• FridaKarin

nan eller baby semp?

NAN eller BABYSEMP? Vilket är bäst och varför?

• Svar på tråden nan eller baby semp?
  • FridaKarin

Jag undrar också varför vissa har hat mot nestlé? 

Vi har kört på babysemp men ska pröva NAN nu för han blir så hård i magen av babysemp

• Daeminimon

Nestle är ansvariga för tusentals barnaliv i Afrika och andra fattiga länder. Deras aggressiva marknadsföring och rena lögner resulterade i att spädbarn svalt ihjäl. De delade ut gratisprover på ersättning och berättade att det var minsann bättre än bröstmjölken. Kvinnor fick precis tillräckligt för att bröstmjölken skulle sina. Sedan fick de betala. Inte nog med att deinte hade råd, det fanns ofta inte tillgång till rent vatten, och burkarna hade inte instruktioner på rätt språk, så bebisarna fick utspädd mjölk (för att den skulle räcka längre) gjort på smutsigt vatten, och dog som flugor. DÄRFÖR bojkottar jag Nestle. Googla Nestle skandal mjölk el dyl, så får ni massor av resultat. Nestle fortsätter dessutom att systematiskt bryta mot den internationella koden för marknadsföring av modersmjölkersättning, och har gång på gång antytt att deras ersättningar kan göra saker som helt enkelt inte är sanna. DÄRFÖR bojkottar jag Nestle.

• Catgodess

Vi kör med babysemp till våra tvillingar, fungerar hur bra som helst :) Det där med att spyorna skulle lukta gammal alkis har jag inte märkt nåt av de luktar inget särskilt. 

• Cloud

Baby semp är jättebra och om bebisen blir trög i magen så kan man ta 50% vanlig semper och 50% semper lemolac.

Baby semp 2 innehåller ju dessutom risstärkelse och är således mer mättande.

HIPP ersättning är också bra men den känns inte lika säker som svenska Semper.

• Cloud
    FridaKarin skrev 2011-08-16 18:18:01 följande:
    Jag undrar också varför vissa har hat mot nestlé? 

Vi har kört på babysemp men ska pröva NAN nu för han blir så hård i magen av babysemp
    Blanda i hälften av semper lemolac så går det bättre.

Jag anser att enbart semper lemolac är lite för starkt för min son men om man tar hälften så blir det bra    
  • MAM88

Och vilket år var denna skandal? Nyligen eller?

• Daeminimon

Det hände på 80-talet, men Nestle bryter som sagt än idag mot koden. Sök gärna på ibfan för mer utförlig info, eller babymilk action (bli inte avskräckta av namnet). Nestle har aldrig gjort någon ansträngning att bättra sig, så man kan inte avfärda med att det var längesen.

• katarinamaria
    Gyllan skrev 2011-08-14 21:42:24 följande:
    Inte ens om barnet blir så dåligt att han/hon skriker flera timmar varje natt av Semper? Detta hände nämligen oss, hon blev så dålig att vi hamnade på akuten. Dagen efter bytte vi till NAN och och problemen försvann på en gång.
    Du kunde amma barnet, då skriker det inte. Mina 2 barn skrek aldrig, var aldrig sjuka och hade aldrig problem med mage, men jag ammade dem mer än 1 år (dottern även 1,5 år). Semper är dåligt, nestle är dåligt också. Det finns många olika goda ersättningar, men tyvärr inte i sverige. Efter 1 år började jag importera goda mjölersättnuingar som enfamil eller humana.
  • ViVäntarLois

Vi är nöjda med Hipp, ekologiskt och utan maltrodextrin. Men vi ger bara "vid behov" och ammar oftast så val av ersättning är kanske inte lika viktigt som när ersättning är huvudfödan. Vet att det finns ett anat ekologiskt märke också som heter Hölle men det innehöll dels maltrodextrin och var svårare för oss att få tag på.

Svar på tråden nan eller baby semp?