theesi skrev 2011-08-05 13:14:51 följande:
Nu menar jag inte att man bråkar bara för att man säger ifrån, men om man tex ska sätta sig i bilen efter att man varit någonstanns och barnet skriker/sparkas/vägrar etc. så är barnet bråkigt.. förstår du hur jag menar.. jag menar inte att man bråkar bara för att man kanske inte har samma åsikt just i den stunden.
Jag menar inte heller att det ska vara självklart att barnen själva kommer ihåg att man ska plocka bort sin tallrik eller sina leksaker, bara att om man påminner dom så ska dom också göra det.. säger dom då nej, så ska man inte som förälder göra det åt dom.. Förstår ni?
Det verkar som att ingen som läser det jag skriver heller jag förstå vad jag menar utan man tar varje ord som om jag ville ha militäruppfostran, men så är inte fallet.. Om man aldrig blivit tvungad att stöka ur diskmaskinen och hjälpa till hemma utan man har haft någon som springer efter en hela sin uppväxt så kommer man inte heller att klara sig.. Om man inte får veta att det blir konsikvenser av sitt handlande hur ställer man sig då till lagen när man blir äldre? Det handlar inte bara om livsfarliga saker som att man inte springer över vägen utan att stanna för bilar. Det handlar om att man ska förbreda sig för resten av livet.. och ja, en fyraåring kan börja förbereda sig redan nu med att lyssna på en vuxen som vet bättre i det stora hela. Man kan vrida och vända på allt fram och tillbaka.. Men ett barn som inte fått lära sig som liten kommer ha svårt att lära sig som stor..
Frihet under ansvar.. tex min son får vara ute och leka med sina kompisar om han håller sig till reglerna som kommer med att vara ute och leka själv med kompisar, följer han inte dom så får han komma in med en gång!
Nej, jag tror inte du är militärisk i din uppfostran vi har bara helt diametralt olika syn på fostran.
Barn djävlas inte medvetet. Ett barn som skriker, vrålar och fäktar för att det inte vill åka bil har ur hans/hennes perspektiv en lika legitim orsak till det som du att du vill åka bil. Vad ger dig rätten till tolkningsföreträde? Varför är han/hon bråkig, men inte du? Om han inte är snäll....vad är då du? Det handlar ju enbart om din uppfattning, eller hur? Ur ditt perspektiv är ditt barn bråkigt som inte gör som du säger, men vad anser då din son.....kanske att du är precis lika bråkig som insisterar på att få din vilja igenom

. Ja, vi som föräldrar och vuxna har andra erfarenheter och kunskaper (förhoppningsvis något mer omfattningsrikt än våra barn), så vi behöver titt som tätt fatta beslut och sätta gränser som de inte gillar. Det ska vi göra och är vårt ansvar, men det finns ju ingen anledning att inte möta barnet med respekt för hans/hennes integritet och vara lite ödmjuk inför det faktum att våra barn är fullkomligt underkastade vår vilja. Vi är maktfullkomliga.....och det är våra barn mycket medvetna om. Blir ju obegripligt att straffa i det läget....för att barnet just har en annan uppfattnng och gör sin röst hörd på det sätt han/hon kan.
Jag har aldrig tvingat något av våra barn att tömma diskmaskinen, lägga smutsiga kläder i tvättkorgen etc. men de gör det ofta ändå, eller hjälper mig med det.......utan att man överhuvudtaget säger något om det. Varför skulle det vara så svartvitt att man antingen gör allt för sina barn eller måste tvinga, straffa och belöna för att få barn att bete sig på ett önskvärt sätt? Jag har lika lite tvingat dem att t.ex. säga förlåt när de gör illa någon annan.....och idag gör de det spontant ändå.....för att de helt enkelt mött människor som gjort så gentemot dem.
Självklart behöver barn lära sig att handlingar får konsekvenser......naturliga och logiska. Annars kan man inte leva i ett socialt sammanhang. Det har inte det minsta med lydnad att göra tvärtom......för vad händer annars när auktoriteten inte är närvarande? Ologiska konsekvenser som time out eller något annat som är helt avskilt från händelsen blir tokigt med små barn.
Vad gäller time out så finns det inget logiskt med det alls. Ignorering och isolering av barn kommer det aldrig något gott utav, tvärtom. Det skulle aldrig falla mig in att sätta mina barn på time out, lika lite som det skulle falla mig in att sätta mina elever på time out (tonåringar). Lydnad är inget eftersträvansvärt, däremot individer med en stark värdegrund som respekterar andra människors integritet och värde. Det kan man bara ge andra genom att själv visa dem just detta. Och det är svårt

. Alternativet är självklart inte att låta bli att ta vuxenansvar eller att inte sätta gränser. Det är varje förälders ansvar och skyldighet gentemot sitt/sina barn.