• Malinn81

Barnen får glass när vi vuxna får tårta. Ska man börja med special mat?

Hejsan.
    Jag och sambon har lite delade meningar. Snart dags för kalas här och funderar på om han har rätt. I hans familj får barnen alltid glass kolasås och strössel när vi äter tårta. Och på vissa ställen görs det även special mat till barnen dvs makaroner och köttfärssås. Alltså det beror ju på lite hur man är uppvuxen.. jag har alltid ätit de vuxnas mat och morsan har aldrig gjort något extra så sett. visst vi har ju haft rolig mat när det är barnkalas eller vid spridda tillfällen då det piffas till lite extra. Funderar lite på vad jag ska inhandla. visst jag kan köpa glass om det behövs ju. Vad anser ni om saken tycker ni att sambon har rätt och hans närmaste familj. Eller hur det är på våran sida. Nu kom det ju lite andra dumma kommentarer med från hans sida som man kunde hållt käften om. Att tex mitt barn får en tråkig uppväxt och vad synd det är om min son som aldrig får rolig mat osv. Vill höra andras åsikt om saken.   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-22 10:41
    hej igen. tack för alla svar så snabbt! kul att läsa andras synpunkt på saken. inte bara jag som resonerar så ser det ut som. de andras barn som kommer på kalaset när sonen fyller 1 har alltid fått glass så jag vet faktiskt inte om de äter tårta. Är jag mycke elak om jag serverar tårta iallafall? Känner mig som en elak morsa faktiskt, kan ju inte fostra andras barn det tänker jag inte göra heller, men man får väl ta seden dit man kommer. Jag tänkte ge min son tårta när vi ska bort.

• Svar på tråden Barnen får glass när vi vuxna får tårta. Ska man börja med special mat?
  • Maria 622

Jag tycker att det är helt ok att ha glass som alternativ, om man vill.
    Det finns även vuxna som inte gillar tårta och tvärt om barn som inte gillar glass.
    På så sätt kan alla få välja lite vad de vill ha. När det är fest så tycker inte jag att man behöver hålla så hårt på reglerna.  

• sextiotalist

Personligen hade jag föredragit glass med kolasås och strössel framför tårta Flört

När vi varit borta eller haft gäster hemma i skiftande åldrar har vi alltid haft alternativ, när vi varit t.ex hos svärfar så har det alltid funnits prinskorv och köttbullar som alternativ till t.ex sillen, men det åts av alla (alla vuxna gillar inte sill heller)

Så varför inte både tårta och glass så får alla välja, barn som vuxna.

• Jumji

I vanliga fall resonerar jag så att barnen äter det som lagas till alla, tänker på middagsmat o dyl. Men när det är kalas är dte väl kul om alla kan äta något gott så då kan jag mycket väl tänka mig att laga särskild mat/dessert till barnen om jag tror att de inte skulle gilla det vanliga. Är det fest så är dte tänker jag :)

• Snutten

OM man serverar något som man kan tänka sig att barn verkligen inte gillar, tex sill så är det väl bra med ett alternativ. Annars brukar vi precis som någon annan här i tråden låta den som fyller år välja efterrätt eller hela måltiden när de blir lite större. Jag väljer nog oftast att laga något som jag tror att de flesta barn iallafall kan tänka sig att äta delar av. Salladsbuffe brukar vara poppis.

• Nicke Nyfiken

Vi brukar ha ganska mycket att välja på vid kalas. Ingen av mina barn äter någon sorts tårta men det är ju kulatt ha en när det är födelsedagar som firas. Min son fyller sexår snart då kommer vi påsläkt kalaset ha två olika tårtor, rocky road brownie, hallonkaka med marängfluff, hallongrottor, bullar och lite småkakor. Även om man inte äter allt finns alltid något man kan välja. Ang mat kan vi ibland göra olika mat om det är så att vi vill ät något vi vet att barnen absolut inte gillar. Har vi gäster och lagar två olika rätter är det fritt fram för alla att ta av den rätt (eller båda) man vill ha. Ibland vill ju barnen ha något jag inte gillar tex pannkaka eller blodpudding, då får dom det och jag äter nått annat. Inga konstigheter tycker jag

• sandras sötisar

Klart barnen vill ha tårta.Varför ska inte dom få äta det eller varför ska dom inte få äta lite finare mat om ni gör det?Skulle aldrig göra så mot mina.

• Shira

Tycker det är ganska vanligt med barn som inte gillar tårta. Vissa små barn brukar kunna bli illamående av grädden också. Kan väl vara bra att ha både och och låta barnen välja vad de vill äta? Tråkigt att gå på kalas om man inte gillar fikat som serveras ju.

• Thursday
    sandras sötisar skrev 2011-09-05 20:30:04 följande:
    Klart barnen vill ha tårta.Varför ska inte dom få äta det eller varför ska dom inte få äta lite finare mat om ni gör det?Skulle aldrig göra så mot mina.
    Tja, min unge rör inte tårta, men glass tycker han om. Varför förutsätta att det är av elakhet?
  • Mellanmjölkens land

Beror kanske lite på vilken typ av tårta det är om jag skulle erbjuda glass som alternativ. Är det en mer vuxen tårta  Får iofs erkänna att jag i 90% av fallen skulle föredra glass framför tårta eftersom jag inte gillar grädde.

• vittra

Jag har bara varit med om att det bjuds på glass när det rör sig om allergier bland barn, aldrig någonsin bara för sakens skull eller för att något barn inte gillar tårta.

Att barn inte gillar tårta är ju en annan sak än att vara allergisk, vår dotter gillar inte tårta särskilt mycket men ärligt talat har vi aldrig gett henne glass när alla andra äter tårta bara för den sakens skull...

Förövrigt förstår jag inte riktigt tanken, tårta hör till barnkalas.. ska alla vuxna äta en barntårta medan barnet får glass? Det går inte ihop i mitt huvud

Nej jag tycker inte man ska erbjuda specialmat bara för att barn är barn och vuxna är vuxna. Någon hejd får det vara på dumheterna!

• vittra

Tillägger att det är ju aldrig så att det bara finns tårta på kalasbordet utan kakor och bullar finns det ju alltid också, det är vad min dotter brukar mula i sig istället för tårta som hon oftast bara petar lite på

• Thaleia

Vad gäller maten...är det ett barnkalas så gör jag ju såklart sådan mat som jag vet att ungar brukar gilla. Men är det familj och släkt som ska fira barnet så tar vi lite mer "vanlig" mat.

Och till efterrätt så finns det både glass och tårta, så får man välja vad man gillar.

• Thursday
    vittra skrev 2011-09-10 12:30:51 följande:
    Tillägger att det är ju aldrig så att det bara finns tårta på kalasbordet utan kakor och bullar finns det ju alltid också, det är vad min dotter brukar mula i sig istället för tårta som hon oftast bara petar lite på
    Men stopp och belägg lite här nu. Du förutsätter alltså att det finns ett alternativ som ditt barn tycker om, så därför tycker du att det är helt förkastligt att erbjuda alternativ som barn i den här familjen gillar? Nu får jag inte ihop logiken alls.
  • vittra
    Thursday skrev 2011-09-10 14:20:25 följande:
    Men stopp och belägg lite här nu. Du förutsätter alltså att det finns ett alternativ som ditt barn tycker om, så därför tycker du att det är helt förkastligt att erbjuda alternativ som barn i den här familjen gillar? Nu får jag inte ihop logiken alls.
    Va? Eh jag förutsätter ingenting för min dotters skull, däremot vet jag vad ett tårtkalas är. Vi har just varit på ett. Där fanns tre olika sorters tårtor/mjuka kakor samt bullar och kakor i massor. Jag vet inte vad för konstiga kalas du brukar vara på där det bara erbjuds en enda sak på bordet, men är det sådana kalas man har så förstår jag att det blir knepigt om vissa barn inte gillar exakt just det. Själv föredrar jag variation liksom alla andra jag känner som tur är. Att däremot ha särskild kost till barnen bara för sakens skull, för att barn är barn och vuxna är vuxna, det är helsnurrigt i mina ögon.

Det känns fullkomligt främmande för mig att särbehandla barn på det sättet.
  • Thursday
    vittra skrev 2011-09-10 15:21:39 följande:
    Va? Eh jag förutsätter ingenting för min dotters skull, däremot vet jag vad ett tårtkalas är. Vi har just varit på ett. Där fanns tre olika sorters tårtor/mjuka kakor samt bullar och kakor i massor. Jag vet inte vad för konstiga kalas du brukar vara på där det bara erbjuds en enda sak på bordet, men är det sådana kalas man har så förstår jag att det blir knepigt om vissa barn inte gillar exakt just det. Själv föredrar jag variation liksom alla andra jag känner som tur är. Att däremot ha särskild kost till barnen bara för sakens skull, för att barn är barn och vuxna är vuxna, det är helsnurrigt i mina ögon.

Det känns fullkomligt främmande för mig att särbehandla barn på det sättet.
    Tja, det är nog så att det inte finns någon mall för "tårtkalas". Jag har t.ex. aldrig varit på ett kalas som det du beskriver, nej. Men om du tycker att det är naturligt att servera ett antal alternativ, varför är det förkastligt med just glass som alternativ om det går bra att erbjuda såväl mjuk kaka, bullar och kakor i massor?

Jag håller iofs med om att alla som vill ha glass, eller tårta, bör få det oavsett ålder. Jag hade inte heller serverat glass bara till barn och förbjudit dem att äta tårta. Men om det var det som var din poäng så var den något svårbegriplig.
  • anyXX

Beror väl lite på. Normalt sett lagar vi ingen speciell barnmat. Men om vi vill ha något som vi vet barnen verkligen inte gillar, typ riktigt stark mat eller så, ger vi dem annan mat - och då kanske vi äter när vi lagt dem.

Om det är ett födelsedagskalas utgår jag ifrån att man gör något som den man firar tycker om - gillar barnet inte tårta är det väl bättre att bjuda på glass :) På mitt födelsedagskalas vill jag t ex inte ha typ daimtårta eftersom jag itne gillar det, men på någon annans kalas äter jag det som bjuds.   

flicka 2008 & pojke 2010
  • vittra
    Thursday skrev 2011-09-10 16:16:18 följande:
    Tja, det är nog så att det inte finns någon mall för "tårtkalas". Jag har t.ex. aldrig varit på ett kalas som det du beskriver, nej. Men om du tycker att det är naturligt att servera ett antal alternativ, varför är det förkastligt med just glass som alternativ om det går bra att erbjuda såväl mjuk kaka, bullar och kakor i massor?

Jag håller iofs med om att alla som vill ha glass, eller tårta, bör få det oavsett ålder. Jag hade inte heller serverat glass bara till barn och förbjudit dem att äta tårta. Men om det var det som var din poäng så var den något svårbegriplig.
    Exakt som jag skrev: Att ha särskild kost till barnen bara för sakens skull, för att barn är barn och vuxna är vuxna. Det är en annan sak. Det är inte ett dugg fel i att erbjuda glass på kalas. Det har jag aldrig påstått!

Mitt första inlägg:
    "Nej jag tycker inte man ska erbjuda specialmat bara för att barn är barn och vuxna är vuxna. Någon hejd får det vara på dumheterna!"

Vad är det som är så svårt att förstå med det?
  • Thursday
    vittra skrev 2011-09-10 17:35:52 följande:
    Vad är det som är så svårt att förstå med det?
    Tja, du inledde med:

"Jag har bara varit med om att det bjuds på glass när det rör sig om allergier bland barn, aldrig någonsin bara för sakens skull eller för att något barn inte gillar tårta.

Att barn inte gillar tårta är ju en annan sak än att vara allergisk, vår dotter gillar inte tårta särskilt mycket men ärligt talat har vi aldrig gett henne glass när alla andra äter tårta bara för den sakens skull..."

vilket var rätt lätt att förstå som att det var fel att bjuda på glass vid sidan om tårtan bara för att vissa (kanske barn) inte tyckte om tårta. Sen visade det ju sig att det gick bra att ge barnet bullar och kakor istället för tårta och då blev det tämligen förvirrat.
  • Lena

Jag tycker inte man ska ha särskild mat eller fika för barnen. Hos oss får barnen alltid äta det som bjuds. Vi anpassar maten efter den som fyller år.

Hör folk av sig med allergier så fixar vi för dom och hör folk av sig och ber snällt om alternativ då någon i familjen inte äter något särksilt fixar vi även det.

Som liten var jag aldrig på något kalas där barnen fick särskild mat.

• frk Carlsson

vi frågar vad barnen vill ha på sitt kalas och om de vill ha tårta så köper vi ett glasspaket  oxå eftersom vi vet att det finns många barn som inte gillar tårta (plus att vi har barn i vårt umgänge som är allergiska), och jag kan tycka att det är trist att de ska sitta där och inte äta ngt alls. vi har inget annat fikabröd el så utöver det ska tilläggas, har man bullar och kakor osv så finns ju det att tillgå iaf.

jag ser inga problem i det. inte heller att  i göra annan mat till barnen lite då och då. tycker det är lite over the edge att kräva att barn ska gilla  t ex sushi och coq au vin o dyl "vuxenmat". vi fixar blodpudding el korv och makaroner med vänsterhanden och alla blir glada och nöjda

Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
Svar på tråden Barnen får glass när vi vuxna får tårta. Ska man börja med special mat?