni bott kvar hemma tills inkomster/inkomsterna blivit högre eller ni hade tagit steget och flyttat (om det nu går, känns omöjligt) ???

Här syns hur gammal tråden är. TS har hunnit gifta sig, skilja sig, gifta om sig och få  fyra barn sedan hon skrev trådstarten. 
Svar på tråden 21 år och flytta hemifrån med CSN som inkomst.