• heejho

Jättefjantigt, men jag vet inte hur man sminkar sig :/

Hjäälp, jag är 20 + och har aldrig kunnat detta med smink egentligen,
    jag har alltid använt mascara, eyeliner och ögonpenna.
    När jag gått ut har någon av mina polare alltid sminkat mig.

Men nu är det så att jag skulle vilja lära mig det själv, känns som det är dags ;)
    Tyvärr har jag aldrig haft intresset, men jag tänkte försöka nu.
    Så vad ska man göra?
    Sån hära hudkräm? och sen Puder? Rouge?
    Vad ska man ha för borste?..... Ja ni vet "redskap"
    Om man bara vill ha en simpel snygg sminkning tillvardags, vad ska jag då ta? Ögonskugga?
    .
    .
    .
    Tacksam för svar 
    Solig 

• Svar på tråden Jättefjantigt, men jag vet inte hur man sminkar sig :/
  • rockdoll
    SofiaA skrev 2011-08-12 00:18:57 följande:
    Räcker faktiskt att tvätta svamparna efter varje användning.
    Jag tycker inte att dom går att få riktigt rena, så nej, jag slänger alltid efter användning om jag mot förmodan skulle använda svampar.
    Använder som sagt mycket hellre penslar.
  • Lindreas

Sparar! Här fanns det många bra tips! Åh, Kaupa, kan inte du hålla en kurs för sminkmongon, såna som jag?

• Passionsfrukt

Du har fått många bra tips ser jag! Skulle även rekommendera att du går nånstans där det finns proffs som kan hjälpa dig, när jag började med smink "på riktigt" hade jag väldigt dålig koll på bland annat olika penslar och underlagskrämer. Jag råkar bo i en väldigt liten stad som egentligen inte har några "skönhetsaffärer" förutom Kicks (förutom salongerna, men de har oftast dyrare sortiment). Just på "vårt" Kicks jobbar skithärliga tjejer: trevliga, roliga, proffsiga och superkunniga. Kicks har såväl budgetgrejer som dyrare märken och där kan man få provsminkningar, tips, hjälp och produkter. Åhléns och andra har ju säkert samma tjänster så du kan också prova där men som sagt, jag har egentligen bara Kicks i min hemstad.
    Kicks har dessutom en trevlig medlemstidning som kommer hem i postlådan en gång i månaden om du har deras medlemskort *väntar med iver på höstens nyheter*

i.d. Bare Minerals och Makeup Store är mina favoritmärken, de har fina och bra produkter som passar min hud.

(Nej jag har inte fått betalt av Kicks för detta, tyvärr. Men jag kan inte nog tacka de proffsiga tjejerna på vårt lokala Kicks för deras yrkeskunnighet och all hjälp de givit mig!)

• Kaupa Jaur
    Lindreas skrev 2011-08-12 19:58:02 följande:
    Sparar! Här fanns det många bra tips! Åh, Kaupa, kan inte du hålla en kurs för sminkmongon, såna som jag?
    Åh, jag sökte till Make Up Institute i sthlm... Var där och det var otroligt kul och lärorikt men jag satsade på lärare istället för make up artist. Min dröm var/är att jobba på Dramaten som sminkös, älskar teatersmink och sånt
  • emma0815

kan man få veta hur man sminkar sig snabbt? och hur man inte ser ut som en clown.

• LillaJag06
    emma0815 skrev 2013-10-07 18:48:08 följande:

kan man få veta hur man sminkar sig snabbt? och hur man inte ser ut som en clown.

Vad har du för hudtyp? Fet, torr...
  • cheese

Gå till youtube sök efter smink tutorial. sitt där i några timmar och leta efter tips och wolla.

och förresten en osminkad kvinna är ofta snyggare än en med klet i fejan.

• Nape

Jag får inte till det heller! Har googlat runt på före- och efterbilder och är förstummad. Det ser inte ut som samma person. Så vill jag med göra- sminka mig snygg!

• Anonym 15 years/old

Min sminkrutin e rätt enkel o e snabb o den har funkat för mig i många år????

1: först tar jag på Lóréal Paris - Nude Magique CC cream - anti-redness som jag köpte på H&M (finns nog på andra ställen oxå) med en foundation borste som jag köpte för 29kr på Inn&Finn, sen jämnar jag ut allt med en sminksvamp.

2: sen sätter jag på concealer på finnar o under ögonen från Kubiss London som jag köpte för ca 19kr på Inn&Finn med en random borste jag tyckte passade bra.

3: sen tar jag en nästan vit concealer (använder som highlighter) 3 sträck på pannan mellan ögonbrynen typ, mittersta sträcket ska va precis över näsan o gå ner hela vägen till nästippen, sen 3 sträck under ögonen, 3 sträck som en mustasch o 3 sträck på hakan, sen blandar jag ut allt med en concealer borste från BareMinerals som e JÄTTE bra, men för att inte ansiktet ska va helt vitt tar jag en palett från IsaDora 03 Nude (contour, Bronzer & highlighter) o en random borste som e platt o tar på highligher o mattar ut över alla ställen där jag satt den nästan vita concealer/highlighern på.

4: sen tar jag samma palett fast Bronzer, så om man gör fiskmun så blir d två sträck som går in i munnen på kinderna o där sätter jag Bronzer med en borste från BareMinerals o sen med en liten liten borste som jag fick från Girl-It o lägger Bronzer på näsan så den smalnar av.

5: sen tar jag min Maybelline New York Fit Me foundation (jag har färgen 105 som e en av dom ljusaste) o tar en borste från Inn&Finn som kostade 29kr sen tar jag en sminksvamp o jämnar ut allt (foundation enda ner till halsens slut)

6: sen tar jag puder över hela ansiktet o halsen o beroende på va de för väder ute så har jag olika puder. På hösten använder jag ett från Kubiss London färgen No.1 Translucent som jag köpte på Inn&Finn för 25kr. På vintern använder jag H&M's egna puder färgen heter Cream o den e jätte mysig. På våren använder jag oxå H&M's egna puder fast i färgen Ivory. O på sommarn använder jag Maybelline New York Fit Me i färgen 105. O alla har samma borste (tvättar den efter varje årstid) o de en borste från Inn&Finn som kostade 49kr.

7: sen tar jag på rouge från Kubiss London i färgen No.4 Honey Glow som jag köpte på Inn&Finn, med en borste från BareMinerals som heter Full Flawless Face.

8: sen gör jag ögonbrynen med en palett från Kicks egna märke i färgen Blonde. I paletten finns 2 färger o ett lim (håller ögonbryns håret på plats) till att aplicera färgerna (först den ljusa sen den mörkare) använder jag en ögonbryns borste från RealTechniques (de ett dyrt märke) o till att aplicera limmet använder jag en ögonbryns borste från Kicks egna märke.

9: för att få bort löst puder osånt tar jag en stor borste från Inn&Finn för ca 49kr o drar över hela ansiktet o halsen försiktigt.

D va hela min sminkrutin o den funkar jätte bra tycker jag???? Jag har använt den i 2-3 år????

Svar på tråden Jättefjantigt, men jag vet inte hur man sminkar sig :/