Känner du till Barnlängtan?
Känner du till att det finns en patientförening för ofrivilligt barnlösa som heter Barnlängtan? Tidigare hette Barnlängtan IRIS och föreningen har funnits sen 1985.
Lite kortfattat jobbar Barnlängtan för det här:
Barnlängtan är en rikstäckande patientförening och har som mål att ge stöd åt ofrivilligt barnlösa, upplysa om fertilitet och påverka politikerna till att erbjuda ofrivilligt barnlösa jämlika behandlingsmöjligheter i hela landet.
Du kan läsa mer om föreningen och dess arbete här: barnlangtan.com/om-barnlaengtan
Vi i styrelsen känner att det inte är så många som borde känna till oss och vad vi gör som borde det. Därför tänkte jag gära en liten ovetenskaplig undersökning här :) Sprid gärna tråden så att så många som möjligt svara på den!
Det är viktigt för oss att du vet att vi finns och du är viktig för oss som medlem så att vi kan fortsätta vårt viktiga arbete för dig!
Vi är en liten styrelse utan statsbidrag så alla jobbar helt ideelt på sin fritid, helt oavlönat.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-02 20:47
Jag skulle såklart haft ett svarsalternativ som typ "kände du till IRIS men inte att IRIS har bytt namn till Barnlängtan".
Om det inte finns något alternativ som passar så skriv gärna en kommentar! Alla kommentarer e såklart jätte välkomna :)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-22 14:07
Jag tänkte lägga till lite mer information om vad Barnlängtan arbetar för!
- att behandlingar för ofrivillig barnlöshet ska finnas tillgänglig inom den landstingsfinansierade vården.
- att antal IVF behandlingar ska vara lika över hela landet.
- att patienten ska ha rätt till den behandling som sjukdomen kräver i varje enskilt fall - alltså inga antalsbegränsningar.
- att samma vårdgaranti som gäller för övriga behandlingar inom landstinget ska gälla för fertilitetsbehandlingar.
- att visa på alternativ till biologiska barn såsom adoption.
- att medverka till att förebygga att ofrivillig barnlöshet uppstår.
Vi behöver din röst!