• gullanborg

Lite råd/förslag tack..

Jag har en son på 3½ år snart och vi försöker bli av med blöjan iallfall dagtid. Men det är liiiitet krux.. Vissa dagar vill han vara utan blöjan och har kalsonger hemma. ÄR suuuuperduktig och gå på toaletten då. Knappt några olyckor alls. Sen nästa dag som exempelvis igår totalvägrade han toan han skulle ha blöjan på sig heelt. Jag tänker som så det är INGEN idé att tvinga av han blöjan för då vägrar han bara kissa på toan. De dagar vi kör utan blöja hemma så när vi går ut har han blöja på sig men kissar ändå på toaletten ute på stan eller vart vi nu är.  Man får påminna han hemma ibland om gå på toan. 

Hur gjorde ni kom gärna med råd och tips. För han vill bli blöjfri själv. För ja sagt att slutar du med blöjan så får du en tvåhjulig cykel. Han vill sååå gärna ha en cykel och som kompromiss sa ja slutar du med blöjan så får du en sån cykel.

jag förstår ju att detta med vara utan blöja kan ju ta sin tid och de kan bli olyckor med.

Som i somras var han suuuperduktig i 4-5 dar och gick på toan heela tiden. MEn sen var det stopp blöjan skulle på och han vill inte gå på toan.

Sen får man höra av släkt/vänner.. ja men han är 3½ han borde vara torr nu.. Vill ju inte tvinga fram det heller.. känns feeel då... men ändå fortsätter de säga ja men han är stooor nu skall vara utan blöja.. bara tvinga han... vilket ja inte tycker man skall känns som det skulle få motsatt effekt istället.  

• Svar på tråden Lite råd/förslag tack..
  • Sixten1

De lär sig ju av att olyckor sker också, det är ju inte mysigt att bli blöt eller hur?

Har han blöja på natten? (Jag uppfattade det  som det i din ts i alla fall)

Tala om för honom att blöjorna ni har är nattblöjor och nu när han är så stor och duktig med pottan och toaletten så behöver ni ju inte köpa fler dagblöjor, ta helt enkelt inte disskussionen när han vägar och propsar på att ha blöja på dagen, för det kommer han att göra men samtidigt så är han i trotsåldern och så små barn vet  inte vad som är bäst för dem helt enkelt, jag menar du skulle ju inte låta honom gå på en starkt trafikerad gata ensam bara för att han ville det eller hur?
    Lycka till

• gullanborg
    Sixten1 skrev 2011-08-22 08:43:27 följande:
    De lär sig ju av att olyckor sker också, det är ju inte mysigt att bli blöt eller hur?

Har han blöja på natten? (Jag uppfattade det  som det i din ts i alla fall)

Tala om för honom att blöjorna ni har är nattblöjor och nu när han är så stor och duktig med pottan och toaletten så behöver ni ju inte köpa fler dagblöjor, ta helt enkelt inte disskussionen när han vägar och propsar på att ha blöja på dagen, för det kommer han att göra men samtidigt så är han i trotsåldern och så små barn vet  inte vad som är bäst för dem helt enkelt, jag menar du skulle ju inte låta honom gå på en starkt trafikerad gata ensam bara för att han ville det eller hur?
    Lycka till
    japp olyckor sker ju och då brukar oftast hälften komma i kalsongerna resten i toan så jag tar ju han dit även om han kissade på sig. idag så tog han sig för snoppen ja frågade behöver du kissa? ja svarade han och så gick vi till toan. han är suuperduktig när han själv vill. och ibland säger han till eller så visar han det genon ta sig på snoppen. jag kommer ju köra på så gott det går denna veckan när vi är lediga. för att se om han kan fortsätta på dagis. hemma är han ju utan blöja men när vi går ut vill jag ändå ännu ha blöjan på han tills han är så duktig på att själv säga till om kissa ute med. då kan man börja ta av den ute med. 

sant men skulle ja ta av blöjan när han själv säger neeej och vägrar gå på toan så blir de bara olyckor på golvet heeela dagen.. men ja man får väl lyssna påå sitt barn i början när det gäller detta kanske?? 
    nej men de med gatan skulle jag aldrig göra. men när han tvärvägrar sätta sig på toan just för han inte vill vara utan blöja hur gör jag då?? 
  • gullanborg

hur får man han att "säga" till när han behöver kissa??+ igår gick det jättebra att vara utan blöja och han ville idag med vara utan blöja... men han säger aldrig till själv utan man får ta han till toan med jämna mellanrum... hur skall man göra sen när han skall vara utan på dagis?? vi skulle se hur denna veckan gick hemma.. endast 1 olycka igår och de var för han inte ville gå efter vi vart ute. han var ute med utan blöja och det gick suuuperbra tills vi kom hem och behövde gå upp då kom de i byxorna. men jag sa inget utan bara tog han till toaletten

• Sixten1
    gullanborg skrev 2011-08-22 08:57:37 följande:
    nej men de med gatan skulle jag aldrig göra. men när han tvärvägrar sätta sig på toan just för han inte vill vara utan blöja hur gör jag då?? 
    Ja, då får det helt enkelt ske en olycka! det är av dem han lär sig så småningom.

Hur går det för er?
    nu har det ju gått någon vecka?
  • gullanborg
    Sixten1 skrev 2011-08-27 12:53:13 följande:
    Ja, då får det helt enkelt ske en olycka! det är av dem han lär sig så småningom.

Hur går det för er?
    nu har det ju gått någon vecka?
    hej igår och idag har det gått superbra:) drar bara av han blöjan säger inget han säger till när han behöver kissa:) så framsteg
Svar på tråden Lite råd/förslag tack..