• Pinkflower880

Seriöst, hur kan man inte äga en kostym?

Vi ska under hösten på både dop och bröllop. Vid dessa tillfällen (även begravning), samt en del andra högtider i livet så är det brukligt med kostym.

Efter att ha stött på patrull i frågan angående dresscoden kostym/mörk kostym, där vissa talat om att de inte har någon kostym??? 

Jag har fått dessa argument av vänner, familj och bekanta:
    "Den passar inte längre" Köp en ny...

"Det är dyrt". Finns på dressmann för 999 kronor. Funkar fint.

"Jag vill inte köpa ny, den används ju bara en gång"  Den borde ändå användas ett par gånger om året. Något bröllop, någon jul eller någon begravning.

Något chockad av detta faktum att man inte vill klä sig enligt dresscode är nu min fråga som rubriken lyder:

Hur kan man som vuxen man INTE ha en kostym i garderoben?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-14 10:45
    Och om man nu inte äger någon, varför vägrar man skaffa/låna en när dresscoden säger kostym?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-14 16:10
    Det pågår en omröstning i frågan här:
    www.familjeliv.se/Forum-24-404/m60491266.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-14 17:52
    Då tråden till viss del börjat handla om just dresscoden vill jag förtydliga att det för min del är brukligt med kostym vid dop, bröllop, begravning etc. om inte annan dresscode anges. Därav blev jag chockad när människor runt mig säger att de inte äger en kostym, trodde det var något alla hade.
    Finns det dresscode så förväntar jag mig ju att man följer den.
    Sen huruvida man ska ha dresscode eller inte är en helt annan fråga...
  • Svar på tråden Seriöst, hur kan man inte äga en kostym?
  • Korsriddaren
    trettioplus skrev 2011-08-17 16:27:17 följande:
    Det har jag ingen åsikt om. Det jag har åsikter om är det jag ser och förstår.
    Förstår du själv hur illa det låter? Du sitter på en uppfattning som baseras på en procents insikt i ämnet, och ändå anser du att du kan dra slutsatser och döma. Låter inte särskilt ödmjukt i mina öron...
  • trettioplus
    Korsriddaren skrev 2011-08-17 16:28:49 följande:
    Förstår du själv hur illa det låter? Du sitter på en uppfattning som baseras på en procents insikt i ämnet, och ändå anser du att du kan dra slutsatser och döma. Låter inte särskilt ödmjukt i mina öron...
    Jag har bara en åskt om den procenten jag känner till, så vad är problemet?

Jag dömer inte. Det är helt okej för mig att folk sysslar med fånigheter.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Korsriddaren
    trettioplus skrev 2011-08-17 16:30:43 följande:
    Jag har bara en åskt om den procenten jag känner till, så vad är problemet?

Jag dömer inte. Det är helt okej för mig att folk sysslar med fånigheter.
    Känner man bara till en procent av någonting, så har man inte tillräcklig kunskap att bedöma. Det gäller förmodligen allt, oavsett vad det är. Hade jag bildat mig en uppfattning med så knapphändig information, hade jag definierat mig själv som inskränkt.
  • trettioplus
    Korsriddaren skrev 2011-08-18 00:21:32 följande:
    Känner man bara till en procent av någonting, så har man inte tillräcklig kunskap att bedöma. Det gäller förmodligen allt, oavsett vad det är. Hade jag bildat mig en uppfattning med så knapphändig information, hade jag definierat mig själv som inskränkt.

Jag håller inte med dig i det här fallet, eftersom jag endast bedömer det jag känner till. Ni kanske gör jättebra saker, vad vet jag, men inramningen anser jag vara störtfånig. Den känner jag nämligen till.

Jag behöver inte veta exakt vad tränaren säger till fotbollslaget för att tycka att det är rätt bissarrt att springa efter en boll på en gräsplan heller.

Men jag har som sagt inget emot att folk gör varken det ena eller det andra. Jag sysslar själv med en och annan fånighet, så var det så bra med det. Men jag tycker det är vädligt intressant att du tar så illa upp.     
  • Korsriddaren
    trettioplus skrev 2011-08-18 07:22:17 följande:
    Jag håller inte med dig i det här fallet, eftersom jag endast bedömer det jag känner till. Ni kanske gör jättebra saker, vad vet jag, men inramningen anser jag vara störtfånig. Den känner jag nämligen till.

Jag behöver inte veta exakt vad tränaren säger till fotbollslaget för att tycka att det är rätt bissarrt att springa efter en boll på en gräsplan heller.

Men jag har som sagt inget emot att folk gör varken det ena eller det andra. Jag sysslar själv med en och annan fånighet, så var det så bra med det. Men jag tycker det är vädligt intressant att du tar så illa upp.     
    Det är inte så svårt, med tanke på hur mycket gott många ordenssällskap gör, och vad som finns i värderingarna. Visste du tex att bara SFMO varje år delar ut 30 miljoner kronor till behjärtansvärda ändamål? Pengar som kommer direkt från medlemmarnas fickor. Alltifrån kvinnojourer till hemlösa till ensamstående mödrar till lovande studenter och medicinsk forskning i Sverige. Detta är dessutom bara ett ben i SFMO:s verksamhet. Klart jag blir irriterad då, över människor som utan någon som helst insikt i ämnet avfärdar det som trams. Inramningen eller vad du kallar det är synnerligen pedagogisk och det är just därför den kunnat bestå, bara i Sverige i 275 år.
  • trettioplus
    Korsriddaren skrev 2011-08-18 21:13:25 följande:
    Det är inte så svårt, med tanke på hur mycket gott många ordenssällskap gör, och vad som finns i värderingarna. Visste du tex att bara SFMO varje år delar ut 30 miljoner kronor till behjärtansvärda ändamål? Pengar som kommer direkt från medlemmarnas fickor. Alltifrån kvinnojourer till hemlösa till ensamstående mödrar till lovande studenter och medicinsk forskning i Sverige. Detta är dessutom bara ett ben i SFMO:s verksamhet. Klart jag blir irriterad då, över människor som utan någon som helst insikt i ämnet avfärdar det som trams. Inramningen eller vad du kallar det är synnerligen pedagogisk och det är just därför den kunnat bestå, bara i Sverige i 275 år.

Jag håller inte med dig, helt enkelt. Jag tycker fortfarande att inramningen är fånig, hur behjärtansvärt det än må vara på annat håll. Du skulle kunna jämföra det med vissa frikyrkors verksamhet som också är väldigt värdefull på somliga områden. Väckelsemöten är trots det inte min grej.

Vi får helt enkelt bara enas om att vi är oense i den här frågan. 

• Korsriddaren
    trettioplus skrev 2011-08-18 21:27:05 följande:
    Jag håller inte med dig, helt enkelt. Jag tycker fortfarande att inramningen är fånig, hur behjärtansvärt det än må vara på annat håll. Du skulle kunna jämföra det med vissa frikyrkors verksamhet som också är väldigt värdefull på somliga områden. Väckelsemöten är trots det inte min grej.

Vi får helt enkelt bara enas om att vi är oense i den här frågan. 
    SFMO har ingenting med frikyrkor att göra. Varken till verksamhet eller upplägg.
  • trettioplus
    Korsriddaren skrev 2011-08-18 21:37:25 följande:
    SFMO har ingenting med frikyrkor att göra. Varken till verksamhet eller upplägg.

Det sa jag inte heller. Jag försökte mig på en förklaring i att man kan tycka om vissa delar av en verksamhet och förkasta andra.
  • Korsriddaren
    trettioplus skrev 2011-08-18 21:41:34 följande:
    Det sa jag inte heller. Jag försökte mig på en förklaring i att man kan tycka om vissa delar av en verksamhet och förkasta andra.
    Då får man göra rättvisa jämförelser och för att det skall bli aktuellt, kräver den ett minimum av grundkunskap/insikt i ämnet. Man får tycka och tänka vad  man vill i en demokrati, men personligen finner jag det beklämmande hur lättvindigt många bygger sin uppfattning mha fördomar.
  • trettioplus
    Korsriddaren skrev 2011-08-18 23:12:43 följande:
    Då får man göra rättvisa jämförelser och för att det skall bli aktuellt, kräver den ett minimum av grundkunskap/insikt i ämnet. Man får tycka och tänka vad  man vill i en demokrati, men personligen finner jag det beklämmande hur lättvindigt många bygger sin uppfattning mha fördomar.
    Nu var det ju inte fördomar. Du bekräftade tvärtom det jag visste.
    Och jämförelsen är fullständigt rättvis, även om det krävs att man förstår den för att inse det. 
  • Korsriddaren
    trettioplus skrev 2011-08-19 00:09:38 följande:
    Nu var det ju inte fördomar. Du bekräftade tvärtom det jag visste.
    Och jämförelsen är fullständigt rättvis, även om det krävs att man förstår den för att inse det. 
    Det är ju fördomar. Vilka fakta sitter du på om svenska ordenssällskap, när du varken varit med i något eller kan skilja mellan ordenssällskap och tex Rotary? Tro inte att du krånglar dig ur ett redan från början dåligt resonemang genom att hänvisa till bristfällig perceptionsförmåga.
  • Sarah84

Ne de känns ju som om de flesta män har en kostym.
    min gubbe har en, men används väldigt väldigt sällan, sist va på ett bröllop för 1 årsen & det lär säkert dröja 1 år till innan den används, så den har ju inte direkt betalat sig =)

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • trettioplus
    Korsriddaren skrev 2011-08-19 00:36:09 följande:
    Det är ju fördomar. Vilka fakta sitter du på om svenska ordenssällskap, när du varken varit med i något eller kan skilja mellan ordenssällskap och tex Rotary? Tro inte att du krånglar dig ur ett redan från början dåligt resonemang genom att hänvisa till bristfällig perceptionsförmåga.
    Du bekräftade dem, varför de inte torde vara fördomar. Varför skulle du bekräfta det om det inte vore sant.
    Att jag Rotary och Lions inte är ordenssällskap har jag tagit in.
    Du har med egna ord berättat att  det är enkönat, att ni har ritualer, att det krävs rekommendationer för att ingå. Du har heller inte dementerat klädkoder. Det är alla saker jag tycker är fåniga. Du får helt enkelt stå ut med att det finns en person som tycker vissa av de sakerna du deltar är fåniga, även om du själv anser det vara helt rimligt. Det står dig helt fritt att tycka likadant om det jag gör.
Svar på tråden Seriöst, hur kan man inte äga en kostym?