• Alvi

Måste namnet vara bestämt tills dopet?

Vi ska ha dop med en annan familj och det ska ske 1 månad efter förlossning. Vi har BIG PROBLEMS med att komma på namn, sonens namn tog 2,5 månad att komma på....

Måste det finnas ett namn vid dopet? Handlar inte dopet om typ gud liksom....? Varför måste man veta vad barnet heter då?

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Måste namnet vara bestämt tills dopet?
  • älskarlivet81
    Bibbidi skrev 2011-07-28 21:20:06 följande:
    Det är både ok.
    Nej det är inte både och.. Man döps INTE till ett namn!
  • people always leave

varför har ni så bråttomt med dop om ni inte har något nanm? även fast man har ett 'namn' till barnet i magen så kanske det inte stämmer överens med vad som tittar ut, och då står man på ruta ett igen. Glad 

• älskarlivet81
    emelielj skrev 2011-07-28 21:20:49 följande:
    Haha OKEJ. Namnet får man väl i vilket fall som helst ja, det har jag inte sagt nåt om, men vad kallas det då? Namnet man får när man döps?
    Prästen säger ju "Härmed döper jag dig TILL *namn*".
    Får man inte säga att man döps till *namnet" då?
    Nej, prästen säger "vilket/vilka namn har ni gett ert barn?" och sen säger prästen lite senare "NN, jag döper dig i Faderns, Sonens och den Helige Andens namn"... 

Prästen säger aldrig "härmed döper jag dig till"...

svenskakyrkan.se/default.aspx 
  • emelielj
    älskarlivet81 skrev 2011-07-28 21:20:58 följande:
    Ja okeej! men vad jag undrar är vad det kallas då? Har man fått ett namn eller vad säger man?
  • emelielj
    älskarlivet81 skrev 2011-07-28 21:23:38 följande:
    Nej, prästen säger "vilket/vilka namn har ni gett ert barn?" och sen säger prästen lite senare "NN, jag döper dig i Faderns, Sonens och den Helige Andens namn"... 

Prästen säger aldrig "härmed döper jag dig till"...

svenskakyrkan.se/default.aspx?id=659611 
    Okej blandade kanske ihop det med nåt annat då höhö.
  • Nataliesliv
    älskarlivet81 skrev 2011-07-28 21:18:47 följande:
    Nej, man döps INTE till ett namn.. Namn får man även om man inte döps.

Däremot måste namnet vara bestämt till dopet eftersom prästen nämner det under dopcermonin. 
    Precis, man döps inte TILL ett namn. Prästen säger "Jag döper dig, Sara". Man döps in i den kristna tron och den svenska kyrkan.

Kan som sagt bli ett problem vid själva cermonin eftersom namngivningen ingår, prästen brukar ju fråga föräldrarna vad de gett sitt barn för namn. Men å andra sidan är många av dagens präster väldigt flexibla, rent byråkatriskt borde det gå, ni har ju barnets personnummer och det borde ju gå att uppdatera "bokföringen" i kyrkan när ni väl bestämmt er... OM ni nu inte hinner komma på namnen. Om ni bara hunnit bestämma tex tilltalsnamnet kan det ju räcka med det under cermonin. Men ring prästen/kyrkan som ni ska ha dopet i och fråga dem. Jag tror det inte är omöjligt. Dopet handlar ju som sagt om att välsigna det nyfödda barnet och hälsa den välkommen i religonen.
  • Alvi
    people always leave skrev 2011-07-28 21:22:47 följande:
    varför har ni så bråttomt med dop om ni inte har något nanm? även fast man har ett 'namn' till barnet i magen så kanske det inte stämmer överens med vad som tittar ut, och då står man på ruta ett igen. Glad 
    För att vi vill ha festen utomhus och det blir för sent annars...
  • Bibbidi
    älskarlivet81 skrev 2011-07-28 21:20:58 följande:
    Okej. Jag hade för mig det då jag aldrig hört talas om ett dop där man inte ger bebisen ett namn
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • älskarlivet81
    Bibbidi skrev 2011-07-28 21:27:52 följande:
    Okej. Jag hade för mig det då jag aldrig hört talas om ett dop där man inte ger bebisen ett namn
    Man ger inte sitt barn namnet vid dopet.. Var skulle prästen säga något om det?

Jag har aldrig varit med om att man ger bebis namn vid dopet... Namn får bebis ändå.. 
  • Semla02

Dopet har inget med namngivandet att göra!

"

Dopet är en invigningsceremoni, som alltså innebär att man blir upptagen som medlem i kyrkan. I den tidiga kristendomen tillämpades vuxendop, vilket ju bl.a. baptisterna fortsatt med. Missförståndet beror nog på att dopet är det första tillfället då barnets namn uttalas offentligt. "

http://www.faktoider.nu/dopet.html

♥ Bebis är här! ♥
  • Fija m 2 pojkar

Älskarlivet81 har helt rätt!

Visserligen har dopet inget med barnets namngivning att göra men man nämner alltid barnets namn, bl a för att göra det tydligt att dopet är personligt och gäller just denna individ. I Bibeln finns också nämnt att våra namn finns i Livets bok. Därför så inleds befrielsebönen med att prästen frågar om barnets namn.

Enligt svensk lagstiftning kan man alltid lägga till namn, så jag föreslår att ni väljer något namn, så kan man alltid lägga till sedan. Men ett dop helt utan namn, det blir nog märkligt, särskilt om ett annat barn döps samtidigt.

Frågan: Vilket namn har ni gett ert barn? samt att man säger barnets namn vid dopet är inte valfritt för prästen, även om det finns annat som är det (t ex i vissa av bönerna).

/ Skånepräst

• Alvi

Fija...: Åh, så det kan räcka med andranamn? DET löste ju mycket för oss!

• Fija m 2 pojkar

Formellt sett så bör det räcka med ett namn, eftersom man när som helst får lägga till namn. Men det blir ju "fel" namn t ex i dopbeviset.

Men kanske det löser sig när ni får se bebisen vad som blir tilltalsnamn? (Det hoppas jag själv som sitter höggravid och inte vet just nu, vare sig det blir en pojke eller en flicka)

Lycka till!

• Rani

Kör på det andranamn ni bestämt vid dopet och sedan funderar ni i lugn och ro.

Min fundering är dock (bara av nyfikenhet), vad kallar ni barnet under tiden det inte har något namn?

• Alvi
    Fija m 2 pojkar skrev 2011-07-29 20:42:56 följande:
    Formellt sett så bör det räcka med ett namn, eftersom man när som helst får lägga till namn. Men det blir ju "fel" namn t ex i dopbeviset.

Men kanske det löser sig när ni får se bebisen vad som blir tilltalsnamn? (Det hoppas jag själv som sitter höggravid och inte vet just nu, vare sig det blir en pojke eller en flicka)

Lycka till!
    Problemet är bara att med bebisens storebror tog det 2,5 månad innan vi bestämde oss... så vi VET att det inte alltid är lätt....
    Rani skrev 2011-07-29 20:48:10 följande:

Min fundering är dock (bara av nyfikenhet), vad kallar ni barnet under tiden det inte har något namn?
    Ingenting tror jag... Typ "hörrö" eller nåt....
  • Rani
    Alvi skrev 2011-07-29 22:03:55 följande:
    Problemet är bara att med bebisens storebror tog det 2,5 månad innan vi bestämde oss... så vi VET att det inte alltid är lätt....
    Rani skrev 2011-07-29 20:48:10 följande:

Ingenting tror jag... Typ "hörrö" eller nåt....
    "Jag döper dig Hörrö i Faderns, Sonens och den heliga Faderns namn"

Kan ju funka Tungan ute
  • Alvi
    Rani skrev 2011-07-29 22:08:36 följande:
    "Jag döper dig Hörrö i Faderns, Sonens och den heliga Faderns namn"

Kan ju funka Tungan ute
    Inget fel med Hörrö!
Svar på tråden Måste namnet vara bestämt tills dopet?