Bara ofrivilligt barnlösa som får adoptera?
Är det bara par som inte kan få barn på "naturligt" vis som får adoptera? Eller kan jag som inte vill skaffa biologiska barn få adoptera tillsammans med min partner?
Är det bara par som inte kan få barn på "naturligt" vis som får adoptera? Eller kan jag som inte vill skaffa biologiska barn få adoptera tillsammans med min partner?
Härligt! Tack för alla svar
Kom på en till fundering, får man välja ålder på barnet? Vill ju helst adoptera ett spädbarn.
Nu var det några år sedan vi adopterade också men jag har förstått det som att man har ett öppet medgivande men det är ju en hel del som påverkar åldersspannet ändå, såsom föräldrarnas egna ålder och barnerfarenhet mm. Har vänner som väntar barn genom adoption har ett öppet åldersmedgivande men i deras utredning står det mer specifikt vad deras önskningar är och även vad utredaren rekommenderar för ålder ungefär på barnet. Te x så är ett barn över 4-5 år inte aktuellt i deras fall.
Generellt får man väl räkna med att barnet anses vara litet om det är kring året i ålder och man får också räkna in att ett barn som legat på barnhem kan vara efter i utveckling pga understimulering etc och kanske inte är lika välutvecklat som ett barn i samma ålder som vuxit upp med sina bioföräldrar och inte på instutition.
Om jag har förstått saken rätt, kan man önska en viss ålder ex 0-12 månader till vissa länder. Det finns inte så många länder där man får ha ett så begränsat önskemål. Men Sri lanka är ett av dem...
Att adoptera är inget alternativ längre då min kille anser att kan man få biologiska barn så ska man inte adoptera! =(