• FuckedForLife

En tråd som är till råd för tonårsföräldrar! (Tonåringar gör er röst hörda)

Jag tänkte att denna tråd skulle vara en tråd där tonårsföräldrar (som kanske har olika former av problem) får olika råd för hur ni ska hantera och bemöta era tonåringar.  Jag har inga barn själva, men kommer mycket väl ihåg hur det var att vara tonåring, och hur jag ville bli bemött.   Jag har även sett lite på serien SOS familj, och Annelie som jobbar med familjer och så - kom då med mycket bra råd.  Serien finns på tv3 play, för er som vill se. 

När barnet stiger in i tonårslivet så kan en viss förändring ske. Barnet känner: "Jag är inte längre 10, sluta klänga på mig mamma/pappa. Ge mig lite space här."  Medan mamman eller pappan oftast känner: "Du är min söta lilla flicka/pojke. Du kommer alltid vara  den här tioåriga flickan/pojken i mina ögon"   När det blir så här, så tror jag att en viss krock sker, som kan skapa bråk och aggression.  Som förälder tror jag att det bästa är att ge barnet lite space, men fortfarande visa att du alltid finns där och att du älskar ditt barn.    Låt barnet komma till dig och få ömhet och närhet, och ge då barnet alltid ömhet och närhet.

När tonåringen inte vill städa sitt rum, eller inte stänga av datorn vid bestämd tid, eller inte kommer hem i tid. Skapa då ett schema som tonåringen ska följa från Måndag till Fredag. Och när han eller hon har gjort det som står i schemat så får han eller hon en belöning på Fredagkväll.  Det bästa vore nog pengar, som ni själva bestämmer.  Om tonåringen inte har följt schemat på tex. en Onsdag, dra då av pengarna för den dagen, och ge han eller henne för de dagar som har följts enligt schemat.     

Se till att din tonåring får ett intresse, och uppmuntra och stöd din tonåring i det intresset som han/hon har eller kommer att få.  Att tonånringar har ett intresse är väldigt bra. 

Ni som idag är tonåringar, kan inte ni också lägga till med fler råd som ni tycker att tonårsföräldrar (som har olika former av problem) borde tänka på?   Ni andra läsare får det givetvis också, ni som är tonårsföräldrar, eller ni som kommer ihåg hur det var att vara tonåring - skriv och ge råd!:D 

• Svar på tråden En tråd som är till råd för tonårsföräldrar! (Tonåringar gör er röst hörda)
  • christina99

Hej kanske fel ställe attt fråga er med erfarenhet men jag har en hopplös 12 åring och undrar om hon är normal, dvs känner ngn igen sig? Behöver lite stöttning, tack! Hon är 12, ser ut som 15 lång snygg och har massor av killar som frågar chans på henne. Hon skryter om det, antalet vänner på Facebook och just nu rymmer hon om hon inte får som hon vill, stjäl pengar hemma och ljuger notoriskt om allt. Hon struntar i tider och går hem till vem som helst när hon vill och, so sagt rymmer om vi ställer krav. Och ja vi ställer rimliga krav, hemma till 21 på vardagar, komma i säng till 22.30, inget Facebook efter 22 och SMSa vem hon är hos så vi vet. Men det blir alltid halv sanningar: jag är hos Mia, men så säger hon inte att Pelle och Jacob är där också. hon kallar mig hora eller djävla kärring när hon inte får som hon vill, tex att gå till kompisar sent. Blir ledsen och arg men det skiter hon i. orkar snart inte, vet aldrig vem hon hamnar hos efter skolan varje dag eller vem hon är med eller var. Kräver jag för mkt tycker inte det hon är ju bara 12. Och ja hon får göra saker tex åka tåg själv till kompisar i Göteborg under sommaren, gå på bio, shoppa m.m

• koas

Jobbigt läge, det låter som om du ställer ungefär samma krav som jag har här hemma, det är nog bara att kämpa på tror jag, tillslut kommer de väl igenom tonåren och blir "folk" igen. Tycker du verkar göra ett bra jobb, om det inte funkar så sök hjälp, bup kanske. Det gjorde jag för min dotter mådde dåligt och var självdestruktiv och det blev faktiskt bättre. Hur mår din dotter innanför den kaxiga ytan? 

Svar på tråden En tråd som är till råd för tonårsföräldrar! (Tonåringar gör er röst hörda)