• MrC

Flygbolag portar spädbarn i första klass

Malaysia Airlines förbjuder spädbarn i första klass.
    www.svd.se/resor/malaysia-airlines-forbjuder-smabarn-i-forsta-klass-vad-tycker-du_6363982.svd

En av sommarens resenyheter var den om Malaysia Airlines som beslutat att förbjuda spädbarn i första klass på bolagets samtliga Boeing 747 (i framtiden även på A380:orna). Anledningen är att andra första klass-passagerare klagat på barnens skrik.

Flygbolaget hänvisar i stället familjer med spädbarn till affärs- eller ekonomiklass.

Rätt eller fel, vad tycker du?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Flygbolag portar spädbarn i första klass
  • Matillin

Sen förstår jag inte den stora nyheten? De flesta flygbolagen har väl åldersgräns på 2 år i första klass trodde jag?

• Toppen9

Tycker att det kunde fixas lite bättre bebis-platser då så att man får plats att amma och byta sittställning. Är ju supertrångt på de vanliga platserna.

• evaoregon
    Matillin skrev 2011-08-05 21:18:13 följande:
    Sen förstår jag inte den stora nyheten? De flesta flygbolagen har väl åldersgräns på 2 år i första klass trodde jag?
    Nej, med de flesta flygbolag så kan man flyga med bebisar i första klass.
  • tahira
    Matillin skrev 2011-08-05 21:18:13 följande:
    Jag har flugit med bebis (0-18 mån) i första klass flera gånger, det har aldrig varit några problem.

Ärligt talat är ju 2-5 åringar tio gånger störigare för medpassagerare än ett spädbarn, överlag... :-/ 
  • Matillin

Tahira- Det håller jag iofs inte med om. Kanske beror det på hur pass väluppfostrade de barnen är, eller hur ovana de är att flyga? Visserligen har mina barn sovit mycket när vi rest när de var spädbarn men om de väl skrek var det svårt att få tyst på dem i ett trångt plan. En 2-åring kan ju tjattra mycket men inte låta så illa som ett otröstligt spädbarn kan låta Dessutom förstår en 2 åring tillsägelser. - Jag har mest rest charter och där får inga spädbarn vara i första klass, trodde det var så överallt? Men det är väl bra om fler flygbolag inte tillåter det då? Betalar man kanske 10000 kr mer för en biljett vill man inte riskera fler störningsmoment än man redan har.

• Matillin

Sodapopp- Det finns väl redan en hel del sådana platser på flygplan? Men då får man ju betala extra för att boka en sån plats. Att det är trångt på plan är trist men inte speciellt konstigt då flygbolagen vill få plats med så många resänärer som möjligt.

• tahira
    Matillin skrev 2011-08-06 09:46:55 följande:
    Tahira- Det håller jag iofs inte med om. Kanske beror det på hur pass väluppfostrade de barnen är, eller hur ovana de är att flyga? Visserligen har mina barn sovit mycket när vi rest när de var spädbarn men om de väl skrek var det svårt att få tyst på dem i ett trångt plan. En 2-åring kan ju tjattra mycket men inte låta så illa som ett otröstligt spädbarn kan låta Dessutom förstår en 2 åring tillsägelser. - Jag har mest rest charter och där får inga spädbarn vara i första klass, trodde det var så överallt? Men det är väl bra om fler flygbolag inte tillåter det då? Betalar man kanske 10000 kr mer för en biljett vill man inte riskera fler störningsmoment än man redan har.
    Ja, det är klart att det beror på. Min egen 2-åring hade det inte varit någon fara med .

Men många barn i 2-6 årsålder är så himla kontaktsökande, stirrar på sina medpassagerare, kanske ställer frågor och börjar prata och det tycker jag är betydligt jobbigare än ett spädbarn som skriker ibland. 

Det beror väl lite på hur man är som person också.

Många gånger har de ju baby-korg på alla platser i första klass, så jag har alltid  tänkt att spädbarn var mer än välkomna.
  • Toppen9

Matillin
    Nja det finns platser med bättre benutrymme men inga som är bredare och bättre att amma i/ sova med spädbarn i famnen i.

• evaoregon
    Toppen9 skrev 2011-08-06 19:29:47 följande:
    Matillin
    Nja det finns platser med bättre benutrymme men inga som är bredare och bättre att amma i/ sova med spädbarn i famnen i.
    Nej, vill man ha bredare säten så lär man ju få köpa en biljett i första klass.  Man får ju resa i första klass med spädbarn med de flesta flygbolag.  Jag tror att vi alla skulle vilja ha bredare säten och extra benutrymme, men då skulle det ju få plats med färre stolar och biljettpriserna skulle gå upp kraftigt.  Istället så får man väl glädja sig åt att det är väldigt billigt att flyga med spädbarn som inte har eget säte.
  • evaoregon
    Matillin skrev 2011-08-06 09:49:43 följande:
    Sodapopp- Det finns väl redan en hel del sådana platser på flygplan? Men då får man ju betala extra för att boka en sån plats. Att det är trångt på plan är trist men inte speciellt konstigt då flygbolagen vill få plats med så många resänärer som möjligt.
    I första klass då och det kostar ju en rejäl slant.  Några andra bekvämare säten känner inte jag till, men jag förstår helt klart att flygbolagen vill få plats med så många som möjligt. 
  • Rafael90

Flög direktflyg från Peking förra veckan, 10 timmar utan nån som helst tv eller annan underhållning. Hade varit uthärdligt OM inte de två småbarnen bakom hade skrikit hela tiden. Hade jag dessutom betalat extra för att sitta i första klass hade jag nog strypt någon inom den första timmen.

• evaoregon
    Rafael90 skrev 2011-08-08 11:55:40 följande:
    Flög direktflyg från Peking förra veckan, 10 timmar utan nån som helst tv eller annan underhållning. Hade varit uthärdligt OM inte de två småbarnen bakom hade skrikit hela tiden. Hade jag dessutom betalat extra för att sitta i första klass hade jag nog strypt någon inom den första timmen.
    Ja, småbarn som skriker under lång tid är jättejobbigt. 
  • Flygisen

Nej det ska väl inte vara några konstigheter eftersom de flesta flygbolagen har 2 års gräns på första klass det låter ju ganska rimligt för att första klass ska vara avslappnande med vuxen lyx då kan väl inget spädbarn komma in i leken och få 3 rätters middag och dricka champagne? Eller det är vad jag tycker låter rimligt

Svar på tråden Flygbolag portar spädbarn i första klass