• Anonym

Rätt eller fel?

Jag har en svärmor som har åsikten att äter inte barnen mat så tvingar hon i dem mat genom att hålla i huvudet och helt enkelt med tvång stoppar in skeden i munnen på dem. Det är när barnen är små, vid 1 år ungefär och de vägrar äta.

Jag och min sambo väntar nu vårt första barn och jag har nu fått veta att min sambo har samma åsikt även han när det gäller att ge barnen mat.
    Jag tycker att det ser väldigt hemskt ut att tvinga i maten på det där viset men samtidigt vad ska man annars göra om barnet vägrar att äta?

Vad tycker du om detta? är det rätt väg att gå eller har du andra sätt som du föredrar?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Rätt eller fel?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    De flesta barn tycker om att äta och äter så mycket de behöver.
    Vuxna kan bestämma vad barn ska erbjudas att äta men ej tvinga dem att äta.
    Vuxna som tror att man ska tvångsmata barn har ett okunnigt och farligt synsätt.
    Eftersom det är du och din man som ska uppfostra det här barnet så utgår jag från att det är ni och inte svärmor som bestämmer om matningen.
    Det som gör det lite mer komplicerat är ju att din man tagit över din svärmors synsätt.
    Mitt förslag är att du tar makten över matningen från början. Det är ju ganska lätt eftersom det är du som ammar.
    Prata sedan med din man om att det är stor risk att man framkallar matproblem om man skulle ta till en så drastisk åtgärd som tvångsmatning och visa honom att det överhuvudtaget inte är nödvändigt.
    Du kan också kontrollera på BVC att ditt barn följer sin kurva när det gäller vikt och längd och på det viset känna dig förvissad om att din metod är den rätta.
    Så lycka till med ditt barn och kom ihåg att det är du och inte svärmor som är mamma.
    Med vänlig hälsning
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Rätt eller fel?