• färnik

Medeinering med Nexium vid reflux, söker erfarenheter!

Vi har en liten tjej på 5 månader ( ca 8kg) som haft mycket problem med sin mage och sitt ätande ända sedan hon var 5 veckor.

Först fick vi Zantac, som gjorde lite nytta men inte tillräckligt. Jag tajatade mig till att få prova Nexium, trots att läkaren var säker på att den inte skulle hjälpa dottern... Men det gjorde den. Dock sa läkaren att man bara fick ge nexium till så här små barn i max en månad, så nu har vi fått sluta igen.

Resultatet av det är inte alls roligt. Redan efter 1½ dygn kom hennes frekventa uppstötningar tillbaka. Hon visar stort obehag av dem, framförallt på natten då hon sover oroligt, kastar sig, hostar, kväljer, sätter i halsen... Gråter och därtill kräks ner sängen. Även på dagen är de besvärliga och hon är återigen en sur och grinig bebis, ngt som blev mkt bättre vid medecineringen. Hon har också ännu svårare att dricka (och det är ett stort problem, även när hon fick medecin. Hon får i sig max 2-3dl/dygn, vilkeyt bara är ca 1/3 av det basala vätskebehovet... men nu går det ännu sämre!)

Trots detta vidhåller läkaren att 1 månad är max. Jag är tveksam till detta... Ni andra som fått Nexium till era små, vad har man sagt till er? Är era barns reflux konstaterad (ph-mätning,gastroskopi etc) eller bara misstänkt (som våran är, de har inte velat göra ovanstående undersökningar), har medecinen hjälpt, vad har ni gett för dos och hur länge?

Stolt och lycklig mamma till Alma f-2006 och Tilde f-2011
  • Svar på tråden Medeinering med Nexium vid reflux, söker erfarenheter!
  • mjuik
    Cocco skrev 2011-08-19 10:48:43 följande:
    Då har hon fel eftersom det är nexium som verkligen är testat och godkänt försmåbarn numera. Tror det godkändes i våras.
    Be att få remiss till ett riktigt barnsjukhus med en barngastreolog. Jag kan nästan lova att det är värt en lång resa för att få träffa en vettig läkare.

Vanliga läkare verkar vara sjukt oinsatta i GERD och dess problem.

Barnläkare på barnmedicin här i stan hade minsann aldrig hört talas om att man kunde ge losec för GERD till bebisar men som tur var fick vi en remiss till sjukhuset. Och under tiden så skrev en läkare från neonatal ut zantac eftersom refluxen redan var konstaterad på neo.
    Då borde väl både zantac och nexium vara godkända?
    Vem har du hört det från?
    Vi hör till Akademiska i Uppsala och det var där en överläkare sa det till mig.
  • färnik

Redan 1997 godkändes nexium för behandling av små barn, över 10kg. Har dock inte hittat något om behandling av barn under 10kg.

I alla fall, så är rekomendationerna för nexium för barn från 10kg och uppåt, 8 veckors behandling vid konstaterad GERD, upp till 8 veckor vid misstänkt dito... Men många här (alla utom jag?!) verkar ha fått medecinera så länge det behövts?

Tänkt försöka få tag på Astra zenicas mag-ansvarige i morgon, coh se hur det egentligen ligger till, om det finns några riktlinjer för behanling av spädisar...

• Cocco

sv.euronewspages.com/news/astra-far-gront-ljus-for-nexium-till-spadbarn-171609

tyvärr verkar inte FASS på nätet vara uppdaterat, jag vet inte hur ofta det uppdateras.

Som sagt det är väldigt nyligen det blev godkänt för spädbarn men det används sedan ett par år tillbaka på små barn med svår reflux redan på neonatal alltså redan innan de skulle ha varit födda.

Satt och diskuterade detta med en av överläkarna på neo i göteborg i våras.

Zantac tror jag är godkänt från 6 månader men det står också i fass om särskild behandling för nyfödda. Jag tror zantac har använts längre och generellt sett är lite mildare. Tyvärr ingår inte zantac i läkemdelesförmånssystemet och därför blir det för den enskilda patienten dyrare med zantac.

• Cocco

Jag tror kajsaw här på forumet har nexium till sitt barn.

Vi provade nexium först nu men han tål det inte. M  fick nexium utskrivet när han var ca 2 månader korrigerat men då räckte det bra med zantac och vi har fortsatt med det.

• arkeologitjejen

Elisabeth har inte heller fått göra några undersökningar, men nu är det tal om att göra en PH-mätning och kanske kontraströntgen. Vi får se på återbesöket i september. Jag måste säga över lag att även om vi har en mycket kunnig läkare så är det supersvårt att få tid, nu fick vi den tidigaste tiden de hade och det var sju veckors väntetid.

Elisabeth fick Zantac vid 5 månaders ålder och denna byttes till Nexium i juni. Hon har nu börjat gå upp i vikt och längd och följa en kurva igen. Mellan 2,5 och 5 månaders ålder gick hon upp 125 gram och växte 13 milimeter. Hon kräks fortfarande frekvent, ca 5-10 gånger per dag och vi är nu uppe i 15 ml Nexium om dagen (en och en halv påse).

TS du skriver att din dotter dricker si och så mycket. Vad ger du henne? Elisabeth är inte allergisk mot komjölk men klarar ingen välling utom Enfamil och jag har hört av flera med barn med komjölksallergi att de ger nån form av förtjockningsmedel (minns inte namnet just nu) som vanligen ges till pensionärer med fel på strupen. Det går att köpa receptfritt på apoteket. Detta gör att det blir som en klump i magen som är svårare att kräkas upp. Det har lugnat Elisabeths mage och hon väger nu ca 7,5 kilo vilket är ett under i våra ögon!

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • mjuik
    Cocco skrev 2011-08-21 21:27:03 följande:
    sv.euronewspages.com/news/astra-far-gront-lju...

tyvärr verkar inte FASS på nätet vara uppdaterat, jag vet inte hur ofta det uppdateras.

Som sagt det är väldigt nyligen det blev godkänt för spädbarn men det används sedan ett par år tillbaka på små barn med svår reflux redan på neonatal alltså redan innan de skulle ha varit födda.

Satt och diskuterade detta med en av överläkarna på neo i göteborg i våras.

Zantac tror jag är godkänt från 6 månader men det står också i fass om särskild behandling för nyfödda. Jag tror zantac har använts längre och generellt sett är lite mildare. Tyvärr ingår inte zantac i läkemdelesförmånssystemet och därför blir det för den enskilda patienten dyrare med zantac.
    Där ser man. Jag kanske missuppfattade läkaren då, vill inte tro att hon inte har koll =)
  • Sapato

Vi har nexium till vår son och har haft över 1år nu. 2påsar morgon och 1påse kväll(dock skippar vi ofta kvällspåsen.
    Har haft Omeprazol, Zantac och Losec innan men bytte då Nexium är skonsammast mot magen.
    Vår son har medicinerats sen han var 1månad(inga uppehåll) och är nu 5.5år.

Har gjort de flesta undersökningar som går att göra och gör även Gastroskopi och ph-mätningar minst 1gång per år för att säkerställa rätt medicindos.

• Sapato

Tycker ni ska begära remiss vidare, ge er inte. Gråt lite(gjorde jag) det brukar hjälpa

• färnik
    färnik skrev 2011-08-21 21:20:39 följande:
    Redan 1997 godkändes nexium för behandling av små barn, över 10kg. Har dock inte hittat något om behandling av barn under 10kg.
    2007 ska det vara!
  • färnik
    Sapato skrev 2011-08-21 21:47:13 följande:
    Tycker ni ska begära remiss vidare, ge er inte. Gråt lite(gjorde jag) det brukar hjälpa
    Jag har gråtit. Och skällt. Och bett. Läkaren hävdar att eftersom hon växer som hon skall, är det inget fel på henne. Detta oavsett symptom.

Vi har fått höra att hon bara är en grinig unge helt enkelt... Men på nexium är hon inte det, då är gon glad och nöjd...

I morgon ska jag träffa en annan läkare, återbesök för hennes mjölkallergi, och då ska jag ta upp det här också. Är så nervös! Ska se om jag kan få tag på uppgifter om godkännandet för spädbarn innan dess...
  • Sapato

Färnevik: Men vägra gå hem innan du fått en utredning.
    När vårt sjukhus höll på att tjafsa lite så nämnde jag att tidningen brukar gilla storys från sjukhusen och då ringde överläkaren upp mig och ordnade undersökningar igen.
    Min son hade stora sår i halsen av all magsyra som åkt hiss och han var alltid glad och visade inga tecken på reflux.
    Läkarna blev något chockade efter gastron och bad om ursäkt.

• färnik

Ja jag får väl fortsätta försöka. Det är överläkaren på barn vi går hos, men han har hävdat att man inte kan göra undersökningar när man inte vet vad man letar efter. (och "det är inget fel på barnet så länge hon växer")

Vi har legat inne för obeservation flera gånger, och de ser att hon inte vill äta, är grinig och så vidare... Och av det drar de slutsatsen att vi fått en grinig matvägrare till bebis, men det är inget fel. Skrikandes

Med nexium fungerar hon som sagt helt okej, men får vi nu inte fortsätta med den, måste de hitta på ngt annat för ingen orkar  med annars. Särskilt inte nu när vi vet att grinigheten inte är ngt personlighetsdrag, utan hennes sätt att visa att hon har ont.

• cajsac

Hej, var ett tag sedan någon skrev i tråden,
    men tänkte höra hur det gick för er sedan?

Har en son som har misstänkt reflux, börjat medicinera med nexium.
    Han vägrar äta under vaken tid, så allt vi får i honom är i sömnen i princip.
    Han sover dåligt och vaknar hela tiden också, hatar o ligga ner!

När tyckte ni er se skillnad efter ni börjat ge nexium,
    hur mycket/ofta gav ni, och hur gav ni det? I ersättningen?

Svar på tråden Medeinering med Nexium vid reflux, söker erfarenheter!