• Barron

Hur ska man göra!!!???

Undrar om man kan koka vatten och förvara i termos (dvs till ersättning)
    Hur länge kan man använda det vattnet?
    Hur har ni gjort?
    Tycker det tar för lång tid att fixa ersättningen som det står på förpackningen, när man har en hungrig gråtandes bebis.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Hur ska man göra!!!???
  • Barron

Nån som har erfarenhet av flaskvärmare? Till vilka grader kokar den vattnet?

• emelielj

Måste de inte vara ljummet/fingervarmt heller? Alltså, kan man ge ersättningen till barnet kallt eller ska man värma det lite iaf?

• La Lola
    emelielj skrev 2011-08-18 15:07:01 följande:
    Måste de inte vara ljummet/fingervarmt heller? Alltså, kan man ge ersättningen till barnet kallt eller ska man värma det lite iaf?
    Vill barnet äta det kallt så kan man ge det kallt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • emelielj

Jaha okej, va bra! Då ska jag testa det ikväll. Trodde det hade med att dom är så små som vattnet ska vara uppvärmt? Min son är tre veckor, åldern har inget med saken att göra heller?

• La Lola
    emelielj skrev 2011-08-18 15:18:29 följande:
    Jaha okej, va bra! Då ska jag testa det ikväll. Trodde det hade med att dom är så små som vattnet ska vara uppvärmt? Min son är tre veckor, åldern har inget med saken att göra heller?
    Jag skulle aldrig ge ersättning helt kall oavsett ålder.
    En nyfödd vill nog knappast bli kall i magen......
  • emelielj

Ne de var det jag tänkte. Så värma vattnet lite ska man alltid göra i vilket fall då

• mamma smurfen

Jag har alltid kokat vattet till ersättningen, även om jag har komunalt vatten.

Händer allt för ofta att det har läckt in dagvatten/avloppsvatten i ledningarna så folk blivit sjuka.

Sist var de väll i östersund? en -koli bakterie för en 3 veckors bebis e inte att leka med, däremot har du väl kokat vattnet i minst 5 min så är de ju bara att värma till ät-temp när det svalnat sedan.

Så koka så mycke vatten på morronen som går åt till hela dagen, ställ i kylskåp eller sätt tätt lock å förvara framme, sedan e de bara att mäta upp i flaskan, värm i micron, till ät-temp och i med pulver, skaka å servera=)

• La Lola
    mamma smurfen skrev 2011-08-18 15:33:01 följande:

Jag har alltid kokat vattet till ersättningen, även om jag har komunalt vatten.

Händer allt för ofta att det har läckt in dagvatten/avloppsvatten i ledningarna så folk blivit sjuka.

Sist var de väll i östersund? en -koli bakterie för en 3 veckors bebis e inte att leka med, däremot har du väl kokat vattnet i minst 5 min så är de ju bara att värma till ät-temp när det svalnat sedan.

Så koka så mycke vatten på morronen som går åt till hela dagen, ställ i kylskåp eller sätt tätt lock å förvara framme, sedan e de bara att mäta upp i flaskan, värm i micron, till ät-temp och i med pulver, skaka å servera=)

Jo, det vart jobbigt när vi drabbades av det.
    Det var dock inte e-colibakterier i vattnet.
  • mamma smurfen
    La Lola skrev 2011-08-18 15:34:13 följande:
    Jo, det vart jobbigt när vi drabbades av det.
    Det var dock inte e-colibakterier i vattnet.

*ler* ja kom på de sedan, de va någon magbakterie....men kommer inte ihåg va den hette.

Tyckte verkligen synd om er då, å sedan när förklaringen kom på vad som orsakade det hela, höll jag på att trilla baklänges.

• La Lola
    mamma smurfen skrev 2011-08-18 15:52:18 följande:

*ler* ja kom på de sedan, de va någon magbakterie....men kommer inte ihåg va den hette.

Tyckte verkligen synd om er då, å sedan när förklaringen kom på vad som orsakade det hela, höll jag på att trilla baklänges.

Det var en parasit.
  • La Lola
    mamma smurfen skrev 2011-08-18 15:59:10 följande:
    *asg* snacka om fel på fel....får jag skylla på att jag e blond??Tungan ute
    Äh, det är inte så jäkla lätt!
    Jag har fortfarande problem med att stava parasitens namn rätt.

Cryptosporidium. Tror det blev rätt.
  • mamma smurfen
    La Lola skrev 2011-08-18 16:01:20 följande:
    Äh, det är inte så jäkla lätt!
    Jag har fortfarande problem med att stava parasitens namn rätt.

Cryptosporidium. Tror det blev rätt.

Där satt den *S*

*sorry TS för OT inläggen, lämnar ödmjukast tillbaka tråden i dina händer*

• Fru Karlsson

Vi kokar mycket vatten i vattenkokaren.Häller det sen i en stor vattenkanna och har i kylen.
    Sen är det bara att mäta upp vatten i flaskan,värma till ljummet i micron,och i med pulver.Smidigt och snabbtGlad

Svar på tråden Hur ska man göra!!!???