• Sabbi

Bara ofrivilligt barnlösa som får adoptera?

Är det bara par som inte kan få barn på "naturligt" vis som får adoptera? Eller kan jag som inte vill skaffa biologiska barn få adoptera tillsammans med min partner?

• Svar på tråden Bara ofrivilligt barnlösa som får adoptera?
  • en glad
    Sally skrev 2011-08-07 20:24:05 följande:
    Jo, Thailand kräver något intyg, men vårat var ganska vagt (vi fick sedan biologiskt barn utan några större ingrepp)
    Sabbi skrev 2011-08-07 20:00:32 följande:
    Ok, tack snälla för svaret. 

Men kan jag som svensk få adoptera från Sverige?  
    Svensk adoption finns i praktiken inte.  Det handlar om c:a 20 barn per år, inklusiv inom släkt.  Det händer att något par blir tillfrågad av kommunen, men det är ingen kö, och absolut inget att ställa in sig på.

Nej, 20 st är inte inklusive släktadoptioner .... fö var ditt svar rätt!
  • VNmamma
    en glad skrev 2011-08-08 01:56:01 följande:
    Nej, 20 st är inte inklusive släktadoptioner .... fö var ditt svar rätt!
    Så här stod det i Svenska Dagbladet häromdagen:

"Förra året adopterades 29 svenska barn i familjehem och 37 spädbarn"

www.svd.se/nyheter/inrikes/adoption-kan-bli-mojlig-for-alla_6367198.svd

Jag antar att de 37 spädbarnen består av både anhörigadoptioner och gemensamma adoptioner. Brukar väl vara ett 20-tal vardera?
  • Sabbi

Kom på en till fundering, får man välja ålder på barnet? Vill ju helst adoptera ett spädbarn.

• Jennie med ie
    Sabbi skrev 2011-08-14 18:33:17 följande:
    Kom på en till fundering, får man välja ålder på barnet? Vill ju helst adoptera ett spädbarn.
    Få är klara för adoption och kommer till sina nya föräldrar som spädbarn. Men man har ett åldersbestämt medgivande, t ex för att ta emot barn mellan 0 och 36 månader.
  • Sabbi
    Jennie med ie skrev 2011-08-14 18:37:22 följande:
    Få är klara för adoption och kommer till sina nya föräldrar som spädbarn. Men man har ett åldersbestämt medgivande, t ex för att ta emot barn mellan 0 och 36 månader.

Är det det minsta man kan välja 0-36 mån? 0 förstår jag ju, men tänkte att det kanske finns något typ 0-12 mån?
  • fabbemam
    Sabbi skrev 2011-08-14 18:33:17 följande:
    Allt fler kommuner ger öppna medgivanden. Dvs man får medgivande att adoptera ett barn eller ett syskonpar eller både ett barn eller ett syskonpar men medgivandet har inga begränsningar vad gäller ålder. I dessa fall önskar man högsta ålder till organisationen och det finns med i ansökan till landet. Spädbarn är som sagt VÄLDIGT sällsynta men förekommer från ett fåtal länder.
  • Jennie med ie
    Sabbi skrev 2011-08-14 18:42:13 följande:
    Är det det minsta man kan välja 0-36 mån? 0 förstår jag ju, men tänkte att det kanske finns något typ 0-12 mån?
    Det finns medgivanden för 0-12 månader också. Men det är som sagt få barn som är så små när de adopteras, och då främst från vissa utlandskontakter där man kanske inte ens passar in på övriga krav.
  • Jennie med ie
    fabbemam skrev 2011-08-14 18:43:49 följande:
    Allt fler kommuner ger öppna medgivanden. Dvs man får medgivande att adoptera ett barn eller ett syskonpar eller både ett barn eller ett syskonpar men medgivandet har inga begränsningar vad gäller ålder. I dessa fall önskar man högsta ålder till organisationen och det finns med i ansökan till landet. Spädbarn är som sagt VÄLDIGT sällsynta men förekommer från ett fåtal länder.
    Har jag aldrig hört förr, att man frångått villkoret med medgivande ålder (däremot att fler och fler har väldigt _breda_ medgivanden. Det var förvisso 7 år sedan vi fick vårt barn.
  • villsågärna38
    Jennie med ie skrev 2011-08-14 18:45:21 följande:
    Har jag aldrig hört förr, att man frångått villkoret med medgivande ålder (däremot att fler och fler har väldigt _breda_ medgivanden. Det var förvisso 7 år sedan vi fick vårt barn.
    Vi får vårt medgivande om ett par veckor. Det kommer att vara ålderslöst. Det är jättevanligt idag. Man sätter sedan åldersgränsen ihop med organisationen istället.

Sabbi, de jag vet som adopterat barn under 12 månader har gjort det ifrån Colombia, Sri Lanka och Sydafrika. Det har varit bebisar som varit mellan 7-12 månader.
  • Jennie med ie
    villsågärna38 skrev 2011-08-14 18:52:01 följande:
    Vi får vårt medgivande om ett par veckor. Det kommer att vara ålderslöst. Det är jättevanligt idag. Man sätter sedan åldersgränsen ihop med organisationen istället.
    Intressant.
    Då har man lärt sig nåt nytt idag med
  • lovelymom

Nu var det några år sedan vi adopterade också men jag har förstått det som att man har ett öppet medgivande men det är ju en hel del som påverkar åldersspannet ändå, såsom föräldrarnas egna ålder och barnerfarenhet mm. Har vänner som väntar barn genom adoption har ett öppet åldersmedgivande men i deras utredning står det mer specifikt vad deras önskningar är och även vad utredaren rekommenderar för ålder ungefär på barnet. Te x så är ett barn över 4-5 år inte aktuellt i deras fall.

Generellt får man väl räkna med att barnet anses vara litet om det är kring året i ålder och man får också räkna in att ett barn som legat på barnhem kan vara efter i utveckling pga understimulering etc och kanske inte är lika välutvecklat som ett barn i samma ålder som vuxit upp med sina bioföräldrar och inte på instutition.

Lycklig mamma till V född -06 och A född -09
  • Hjärtat längtar

Om jag har förstått saken rätt, kan man önska en viss ålder ex 0-12 månader till vissa länder. Det finns inte så många länder där man får ha ett så begränsat önskemål. Men Sri lanka är ett av dem...

• Sabbi

Att adoptera är inget alternativ längre då min kille anser att kan man få biologiska barn så ska man inte adoptera! =(

Svar på tråden Bara ofrivilligt barnlösa som får adoptera?