• apansfar

Får inte ta med vårt barn hem till dess farmor...

Nu är det så här... Jag och min sambo väntar barn nu och det börjar bli riktigt nära, i skrivande stund 5 dagar kvar till beräknat födelsedatum och allt känns på topp. Fast inte riktigt just precis nu... 
    Under kvällen satt vi och pratade en del om min mamma som har lite speciella levnadsförhållanden. Hon och röker inomhus, har innekatter och är kanske inte sådär jättebra på att städa alla gånger. Detta till följd utav en lindrigare hjärnskada som hon ådrog sig för snart fem år sen och som påverkar hennes närminne. Dessutom har hon svår diabetes, kärlkramp, höftproblem samt någon form utav ledsjuk som jag inte är så insatt i. Därför har hon lite svårt att röra sig utanför hemmet alltförmycket. Dessutom har hon en sambo som också har svårt att röra sig, då han är rullstolsbunden.
    Nu säger sambon att hon inte tänker låta mig ta med mig vårt kommande barn hem till dess nu blivande farmor, bara för att sambon tycker att det är "äckligt" hemma hos henne. Hon menar att det är att ta en onödig risk att ha med en bebis dit, och att det inte spelar någon roll hur sårad någon blir.
    Visst vet jag att det innbär en viss risk att ha pälsdjur hemma, eftersom småbarn är extra känsliga och kan utveckla allergibevär. Och det är ju allmänt känt att passiv rökning är mer eller mindre lika skadligt som att själv tända en cigg. Såpass mycket är jag med på.
    Men hur farligt kan det egentligen vara om jag skulle ta med mitt barn dit för enstaka besök? För jag pratar inte om att springa runt med en nyfödd i en rökig miljö dagarna i ända, utan enbart korta, tillfälliga och enstaka besök - typ när man har vägarna förbi...
    Att bli farmor är det som dominerar min mors alla samtalsämnen. Jag har inte sett henne särskilt glad över något alls faktiskt de sista åren, men sedan hon fått beskedet har hon varit mycket mer positiv än vad man blivit van vid, så detta lilla liv är något som redan betyder oerhört mycket för henne.
    Jag känner mig sårad, ledsen, kränkt och upprörd över sambons utlåtande och kan inte ens föreställa mig min mammas reaktion när hon får höra detta.
    Inte mer än att det kommer ta mycket lång tid och kräva mycket energi för att reparera de relationsskador som kommer uppstå...
    Gör inte detta också, att vi inte heller kan gå hem till kompisar som råkar ha katt/hund, röker eller har lite "skit i hörnen"? En nära bekant fick precis nyligen sitt första barn - de har fyra innekatter. Ska vi inte kunna gå dit heller?
    En annan aspekt är att det kan vara nyttigt för ett barn att faktiskt se hur vissa människor har det, för en framtida värdegrund. En värdegrund som förhoppningsvis bygger på mänsklig värme, empati och förståelse för andra människor förutsättningar. 
    En oro jag har ifall vårt barn ska få växa upp och enbart träffa sin farmor på andra platser än i hemmet, är att det växer fram en föreställning om att "farmor är en knäpp tant som dyker upp då och då vid olika tillfällen", istället för att få se att hon faktiskt finns på riktigt och att hon har ett hem.

Några tips och förslag? Gör hon rätt i att stålsätta sig och förbjuda mig att ta med vårt barn hem till sin farmor? Är riskerna tillräckliga för att detta ska vara värt att bråka om?

Snälla hjälp mig i detta...

• Svar på tråden Får inte ta med vårt barn hem till dess farmor...
  • Dr Mupp

Jag lät mina barn vistas hos mina föräldrar som röker inne, har katter, hundar och skitigt. Jag ville inte ta fajten för det var ändå deras hem. Det var synd att jag inte tog fajten, hade jag tagit den kanske mina barn hade kunnat åka dit idag, men de kan de inte. En har astma, två har damm- och pälsdjursallergi. Hade jag tagit fajten för 8 år sen så kanske jag idag slapp sen min mamma dö i cancer. 

Så släpp inte dit barnet, sätt ultimatum. Sluta rök, håll rent så kommer vi med barnen. Annars inte. 

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • astrid elizabeth

TS - jag tycker du ska ringa till barnavårdscentralen på orten där du bor. Fråga barnsköterskorna om passiv rökning och dess inverkan på spädbarn. Personalen på BVC kan nog bättre än vi här på FL informera dig om riskerna med passiv rökning och vilka besvär det kan orsaka för ditt barn. Allergier, astma och så vidare.
    Ställ dig också frågan om du någonsin kommer att förlåta dig själv om ditt barn drabbas av astma eller allergier. Kanske får ditt barn astma eller allergier ända, men att vistas inomhus hos en rökare gör inte oddsen ett dugg bättre.

Min mormor rökte inomhus. Jag vistades en del där när jag var barn. Idag har jag svår pollenallergi. Från mars till september varje år lever jag med rinnande näsa, kliande ögon, konstant huvudvärk och trötthet. Jag måste äta tabletter, använda nässpray, ögondroppar och inhalator. Kanske hade jag fått detta ända, men hade jag inte tvingats andas in min mormors cancerångor hade det kanske inte varit så illa som det faktiskt är. Hade mina föräldrar satt min hälsa först, före min mormors känslor ,hade jag kanske kunnat se fram emot sommaren. Nu är sommaren ett helvete för mig. Jag njuter inte av sommaren. Jag hostar, nyser och snyter mig igenom den.

• vittra

Det är väl inte så himla svårt att säga åt henne att röka utomhus när hon ska röka?? Angående pälsdjur och städning fattar jag inte alls, där kan man ju tvärtom mena att det är positivt för barn.

• Lavish

Om hon låter bli att röka medan ni är där, vädrar innan, och ser till att städa åtminstone någon yta där ni kan sitta tex soffan tycker jag att du borde få gå dit till en början.

Ni är ju två som ska bli föräldrar, hon kan inte ensam bestämma.

Mitt barns farmor har tre katter i sin lilla lägenhet, både jag och barnets pappa har svår kattallergi och astma... Men vi brukar ändå hälsa på henne med vår bebis och det har gått bra.

Men större problem uppstår med avseende på städningen när ert barn blir lite större. Vår son är drygt 7 månader och sen någon månad tillbaka vill han bara åla runt på golvet, stoppa allt i munnen och riva, slita och klättra på allt han hittar. Och det kommer ju fortsätta ett par år. Då blir det problem om hon inte kan hålla en viss nivå till era besök.

• Dr Mupp
    vittra skrev 2011-12-06 20:34:05 följande:
    Det är väl inte så himla svårt att säga åt henne att röka utomhus när hon ska röka?? Angående pälsdjur och städning fattar jag inte alls, där kan man ju tvärtom mena att det är positivt för barn.
    Städa normalt är positivt, att det är äckligt och ostädat är inte positivt. Eller tror du seriöst att misär är bra för barn?
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • vittra
    Dr Mupp skrev 2011-12-07 07:19:30 följande:
    Städa normalt är positivt, att det är äckligt och ostädat är inte positivt. Eller tror du seriöst att misär är bra för barn?
    Nej självklart inte, men det är ett faktum att många har för rent. De utvecklar då rakt ingen astma för lite damm i hörnen, inte heller för att de befinner sig bland pälsdjur. Tvärtom. Både djur och ett icke kliniskt rent hem minskar ju risken för astma enligt massor av studier. Vad du anser är normalt kanske jag anser vara hysteriskt överdrivet? Det TS sambo tycker är äckligt kanske någon annan tycker är helt normalt, och behöver inte alls vara vare sig farligt eller äckligt för ett spädbarn.
  • vittra

Rökningen däremot är ju ett verkligt problem. Lägg fokus där istället för på de stackars katterna och att de inte har kliniskt rent alla gånger! Ingen bebis far illa av sådant. Då skulle det krylla av kattägare med skadade barn, katt är det i särklass vanligaste husdjuret i Sverige. Jag undrar vad man tror händer..? Bara för att man har katt i hemmet? Det har gått för långt när man tror att helt vanliga husdjur är skadliga för barn!

• Escribir

Hej!
    Försvara din mamma! Skydda inte ditt barn alltför mycket. Man ska självklart göra allt för sitt barn, men att barnet skulle ta skada av att vara i en rökig miljö någon gång tror jag inte på. Ja, jag är själv rökare och har barnbarn. Jag skulle aldrig röka i närheten av barnen, men jag röker inne (och vädrar). Nu har en av svärsönerna sagt att senaste barnbarnet inte får vara hos mig. Det gör såååå ont i hjärtat, eftersom jag vet att jag gör allt för dem. Att jag är vansinnigt noga med barnen och dessutom en god och omtyckt mormor. 
    Om man tycker att det är det enda som är viktigt i en farmor-mormor/barnbarn relation, har man själv problem. Att det dessutom skulle vara smutsigt hos farmor är bara för mycket. Det är inte farligt!

Upprörd mormor

• scanmia

Kan du inte ta tag i det nu innan barnet är här och styra upp? Lägg en helg på att hjälpa din mor storstäda och ta kontakt med dem som samordnar hennes hemtjänst. Alternativt kolla upp vad för privata alternativ som finns för städning - det kanske kostar mindre än ni tror att få in någon som städar en gång i veckan. Diskutera rökningen öppet och föreslå att din mor börjar röka utomhus eller försöker sluta röka. Kanske kan hon få hjälp via vårdcentralen? Nu är det även ett bra tillfälle att se över ev medicinering och om ni kan få tillgång till ev annan rehabilitering. Om du vet att din mor har tillgång till den bästa omvårdnaden så kommer det att vara en lättnad för dig med. Fråga även din mor om hon behöver hjälp att gå över ev bankärenden, finanser eller något annat som kan behöva styras upp. Har hon väninnor som du känner till? Hur ser hennes sociala skyddsnät ut? Kan du åta dig att köra henne till någon senioraktivitet någon gång per vecka? mm mm.

Katterna sedan. Se till att de är väl omhändertagna och att de är lätt att rengöra deras lådor. Det är ett ypperligt tillfälle att kolla upp att de är friska och i god kondition med. 

Var en god son nu och lägg tid på att få hela situationen på rätt köl innan det går illa. Det skulle alla inblandade må väl av. Och scenariot med en frånvarande, sårad farmor som lever i misär kan helt undvikas. 

• IsDimma

Nu har jag inga barn men hade jag hade barnet inte fått vara hemma hos någon som röker inne. No way.
    Min sambo har en syster som röker inne och trots att jag inte är allergisk mot rök och hon på sin höjd röker under fläkten i köket och vi umgås i vardagsrummet (hallen ligger emellan kök och vardagsrum) så har jag huvudvärk efter en par timmar.
    Sen sätter sig röken i allt. När bi åker hem till henne så sätter vi på oss kläder vi åndå tänkt tvätta, lämnar jackan i bilen, duschar och tvättar håret när vi kommit hem istället för det vanliga innan man åker hem till någon. Och allt åker i tvätten direkt när vi kommer hem.
    Till och med bilsätena i vår bil luktar rök, vi besöker henne under några timmar, sitter i hennes soffa, åker bilen hem, kommer ut i bilen dagen efter och tyget i bilen luktar rök :-O. Helt sanslöst.
    Det är rent skadligt på så många nivåer. Mitt barn hade fått bli åtminstone tonåring innan jag tagit hem barnet till ett hem där någon röker inne. Även om det inneburit en farmor, morfar eller annan nära släkting.

• Tyret1501

Min pappa satte det ultimatumet på min mammas föräldrar (min mormor och morfar) de hade rent och snyggt, men rökte ute i ett uterum. Vi fick inte åka dit och de fick inte träffa oss förens de slutade röka. Det gjorde dem och det gav dem antagligen längre tid tillsammans (morfar dog i lungcancer vid 75, mormor fortfarande glad och pigg 77)

Även fast det kan såra hennr kan det vara ett väldigt bra incitament att leva ett hälsosammare liv, hon kanske också blir lyckligare av att sluta röka och ha ett renare hem?

Personligen skulle jag också säga nej till den miljön för mitt barn! Sedan verkar det inte vara henne som person som din sambo säger nej till - det är hemmets skick. Ni kan träffas hemma hos er, gå promenad, fika osv! Men jag förstår vilken jobbig situation du sitter i! Lycka till!

• Trinnty

Rökning och aktiv passiv rökning är den största orsaken till plötslig spädbarnsdöd. Vet inte hur mycket enstaka tillfällen kan påverka barnet, men som blivande och nybliven mor är man väldigt överbeskyddande. Jag hade också satt mig på tvären tills bandet blev lite större.

Kan inte din mamma komma till er istället?

Tuff situation, verkligen. Men barnets hälsa ör det allra viktigaste och det tycker jag inte man ska tumma på.

• Sommar15

Eftersom det var 5 år sen ts startade tråden tror jag det nu är utrett på ett eller annat sätt :)

Svar på tråden Får inte ta med vårt barn hem till dess farmor...