• Selfish Geene

är det ok att välja ett barn med DS

Deltog i en annan tråd som handlade om att antalet barn barn som föds med DS stadigt minskar i Danmark, sannolikt beroende på att fler väljer abort efter att fostret diagnostiserats med syndromet.

Några opponerade sig med motiveringen att "alla behövs även personer med DS" (kommer inte ihåg om det var den exakta formuleringen, men jag fick uppfattningen att det var andemeningen)

Min fråga är följande:

Skulle det vara etiskt riktigt om några föräldrar medvetet valde att få ett barn med Downs syndrom? (vi får låtsas att man kan gå in och ge fostret en extra kromosom 21 på konstgjord väg)

Då skulle antalet barn med DS öka igen (förutsatt att någon vill ha ett barn med just DS förståss).

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden är det ok att välja ett barn med DS
  • Selfish Geene
    Ari Gold skrev 2011-08-03 12:15:01 följande:

Detta väl är den stora skillnaden när man har utbildning om och arbetar med funktionshinder.

Utifrån detta vet jag såväl forkningsmässigt som erfarenhetsmässigt att det inte finns någon som helst koppling mellan de flesta funktionshinder och upplevd livskvalitet.  Dvs människor med DS eller andra funktionsnedsättningar upplever sina liv som lika bra som du upplever ditt liv vara.
    så är det förmodligen.
    Jag har bara min egen situation att utgå ifrån och jag skulle föredra att barnen föds utan DS, dessutom tycker jag inte att det är särskilt jobbigt att göra abort
    (det är förmodligen det största skälet till att jag med mindre svårighet än andra skulle ta beslutet att avbryta graviditeten) 

• Selfish Geene
    Busbellan skrev 2011-08-03 10:44:57 följande:
    Fast betyder det att de inte mår bra själva?
    Ja jag vet att exempelvis hjärtfel förekommer oftare hos barn med ds, men långt ifrån alla har det
    Bara för att en människa inte är som alla andra betyder inte det att den människan mår dåligt
    En persons hälsa kanske inte är avgörande för hur personen mår i övrigt, men jag inbillar mig att det är lättare att vara lycklig om man är frisk än om man är sjuk.

Sen vill jag förståss inte att mina barn ska behöva genomgå hjärtkirurgi om det inte är oundvikligt, det gör ont att bli uppskuret och ihopsydd.
  • Busbellan

Fast en person med ds behöver inte alls ha problem med hälsan. Jag röstade också nej i denna omröstningen, men inte med anledning av att barn med funktionshinder mår dåligt, de är faktiskt för det mesta inte sjuka. Min son med autism och utv.störning är den friskaste jag vet och han mår jättebra.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Selfish Geene
    Busbellan skrev 2011-08-03 13:50:03 följande:
    Fast en person med ds behöver inte alls ha problem med hälsan. Jag röstade också nej i denna omröstningen, men inte med anledning av att barn med funktionshinder mår dåligt, de är faktiskt för det mesta inte sjuka. Min son med autism och utv.störning är den friskaste jag vet och han mår jättebra.
    Inte alltid men ofta.

Varför röstade du nej? 
  • Busbellan

För att jag inte tycker att man ska sitta och välja gener på Sina barn, för utom möjligtvis när det gäller liv och död.

• Selfish Geene
    Busbellan skrev 2011-08-03 14:08:07 följande:
    För att jag inte tycker att man ska sitta och välja gener på Sina barn, för utom möjligtvis när det gäller liv och död.
    spontant håller jag med dig, tanken på designade barn ger en otäck känsla i magen (det är förmodligen ingen slump att många sci fi-filmer har just detta tema)

Men för diskussionens skull:

Varför tycker du inte att man ska "välja gener" på barnen?
  • Lenora

Intressant frågeställning. Rent spontant känner jag att det skulle vara fel att riskera att ge sitt barn ett handikapp på det sättet.

Men människor tänker olika. Jag träffade ett par som båda var döva under graviditeten och de hoppades innerligt att deras ofödda barn också skulle bli döv, något som jag inte riktigt kunde förstå själv.

• Busbellan

Därför att det blir väldigt svårt att veta (tror jag) var gränsen ska gå. De med mycket pengar skulle kunna göra sig det "perfekta" barnet och skillnaderna i samhället skulle antagligen bli ännu större än vad de är idag. Och hur mycket mixtrande tål en människas gener innan det går snett istället?

• Selfish Geene
    Busbellan skrev 2011-08-03 15:09:04 följande:
    Därför att det blir väldigt svårt att veta (tror jag) var gränsen ska gå. De med mycket pengar skulle kunna göra sig det "perfekta" barnet och skillnaderna i samhället skulle antagligen bli ännu större än vad de är idag. Och hur mycket mixtrande tål en människas gener innan det går snett istället?
    det förutsätter ju att det finns en mall för vad som är en "perfekt" människa, men även om det finns och några människor skulle ha möjlighet att skapa dessa perfekta barn, vad skulle det leda till i stort?

Tror du att det är de slumpmässiga skillnaderna mellan människor som hindrar klasskilnaderna från att gå alldeles över styr?

Säg tex att alla ur överklassen skulle designa sina barn, men ingen ur underklassen skulle göra det, vad är dert värsta som kan hända? 

Det skulle inte födas några överklassungar med genetiska deffekter, medan underklassbarnen skulle födas med skador i samma utsträckning som det gör idag.
    Skulle ett mindre antal skadade barn ur en viss samhällsklass verkligen påverka balansen?

• Busbellan

Fast det handlar ju inte bara om eventuella skador om du skulle designa ett barn, du skulle kunna vilja ha högre intelligens, mer atletisk osv. Och ja jag är övertygad om att klasskillnaderna skulle öka om man kunde designa sitt barn om man hade pengar.

• Sarah f
    Busbellan skrev 2011-08-03 10:44:57 följande:
    Fast betyder det att de inte mår bra själva?
    Ja jag vet att exempelvis hjärtfel förekommer oftare hos barn med ds, men långt ifrån alla har det
    Bara för att en människa inte är som alla andra betyder inte det att den människan mår dåligt
    Frågan är ju om man skulle kunna tänka sig provocera fram DS och vad det skulle kunna vara för fördelar i det förfarandet. Att medvetet välja risken för fysiologiska och mentala dysfunktioner är grymt.

Jag opponerar mig mot den flummiga sista meningen. Det handlar inte om att straffa de som är olika, det handlar om ett aktivt val inför ett offött barns liv och att optimera detta barns möjligheter. Då verkar det dumt att försämra förutsättningarna såpass allvarligt med flit.
  • Selfish Geene
    Lenora skrev 2011-08-03 14:40:11 följande:
    Intressant frågeställning. Rent spontant känner jag att det skulle vara fel att riskera att ge sitt barn ett handikapp på det sättet.

Men människor tänker olika. Jag träffade ett par som båda var döva under graviditeten och de hoppades innerligt att deras ofödda barn också skulle bli döv, något som jag inte riktigt kunde förstå själv.
    jag kan förstå deras infallsvinkel.
    Om barnet också är döv lever de ju liksom i samma "värld", de kan förstå barnets intryck på ett sätt de inte kan om barnet är hörande och barnet behöver inte känna sig annorlunda än resten av familjen.
    Barnet behöver dessutom aldrig agera tolk åt sina föräldrar (något som verkar vara vardag för många hörande barn till döva föräldrar)

• miss nöjd

Nej. Därför att det är fel att mixra med liv på det sättet. Lika fel som att göra abort....

• Selfish Geene
    miss nöjd skrev 2011-08-03 16:29:05 följande:
    Nej. Därför att det är fel att mixra med liv på det sättet. Lika fel som att göra abort....
    hur ställer du dig till de hjärtoperationer många av DS-barnen måste genomgå?
    Är det också att "mixtra med liv"?
  • Tygtiiger

Att medvetet ge sitt barn ett funktionshinder kan aldrig vara ok, oavsett om barnet är fött eller ofött.

Att vara blind är i vårt samhälle ofta ett mindre genomgripande funktionshinder än att ha en utvecklingsstörning - men det är fullständigt oacceptabelt att sticka ut ögonen på en bebis för det. 

Jag tycker alltså att det är helt förkastligt att medvetet ge sitt foster ett funktionshinder. Att få reda på att det foster man redan bär på har ett funktionshinder är en annan sak - då har man valet mellan att göra en sen abort eller fortsätta graviditeten. Och jag kan föda ett alldeles vanligt barn som senare i livet råkar ut för sjukdom eller olycka och till följd av det får grava funktionshinder - då har jag passerat gränsen för länge sedan för när man kan välja bort att vara förälder till ett barn med funktionshinder.   

Krupke, we've got problems of our own!
  • Kattdamen

Nej, det skulle inte vara okej.

• Anpema

Röstade Nej med den anledningen att det aldrig kan vara ok att medvetet orsaka ett funktionshinder hos en annan människa. Däremot skulle jag absolut inte ifrågasätta någon som valde att föda ett barn med DS. Mycket av det vi räknar som handikapp eller funktionshinder är mer beroende av samhället människan lever i än av eventuella problem som finns hos individen. Har tidigare arbetat många år inom LSS och träffat många människor med olika funktionshinder och ibland har det fått mig att ifrågasätta min egen "funktionsduglighet".

Sen finns det förstås andra problem som kan följa med ett medfött funktionshinder som är rent medicinska men det pågår ju forskning hela tiden och vad som ansågs omöjligt förr är rutiningrepp idag. Men det kan ändå aldrig bli ok att medvetet göra någon annan funktionshindrad. 

• sockerbecca

Bara läst TS.

Röstade nej. Downs Syndrom är ändå något som försvårar för en person att leva ett vanligt liv. Man blir annorlunda mot de flesta andra, inte sämre men annorlunda. De flesta vill åtminstone i perioder i sitt liv få vara som alla andra och känna sig normala, känna samhörighet. Att skapa en person som avviker - det valet tycker jag inte man ska göra åt någon. Tycker man det är så bra att vara annorlunda kan man väl amputera sitt eget ben eller nåt, istället för att ens barn får leva med beslutet.

Att föda barn som har fått DS (inte abortera fostrena) är en sak, det ser jag inget problem med. Men att aktivt gå in och se till att det får DS är fel.

• Lenora
    Selfish Geene skrev 2011-08-03 15:23:47 följande:
    jag kan förstå deras infallsvinkel.
    Om barnet också är döv lever de ju liksom i samma "värld", de kan förstå barnets intryck på ett sätt de inte kan om barnet är hörande och barnet behöver inte känna sig annorlunda än resten av familjen.
    Barnet behöver dessutom aldrig agera tolk åt sina föräldrar (något som verkar vara vardag för många hörande barn till döva föräldrar)

Väldigt insiktsfullt, det var precis så de resonerade och de hade valt ett dövt barn om de kunnat manipulera det innan det var fött. De förklarade också att barnet inte skulle vara en del av den gemenskap som de hade med andra döva på samma sätt som de var.

Självklart tycker jag att det är fel att aktivt välja att ge sina barn handikapp men jag vet att det finns flera föräldrar som skulle välja det om det var lagligt.

Svar på tråden är det ok att välja ett barn med DS