• Rödtott

Hälsa på gamla förskolan?

Hej! Jag har en treåring som slutade på sin gamla förskola i maj. Vi flyttade och hon fick samtidigt en lillebror. Hon har varit hemma med mig sedan i maj och säger ofta att hon saknar sitt gamla dagis och sina fröknar. Vi ska börja skola in henne på en ny förskola i mitten av augusti. Är det bra eller dåligt att åka och hälsa på den gamla förskolan? Ibland tänker jag att hon kanske behöver det så inte separationen blir för abrupt. Eller gör man bara avskedet mer utdraget då? Hur ska man tänka? Hon har en fröken där som hon är väldigt fäst vid och som hon hade väldigt bra kontakt med.

• Svar på tråden Hälsa på gamla förskolan?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Barn börjar ju tidigt att träna på att ha relationer. Först med mamma och pappa och ev syskon och sen med personal på dagis. Det är då bra att visa hur man hanterar en relation på ett bra sätt. Din dotter har en fröken som hon tyckt mycket om och vill hälsa på igen. Detta tycker jag absolut ska uppmuntras. Gå dit tillsammans och hälsa på och betona att detta är ett besök som ev kan följas av flera. Låt besöken utgöra en länk till hennes nya placering.  För en 3-åring kan det vara svårt att föreställa sig det nya, det enda hon vet är det gamla och det var bra. Det är en god grund för att det kommer att gå bra på det nya dagiset också.
    Självklart kommer det att vara nytt och lite främmande i början på det nya dagiset. Det är därför ni ska använda er av invänjningstiden och låta dottern sakta lära känna nya barn och vuxna. När detta är ett faktum kommer hon sannolikt att fråga mindre efter sitt gamla dagis och sin fröken.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

• Rödtott

Tack för svaret! Vi hann inte besöka den gamla förskolan innan vi började med inskolningen på den nya. Det har gått jättebra och hon trivs bra med den nya personalen och har börjat få nya kompisar. Vi gör nog så att vi tar ledigt nån dag för att åka och hälsa på den gamla.

Svar på tråden Hälsa på gamla förskolan?