• Tvåbarnsmamman81

Är det okej att föräldrarna säljer jultidningar åt sina/sitt barn?

Jultidningsdags och i området där jag bor är det många som säljer. Barnen vill naturligtvis ha de bästa premierna och en hel del föräldrar säljer åt sina barn genom att ta med tidningen till jobbet, släktingar osv.

Är det okej tycker ni?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att föräldrarna säljer jultidningar åt sina/sitt barn?
  • TEDDEN

Nej! Verkligen inte! Jag undrar när hela jultidnings-tiggeriet skall upphöra..
    Nu bor vi visserligen i stan och är förskonade från försäljare i 10-års åldern men minns väl förra året när grannens barn (tillsammans med ena föräldern) ringde på i fastigheten. Jag vill inte köpa men nog fan känner man sig tvingad för "grannsämjan". Ett paket kola tvingade jag mig att köpa, äckliga var de också. 

• Jullesmamma

Här får sonen sköta det mesta säljandet själv men tar sist med katalogen till jobbet eftersom han själv inte har möjlighet att följa med och fråga själv!

Mest eftersom det finns saker som "bara" kan hittas där och jag vill ge mina kollegor chansen att hitta dessa produkter! 

• Kimona

Nej, däremot vet jag förädrar som lät barnen komma till arbetsplatsen och sälja majblommor odyl och då får ju barnet ändå känna att det är de själva som säljer och tjänar pengar - inte mamma eller pappa som gör det åt dem

• lövet2

Nej, det är svårartad curling. Låt ungarna jobba i hop sina pengar själva!

• Mälaröbo

Jag tycker det är helt ok att föräldrarna tar med jultidningskatalogen till jobbet.

Att sälja åt dem på gatan förstår jag inte alls...

Ni som i tråden svarat nej, läste ni verkligen ts ordentligt eller svarade ni på den generella frågan "Är det ok att föräldrar säljer jultidningar åt sina barn?"

• Kimona
    Mälaröbo skrev 2011-08-23 19:08:12 följande:

Jag tycker det är helt ok att föräldrarna tar med jultidningskatalogen till jobbet.

Att sälja åt dem på gatan förstår jag inte alls...

Ni som i tråden svarat nej, läste ni verkligen ts ordentligt eller svarade ni på den generella frågan "Är det ok att föräldrar säljer jultidningar åt sina barn?"

Japp, det gjorde jag :) poängen med just jultidning är ju att tidningen ska säljas. Hade de sålt varor och att man tog med en katalog som folk kan titta i för att sedan köpa av barnet är det en annan sak.
  • Maggis

Jag tycker liksom poängen med det hela försvinner om man säljer åt sina barn. Ska de tjäna ihop till en premie så tycker jag de får göra det på egen hand. Är lika allergisk mot allt annat folk släpar med till jobbet för att sälja åt sina barn. Curling på hög nivå, i mina ögon.

//Maggis
  • Kimona
    Tow2Mater skrev 2011-08-23 19:38:20 följande:
    Barnarbete borde vara förbjudet.
    De väljer ju själva att sälja. Jag sålde inte för jag ville inte
  • Maggis
    Tow2Mater skrev 2011-08-23 19:38:20 följande:
    Barnarbete borde vara förbjudet.
    Varför det? Är väl ypperligt att de lär sig att lära sig förtjäna saker/pengar själva på en såpass bekväm nivå.
    //Maggis
Svar på tråden Är det okej att föräldrarna säljer jultidningar åt sina/sitt barn?