Ogräset skrev 2011-08-23 21:13:27 följande:
Det är att vara delaktig ur lagens synvinkel.
TS kan kanske inte tvinga honom, men myndigheter kan. Barnet kan inte ens börja på förskolan utan att båda vårdnadshavare har godkänt det.
Umgänget är en helt annan femma och fadern kan inte tvingas till att umgås med sitt barn. Å andra hand, enligt lagen har båda föräldrarna lika stort ansvar för barnet och modern skulle kunna (i praktiken) bara kunna lämna barnet hemma hos pappan under en vecka. Givetvis är detta inte logiskt, speciellt då pappan uppenbarligen inte har någon bra relation till sitt barn än.
Det är ju såhär att han säger att han har anledning o ringa mig. det tycker inte jag. Vi har klart ett gemensamt barn men han bara bråkar
Ogräset skrev 2011-08-23 17:13:03 följande:
Ap ap ap! Vad, då inte tvinga honom till något?
Faktum är ändå att delad vårdnad innebär delat ansvar!
Det vore skillnad om hon hade ensam vårdnad, vilket inte verkar vara fallet. Men om föräldrarna har delad vårdnad så innebär det att pappan måste vara delaktig i sitt barns liv. Om så bara för att skriva under papper.
Det enda sättet för honom att kringgå det är att ge mamman ensam vårdnad.
Ja bägge har ansvar men pappan vill bara ha makt han bara hör av sej när det passar honom.
Han bråkar bara när han har henne här o hon vill inte till honom. HAn tvingar henne t.ex han ta upp henne o håller henne o ta inte ner henne om hon gråter. o när hon vill till mig när jag är för då är det mitt fel.