• Lunatica

Är så rädd för att skaffa ny häst

Den 12 Juli så fick min älskade prinsessa, min lilla bebis somna in. Min älskade vän som funnit nästan tio år i mitt liv..
    Hon fick fång förra året och som vi har kämpat! Men i början av sommaren så blev hon bara mer och mer halt. Jag hade ut både DV och hovslagare, och vi spekulerade i hurvida det var hovbölder eller om det var fången som var pågång att bryta ut. Jag beslutade att ta min prinsessa till klinik och röntga hovarna. Därmed fick jag beskedet hovbens sänkning. 2 mm på enna FH resp 4 mm på andra FH.

Veterinärerna gav henne prognosen att hon troligtvis aldrig kommer kunna ridas normalt, risken för återfall och ett långt lidande med smärtstillande stod framför oss.
    Och då hon är fånghäst, så kan hon inte gå på vanligt bete utan att riskera fånganfall på nytt, och om hon inte kan ridas så kan hon bli tjocl och därmed få fång pga av det med..

Veterinären sa att dom inte dömmer mig om jag beslutar att ta bort henne här och nu. Men om jag vill göra ett försök så gipsar dom hovarna och ser om det kan hjälpa.. Såfall kan vi se hur hovsulan utveklas och därmed kan hoven/arna bli bättre.

Jag valde gipset (det här var en fredag) men efter helgens funderingar så ringde jag till veterinären och diskutterade igen och valde i samråd att ta bort henne.

Förra året när hon blev sjuk så dog i samma veva min älskade Nallebjörn till häst.. Han var gammal, dog lycklig och vad vi vet helt frisk ute i hagen. Honom hade jag tagit hand om sen jag var nio år, då jag började som skötare på honom. Han vart 28 år och jag hade honom nu som foderhäst

Nu står jag allså helt hästlös.. självklart har jag funderingar på att skaffa ny.. men då kommer frågan upp i huvet på mig.. Vågar jag? Tänk om den också blir sjuk?

jag vet att man inte ska tänka så, men tankarna slutar inte snurra, minna djur betyder allt för mig.

Håller nu på att leta hus tillsammans med min sambo, och förhoppningsvis så kan vi när vi hittat våran bostad börja försöka med att få barn.. Och hoppas på att det ska styra iväg minna tankar från hästarna.

Men samtidigt vill jag inte komma bort från att äga häst för länge..

Hur har ni gjort? Hur länge har ni väntat med att skaffa ny häst?

För avigt i mitt hjärta, min häst Justice Girl:

• Svar på tråden Är så rädd för att skaffa ny häst
  • J90

Hejsan! Jag är också hästtjej och har varit med om liknande. Fick ta bort två av mina hästar, och har varit hästlös i många år nu. Hjälper dock en tjej att rida hennes nu, och det passar fint för mig! :) 

Jag tycker verkligen att du ska köpa en ny, om du känner att du vill och har intresset kvar!

Glöm inte bort all glädje de ger oss! Och att ingen häst är den andra lik! :) 

• Lunatica

Åh, sant!

Funderade på om jag skulle försöka hitta en medryttar häst, men jag vet  inte. Då vill jag nog helldre ha egen :)

• En till mamma

pga av lite olika omständigheter så var det inte läge att köpa en egen häst är min häst oväntat blev sjuk, jag valde att ta en häst på foder ett år för att känna mig för lite. idag några år senare så står han fortfarande kvar och är på pappret min. är du osäker låna en häst en tid och fundera.

• Houston Dogg

Jo men det är klart du ska skaffa en ny häst! Du kan ju åka och titta på någon, provrida och fundera lite?

Beklagar att du fick ta bort din häst.  

• Kallebus

Det är alltid tråkigt och jobbigt att behöva ta bort en vän man haft så länge.

När jag tog bort min gamla ponny så hade jag en annan häst till låns.
    Jag bestämde mig direkt för att åka ut till ägaren och köpa loss honom för jag ville inte vara hästlös.

Tycker att det var en bra idé att börja leta häst och åka ut och titta och provrida, då märker du nog rätt snart om du blir sugen på någon ny!

• Lunatica

Tack alla för era svar!

Jag känner att jag nog kommer vilja ha en ny häst ändå!
    Men rent ekonomiskt så väntar jag nog något år eller två, hennes sjukdom kostade ganska mycket, och nu tänkte jag försöka spendera dom på mig själv istället ett tag, komma iform mm :)

• Sommarljud

En bild på min fina häst som vi var tvungna att ta bort tidigt i somras pga cancer i båda ögonen. :´(  Han var född 96.

Jag beklagar verkligen din sorg och jag förstår hur du känner och vad du går igenom. Försäkringen täckte inte våra veterinärkostnader så jag la så gott som alla mina besparingar på klinikkostnader innan de upptäckte att han hade cancer i båda ögonen varpå jag beslöt för att avsluta hans medicinering och låta honom vandra vidare till de evigt gröna.
    Många vet att jag håller på med hästar och snabbt efter att jag tog bort honom fick jag många tips på nya hästar som var till salu. Och jag köpte en ny häst bara någon månad efter avlivningen och många gånger efter har jag känt mig illa till mods då det var min bästa vän jag tog bort. Som att jag bedragit honom. Men nu i efterhand hade jag nog velat haft ett år på mig och "smält sorgen", men jag ångrar verkligen inte mitt hästköp och min nya häst hjälper mig otroligt mycket med att gå vidare.
    Du har fått många bra tips och vad du än väljer kommer det nog att bli bra!
    Lycka till!
  • fibbe

Jag lät min lilla tjej somna in 18 december,pga samma anledning som dig,fång,men sänkningar... Jag tänkte att jag aldrig mer skulle ha en häst igen,för fyy vad jobbigt det var...

Dock så dök min dröm upp i juni,en häst på anonns som kostade tredubbelt mot vad jag hade sparat till häst,kom iallafall i kontakt med ägaren genom ett annat forum,när jag insåg att det var ju hon som hade min dröm till salu! Hon tyckte att jag var trevlig,och verkade väldigt vettig,så den 16 juni så åkte jag och hämtade hem min nya häst,för dom pengarna jag hade,ägaren gick alltså ner REJÄLT i pris,för hon visste att han skulle få det bra här,och att han skulle få stanna här. Pengarna var det minst viktiga för henne.

Vist är jag orolig för fången igen,det kommer jag alltid vara,men varför ska det hindra mig från att leva min dröm?

• Kinya

Har man djur så får man räkna med att de någon gång blir sjuka och dör. Sorgligt med sant. Man får fokusera på de positiva sidorna och själv bedöma om de positiva väger upp de negativa/sorgliga. Om du känner att det är värt det ska du skaffa en ny.   

• slinkywookie
    Kinya skrev 2011-09-15 13:23:00 följande:
    Har man djur så får man räkna med att de någon gång blir sjuka och dör. Sorgligt med sant. Man får fokusera på de positiva sidorna och själv bedöma om de positiva väger upp de negativa/sorgliga. Om du känner att det är värt det ska du skaffa en ny.   
    Precis, man far vara glad at vad de vill ge en. De lever ju inte lika lange som oss manniskor sa det betyder manga farval och tarar for oss... Men det tillhor livet och aven om det ar smartsamt att skiljas, alla minnen de ger oss  vager upp det hela!

Din fina kuse betyder ju inte mindre for dig om du skaffar en ny at gladjas at, det gor bara minnet lattare att bara och livet ar bra tomt utan en hast nar man alltid haft en.

Beklagar sorgen :(
Svar på tråden Är så rädd för att skaffa ny häst