• Tvåbarnsmamman81

Är det okej att föräldrarna säljer jultidningar åt sina/sitt barn?

Jultidningsdags och i området där jag bor är det många som säljer. Barnen vill naturligtvis ha de bästa premierna och en hel del föräldrar säljer åt sina barn genom att ta med tidningen till jobbet, släktingar osv.

Är det okej tycker ni?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att föräldrarna säljer jultidningar åt sina/sitt barn?
  • LuMa

Pja, folk lär väl göra som dom vill men jag köper aldrig av föräldrar som säljer åt sina barn.
    Kommer barnen själva och frågar, då kanske jag köper.
    Jag säljer inte heller för mina barn, det får dom göra själva om dom vill. Jag kan skjutsa dom runt byn om det är så men dom får själva sälja. 

• Bellss

Ja jag tycker det är okej om föräldrar tar med sig dom till jobbet osv. alltså ställen dit barnen inte kan gå till. Pengarna och sakerna går ju ändå till barnen.

• S0lstråle

Jag tycker att det egentligen är mycket smidigare att handla om föräldrarna tar med sig till jobbet. Där läggs tidningen på ett bord och det är lätt att välja att inte köpa om man inte vill det. Vill man verkligen köpa något så gör man det. Då efter att ha bläddrat i tidningen i lugn och ro under en fikarast. Hellre så än 20 påringningar och påföljande sura miner från kvarterets alla barn. För nej, i de lägena tar jag mig inte tid att i lugn och ro göra en beställning. Det blir ett "automatsvar", nämligen "nej tack".

• Dida

Nej, jag tycker inte att man som förälder varken ska gå runt eller ta med jultidningar till jobbet. Har flera bekanta som redan frågat mig om jag vill köpa tidningar av deras barn, även sånna som lagt ut det som status på fb. Nä, att sälja jultidningar är inget tvång. Det är ett bra sätt för barn att lära sig att ansvara för något själva och att dessutom tjäna på det. Men (om man nu som jag inte tänker springa runt och sälja tidningar) jag tror att innan man okejar jultidningsförsäljandet bör man gå igenom noga med barnet vad som gäller, och förklara vad som gäller med dessa premier. Minns ju hur man såg den där snygga cykeln framför sig, men hur mycket behöver man sälja för att få den?? Men samtidigt minns jag ändå att det kändes väldigt bra när man fick hem den där yttepyttelilla stereon med små högtalare till, att man faktiskt tjänat ihop till den alldeles själv.

• Eisa

Nej fy så förnedrande för alla inblandade parter.

Håller med lövet också, det är svår curling.

• Tvåbarnsmamman81
    Millicent skrev 2011-08-23 19:59:45 följande:
    Det kanske är föräldrarna som vill att barnen ska få fina premier?

Jo i och för sig...

• Tvåbarnsmamman81
    Tow2Mater skrev 2011-08-23 19:38:20 följande:
    Barnarbete borde vara förbjudet.

Kan förstå vad du menar. Samtidigt är det ingen tvång och på den nivån är det ett bra läromedel på att hantera pengar, få lön/premie.
  • CrazyChristina

Nej verkligen inte vill dom sälja och ha dom bästa sakerna så ska dom få jobba för det..  Här blir de inget serverat på ett silverfat om vår son väljer att göra de. Jag fick ingen hjälp och lyckades bra på egen hand.

♥♥♥Erik 2010-06-09♥♥♥
  • Themis

Ta med en tidning till jobbet och låta folk slänga ett getöga är väl okej (många arbetsplatser får inte barnen besöka), men inte att knacka dörr istället för sina barn.

Taking joy in living is a woman's best cosmetic. ~Rosalind Russell
  • Tvåbarnsmamman81
    Themis skrev 2011-08-24 22:26:59 följande:
    Ta med en tidning till jobbet och låta folk slänga ett getöga är väl okej (många arbetsplatser får inte barnen besöka), men inte att knacka dörr istället för sina barn.
    Att föräldrar ringer sina vänner och bekanta och frågar då?
  • augustisten
    Themis skrev 2011-08-24 22:26:59 följande:

Det tycker jag med. Själv tycker jag att jag brukar hitta en del kul i de där tidningarna och vill gärna handla men får sällan tilfälle. Så rent egoistiskt tycker jag att det är bra
    Får sedan barnet sköta allt kringarbete - räknande, packande osv tycker jag inte att det är så farlig curling heller. 

Då har jag svårare för föräldrar som inte ser till att barnen fullförljer vad de påbörjat. Det har hänt ett par gånger att jag beställt av för mig okända barn som ringt på dörren - men tidningarna har aldrig synts till sedan. Tråkigt när man räknat in dem bland julklapparna...  
  • lelodi

Nej, för helvete. Finns få saker som jag tycker är så provocerande som när den där förbannade katalogen dyker upp varje år på bordet i fikarummet. Från typ 7 olika ungar (läs föräldrar)!
    Aldrig i livet att jag skulle köpa något, däremot om barnen själva kom till jobbet eller kom och knackade dörr eller slog en signal.
    Skärp er, föräldrar! 

• augustisten
    lelodi skrev 2011-08-25 11:05:47 följande:
    Nej, för helvete. Finns få saker som jag tycker är så provocerande som när den där förbannade katalogen dyker upp varje år på bordet i fikarummet. Från typ 7 olika ungar (läs föräldrar)!
    Aldrig i livet att jag skulle köpa något, däremot om barnen själva kom till jobbet eller kom och knackade dörr eller slog en signal.
    Skärp er, föräldrar! 

Men till mitt jobb kan inga ungar komma... det vore direkt olämpligt (förutom otillåtet). Och där jag bor nu finns inga ungar som säljer. Så var ska jag få handla
  • lelodi

Jo, men varför måste barnen sälja på just den arbetsplatsen då?
    Tror du tillhör en minoritet  som frivilligt vill köpa jultidningar självmant (?) .
    Nej, skämt åsido, att hitta någon bekants bekant som har ett barn som säljer kan aldrig vara omöjligt. Lycka till!

• augustisten
    lelodi skrev 2011-08-25 11:37:20 följande:
    Jo, men varför måste barnen sälja på just den arbetsplatsen då?
    Tror du tillhör en minoritet  som frivilligt vill köpa jultidningar självmant (?) .
    Nej, skämt åsido, att hitta någon bekants bekant som har ett barn som säljer kan aldrig vara omöjligt. Lycka till!

Tack

...fast det är ju heller inget problem att någon förälder (eller sju för den delen) lägger en tidning i fikarummet. Jag handlar ju bara om jag vill och jag är inte angelägen nog att jaga runt efter tidningen. Gör man det känner man sig ju också tvungen att handla något och detär inte så att jag har ett absolut behov som måste tillfredställas

På mitt jobb finns det fullt av vuxna människor som jagar runt med kataloger från Tupperware, Herbalife och Mary Kay. Det stör mig i så fall mer eftersom de tenderar att både predika och tjata om det också. Och produkterna är svinaktigt dyra. Jultidningspäronen brukar vara tämligen diskreta.

Och så tycker jag inte det är curling direkt att be folk placera ut kataloger på strategiska ställen där det kan finnas hugade köpare - det tyder väl mest på lite framåtanda och entrepenörskap... Så gör ju vuxna säljare så varför inte barn om de nu ska lära sig att sälja. Dörrknackning är ju inte precis effektivt - det fattar de ju ganska snart. Att utnyttja sitt kontaktnät däremot... 
  • Tvåbarnsmamman81
    augustisten skrev 2011-08-25 12:14:32 följande:

Tack

...fast det är ju heller inget problem att någon förälder (eller sju för den delen) lägger en tidning i fikarummet. Jag handlar ju bara om jag vill och jag är inte angelägen nog att jaga runt efter tidningen. Gör man det känner man sig ju också tvungen att handla något och detär inte så att jag har ett absolut behov som måste tillfredställas

På mitt jobb finns det fullt av vuxna människor som jagar runt med kataloger från Tupperware, Herbalife och Mary Kay. Det stör mig i så fall mer eftersom de tenderar att både predika och tjata om det också. Och produkterna är svinaktigt dyra. Jultidningspäronen brukar vara tämligen diskreta.

Och så tycker jag inte det är curling direkt att be folk placera ut kataloger på strategiska ställen där det kan finnas hugade köpare - det tyder väl mest på lite framåtanda och entrepenörskap... Så gör ju vuxna säljare så varför inte barn om de nu ska lära sig att sälja. Dörrknackning är ju inte precis effektivt - det fattar de ju ganska snart. Att utnyttja sitt kontaktnät däremot... 
    Finns en hel del sanningar i vad du skriver kan jag tycka! Samtidigt som förståelsen finns att man inte vill ha 7 föräldrar som springer för barnen och att man kan tycka att barnen får gå själva i så fall.
  • Fanny b

Jag ser inget fel i detta. Tvärtom, barnen lär sig använda sig olika sätt att nå sina kunder på. Eventuella kunder får möjlighet att gå igenom jultidningen i lugn och ro, för jag antar att det är få föräldrar som bedriver en försäljningskampanj åt sina barn på arbetsplatserna, och de som inte alls är intresserade av jultidningar, behöver inte titta i jultidningen.

• k girl

Att ta med en katalog till jobbet om inte barnet själv har möjlighet att besöka arbetsplatsen känns helt ok i min mening.

• Uppöveröronenförälskad
    lövet2 skrev 2011-08-23 19:00:26 följande:
    Nej, det är svårartad curling. Låt ungarna jobba i hop sina pengar själva!
Svar på tråden Är det okej att föräldrarna säljer jultidningar åt sina/sitt barn?