• SweetCarro1980

Ensamvårdnad

Hej. Jag undra lite om ensamvårdnad vad som räknas.

Jag har en dotter på 16 månader. Som jag sköter om själv. Pappan o jag har gått ifrån varandra förra året i juli månad 2010.  Jag o pappan har gemensamvårdnad.
    Men han hjälper inte till han bara bråkar. Han hör av sig när det passar honom.
     Och han har sagt till min advokat eller min fd blir det att han var villig och prata o se hur han ska ha umgänget med tösen. Sen så frågade jag han per sms efter hans adress o helt plöstligt skulle jag få brev från hans advokat. Jag vet inte vad jag ska göra alls. Han har sagt det om advokat i över ett år. Hjälp mig någon som är kanske i samma sist som mig.

Kram      
  • Svar på tråden Ensamvårdnad
  • Myra1

Söker du ensam vårdnad el vad?

• SweetCarro1980
    Myra1 skrev 2011-08-16 09:22:03 följande:
    Söker du ensam vårdnad el vad?
    Nej. Det gör jag inte. Men pappan verkar inte bryr sej bara om makt. Inget annat
  • Myra1

Okej men vad är det du vill dryfta då? Jag förstår dessvärre inte problemet.

• Myra1

På vilket sätt bryr han sig om makt?

• SweetCarro1980
    Jo ska förklara. Det är såhär: Pappan kom hit 2 dagar i veckan. O hälsade på lillan o det gick bra i början. Sen börjar han bråka o snoka i min lägenhet när han hade henne själv här. Så det gick inte mer. Och han hör bara av sej när det passar honom o han har tjatat om advokat i över ett år o jag har inte fått brev från hans advokat o så.

• Myra1

Bekymret är attt han hotar om advokat o inte sätter de planerna i verket eller vad? Du kan inte tvinga honom att träffa barnet om han inte vill det själv! Du skrev att du undra om ensam vårdnad kanske därför jag inte får ihop det. Om du tycker det är jobbigt nu vänta då till du ska ha hans underskrifter mm Att han hör av sig när det passar han ja det kan du inte göra mycket åt mer en påtala vad det gör mot ert barn

• SweetCarro1980
    Myra1 skrev 2011-08-16 14:20:23 följande:
    Bekymret är attt han hotar om advokat o inte sätter de planerna i verket eller vad? Du kan inte tvinga honom att träffa barnet om han inte vill det själv! Du skrev att du undra om ensam vårdnad kanske därför jag inte får ihop det. Om du tycker det är jobbigt nu vänta då till du ska ha hans underskrifter mm Att han hör av sig när det passar han ja det kan du inte göra mycket åt mer en påtala vad det gör mot ert barn

Nu ska vi till familjerätten och prata med dem. Ska skicka brevet hem till honom och han får skriva under o sen skicka han in dem. en får vi en tid o så sen får man se vad som händer o jag hoppas allt löser sig för jag palla inte ha det såhär mer.
  • Myra1

Dessvärre är det så många har det o du kan inte tvinga han att ta ansvar om han inte vill det kommer fr säga med. De kan påtala alla fördelar med att han engagerar sig men vill han inte så kan ingen tvinga han, det är den kassa verkligheten. Sorgligt men om det är en tröst så är du inte ensam i din sits o han kan ändra sig o engagera sig om flera år

• SweetCarro1980
    Myra1 skrev 2011-08-17 07:15:10 följande:
    Dessvärre är det så många har det o du kan inte tvinga han att ta ansvar om han inte vill det kommer fr säga med. De kan påtala alla fördelar med att han engagerar sig men vill han inte så kan ingen tvinga han, det är den kassa verkligheten. Sorgligt men om det är en tröst så är du inte ensam i din sits o han kan ändra sig o engagera sig om flera år

Jag förstår hur du menar. Men han vill ha ett umgänge med tösen. Säger han. Han hotat flera gånger med advokat i över ett år.

Vi ska till familjerätten och prata om umgänget. O hoppas det löser sig.

Jo jag är ju inte ensam om detta finns fler som ha det som mig.

Men när han väl träffade tösen tisdagar o torsdagar så funkade inte umgänget därför ska vi gå till familjerätten o skriva på papper om hans umgänge med tösen sen kan han inte säga nått eller ändra nått        
  • mia maria

Ja, det är som sagt många som har det så här, o det är aldrig lätt.
    Börja med samtalet hos Familjerätten. Förhoppningsvis kan ni bestämma tider för umgänge o var dessa ska ske. Om de inte behöver ske i ditt hem så kanske det är lämpligare att det sker någon annanstans?
    Har du möjlighet att ha någon annan person närvarande när umgänget sker? Om du känner dig orolig för egen del alltså, att han hotar dig o bråkar?

Mitt tips överlag är annars att du inte bryr dig om hans hotelser.
    Försök att accepter att du inteakn ändra på honom, o försök att inte ta åt dig av hans hot. För oftast så är det ju jyst hot.
    Var tillmötesgånde ang umgänge, då har du iaf ryggen fri.
    Sen om han inte vill ha något umgänge - ja då är det upp till honom o det är inget du kan göra något åt.

Lycka till!

• Ogräset

Ap ap ap! Vad, då inte tvinga honom till något?
    Faktum är ändå att delad vårdnad innebär delat ansvar!
    Det vore skillnad om hon hade ensam vårdnad, vilket inte verkar vara fallet. Men om föräldrarna har delad vårdnad så innebär det att pappan måste vara delaktig i sitt barns liv. Om så bara för att skriva under papper.
    Det enda sättet för honom att kringgå det är att ge mamman ensam vårdnad.

• mia maria
    Ogräset skrev 2011-08-23 17:13:03 följande:
    Det vore skillnad om hon hade ensam vårdnad, vilket inte verkar vara fallet. Men om föräldrarna har delad vårdnad så innebär det att pappan måste vara delaktig i sitt barns liv. Om så bara för att skriva under papper.
    Ja, om du kallar skriva på papper för att vara delaktig - så javisst!
    Men förutom att skriva på papper så kan inte TS tvinga pappan till något som helst trots att de har gemensam vårdnad.
    Hon kan inte ens tvinga honom till något pappersskrivande - dock är ju då chansen/risken större att hon skulle få igenom enskild vårdnad ifall hon skulle ta det till rätten.

Men hon kan fortfarande rent krasst inte tvinga honom att vara delaktig, hur än vårdnaden ser ut.
  • Ogräset

Det är att vara delaktig ur lagens synvinkel.
    TS kan kanske inte tvinga honom, men myndigheter kan. Barnet kan inte ens börja på förskolan utan att båda vårdnadshavare har godkänt det.

Umgänget är en helt annan femma och fadern kan inte tvingas till att umgås med sitt barn. Å andra hand, enligt lagen har båda föräldrarna lika stort ansvar för barnet och modern skulle kunna (i praktiken) bara kunna lämna barnet hemma hos pappan under en vecka. Givetvis är detta inte logiskt, speciellt då pappan uppenbarligen inte har någon bra relation till sitt barn än.

• SweetCarro1980
    Ogräset skrev 2011-08-23 21:13:27 följande:
    Det är att vara delaktig ur lagens synvinkel.
    TS kan kanske inte tvinga honom, men myndigheter kan. Barnet kan inte ens börja på förskolan utan att båda vårdnadshavare har godkänt det.

Umgänget är en helt annan femma och fadern kan inte tvingas till att umgås med sitt barn. Å andra hand, enligt lagen har båda föräldrarna lika stort ansvar för barnet och modern skulle kunna (i praktiken) bara kunna lämna barnet hemma hos pappan under en vecka. Givetvis är detta inte logiskt, speciellt då pappan uppenbarligen inte har någon bra relation till sitt barn än.

Det är ju såhär att han säger att han har anledning o ringa mig. det tycker inte jag. Vi har klart ett gemensamt barn men han bara bråkar
    Ja bägge har ansvar men pappan vill bara ha makt han bara hör av sej när det passar honom.

Han bråkar bara när han har henne här o hon vill inte till honom. HAn tvingar henne t.ex han ta upp henne o håller henne o ta inte ner henne om hon gråter. o när hon vill till mig när jag är för då är det mitt fel.  
  • SweetCarro1980

Han kommer aldrig ge mig ensamvård om tösen. Hon är 16 månader o han tror att han kan ha henne nu halv tid. Jag kommer aldrig gå med på det. O när väl jag försöker vara vän med honom då säger han jag ska ha henne så å så. O han träffade henne 2 gånger i veckan o tycker det är för lite men de på familjerätten kommer säga mindre o det förstå inte han.
  • Ogräset
    SweetCarro1980 skrev 2011-08-24 09:19:03 följande:
    Han kommer aldrig ge mig ensamvård om tösen. Hon är 16 månader o han tror att han kan ha henne nu halv tid. Jag kommer aldrig gå med på det. O när väl jag försöker vara vän med honom då säger han jag ska ha henne så å så. O han träffade henne 2 gånger i veckan o tycker det är för lite men de på familjerätten kommer säga mindre o det förstå inte han.
    Jag förstår. Men låt familjerätten berätta det för honom. Så bestämmer ni om umgänget där.
    De skulle aldrig gå med på halvtidsboende för en 16 månaders. Men för att han ska få en bra kontakt med sin dotter måste han träffa henne ofta, korta stunder. Så att de skulle säga färre än 2 gånger i veckan låter inte speciellt troligt.
  • SweetCarro1980
    Ogräset skrev 2011-08-24 10:06:40 följande:
    Jag förstår. Men låt familjerätten berätta det för honom. Så bestämmer ni om umgänget där.
    De skulle aldrig gå med på halvtidsboende för en 16 månaders. Men för att han ska få en bra kontakt med sin dotter måste han träffa henne ofta, korta stunder. Så att de skulle säga färre än 2 gånger i veckan låter inte speciellt troligt.

Färre än 2 gånger du menar mindre än 2 gånger men fler timmar?

Ja men han kommer göra allt i sin makt att ha henne halv tid. Han tror det förre hon är 3 år. det ska hand advokat ordna säger han men han är inte intresserad av henne annars annars hade han försökt o ringa mig o vara vänlig men icke.  
  • Ogräset
    SweetCarro1980 skrev 2011-08-24 10:20:20 följande:
    Färre än 2 gånger du menar mindre än 2 gånger men fler timmar?

Ja men han kommer göra allt i sin makt att ha henne halv tid. Han tror det förre hon är 3 år. det ska hand advokat ordna säger han men han är inte intresserad av henne annars annars hade han försökt o ringa mig o vara vänlig men icke.  
    Nej? Färre eller mindre, det är samma sak.
    Jag menar, som sagt, att han behöver träffa barnet oftare men med kortare stunder. Det är det som familjerätten vanligtvis brukar rekommendera. Såsom t.ex. en timma 3 gånger i veckan. Så det kan innebära att det blir fler tillfällen än 2 per veckan, men ändå kortare umgängestid.
  • SweetCarro1980
    Ogräset skrev 2011-08-24 11:04:36 följande:
    Nej? Färre eller mindre, det är samma sak.
    Jag menar, som sagt, att han behöver träffa barnet oftare men med kortare stunder. Det är det som familjerätten vanligtvis brukar rekommendera. Såsom t.ex. en timma 3 gånger i veckan. Så det kan innebära att det blir fler tillfällen än 2 per veckan, men ändå kortare umgängestid.

okey.
Svar på tråden Ensamvårdnad