• telgebo

Tygblöjor

Jag väntar barn i slutet av oktober och funderar på att använda tygblöjor på bebis från start och behöver nu råd, hjälp och tips från er mammor som själva använt tygblöjor på er bebis från start. Vad behöver man för något? Hur mycket blöjor går det åt? Använder man flanellinlägg eller rispapper?
    Vad ska man satsa på för paket till att börja med?

Gravid v.31+3 BF 23/10 Bara 60 dagar dit
  • Svar på tråden Tygblöjor
  • sahara sahara

Vi började inte riktigt från start eftersom vi var för snåla för att köpa nyfödd-setet. Det finns massor av olika typer och märken, så det bästa är egentligen om man kan få, låna eller köpa begagnat till en början, för att prova sig fram.

Jag gillade inte pocketblöjor, till exempel. Vi körde med imse vimses formsydda (fast som vi sydde om lite för att de skulle passa ett mindre barn) + pulbyxa, vikblöjor (när hon blev lite större) och imsevimses alltiett.

Jag vet att i alla fall imsevimse har startpaket att köpa (eller hade förr, i alla fall).

Vi hade varken rispapper eller flanellinlägg. Jo, inlägg på natten i början, men sen började vi med engångsblöjor på natten. Jag vill inte spola ner rispapper i toaletten, och då försvann lite poängen med det. Nej, skölja av blöjan rakt i toaletten, och sen tvätta. EC:ar man lite blir det inte så mycket bajsblöjor ändå.

Vi hade nog 20 blöjor och 5 byxor, och det räckte bra. Det beror ju lite på hur ofta man kan tänka sig att tvätta, hur ofta bebisen kissar och bajsar, och huruvida man vill erbjuda potta/handfat/toa/whatever utöver blöjorna.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • telgebo
    sahara sahara skrev 2011-08-25 13:16:57 följande:
    Vi började inte riktigt från start eftersom vi var för snåla för att köpa nyfödd-setet. Det finns massor av olika typer och märken, så det bästa är egentligen om man kan få, låna eller köpa begagnat till en början, för att prova sig fram.

Jag gillade inte pocketblöjor, till exempel. Vi körde med imse vimses formsydda (fast som vi sydde om lite för att de skulle passa ett mindre barn) + pulbyxa, vikblöjor (när hon blev lite större) och imsevimses alltiett.

Jag vet att i alla fall imsevimse har startpaket att köpa (eller hade förr, i alla fall).

Vi hade varken rispapper eller flanellinlägg. Jo, inlägg på natten i början, men sen började vi med engångsblöjor på natten. Jag vill inte spola ner rispapper i toaletten, och då försvann lite poängen med det. Nej, skölja av blöjan rakt i toaletten, och sen tvätta. EC:ar man lite blir det inte så mycket bajsblöjor ändå.

Vi hade nog 20 blöjor och 5 byxor, och det räckte bra. Det beror ju lite på hur ofta man kan tänka sig att tvätta, hur ofta bebisen kissar och bajsar, och huruvida man vill erbjuda potta/handfat/toa/whatever utöver blöjorna.
    Jo jag hittade start set på Imse vimse men det var ju inte billigt och jag har heller ingen aning om det är det som jag behöver. Har ju aldrig använt detta och har så dålig kunskap.

Vad är pulbyxa? Är det något man använder till nyfödd och hur ofta måste man byta storlek på dessa byxor för jag antar att man använder samma slags tyg och bara byter blöjbyxan sas?

Jag trodde man använde rispapper men det är alltså flanellinlägg och hur länge håller det torrt på ett ungefär och håller det tätt?

Jag har funderat på EC men frågan är om ett nyfött barn är moget för det. Jag kommer nog tvätta 1 gång i veckan åtminstone.
    Gravid v.31+5 BF 23/10 Bara 58 dagar dit
  • sahara sahara

Pulbyxa är en ytterbyxa i lite plastat tyg som man har utanpå själva tygblöjan (om man inte har alltiett). Man kan ha ullbyxa istället, om man vill. Ytterbyxorna byter man storlek på, ja. Jag minns inte hur länge vi använde samma storlek, tyvärr. Varje storlek håller i cirka tre kilo, om jag inte missminner mig, och går omlott, men det finns att se på tillverkarnas hemsidor. Det finns förstås andra märken än imsevimse, men det är dem jag har bäst koll på.

Det är dyrt, ja, men billigare än engångs i längden. Vissa använder rispapper - jag är för rädd om mina avloppsrör för att spola ner dem och tyckte att det var bökigt att hålla på och slänga. Flanellinlägg hade jag som sagt bara på natten, och det höll tätt. Vi bytte till engångs för att vi tyckte att blöjan blev så tjock och det såg obekvämt ut att sova på rygg med jätteblöjan. På natten bytte vi när det var matdags - alltså kanske var tredje, fjärde timme. När hon var vaken var det oftare. Min dotter hatade våta blöjor och tjöt ofta tills man bytte.

Nyfödingar är definitivt redo för EC.

En gång i veckan - då behöver du rätt många blöjor. En bra EC-dag gjorde vi av med kanske 1-2 blöjor, en "dålig" 10-12.

Det bästa, om man inte är säker på vad man vill ha, är att köpa begagnat eller på rea, eller att låna av någon i början.

Det finns en stor tygblöjetråd här på FL med folk som vet oändligt mycket mer än jag.

• telgebo
    sahara sahara skrev 2011-08-26 02:44:56 följande:
    Pulbyxa är en ytterbyxa i lite plastat tyg som man har utanpå själva tygblöjan (om man inte har alltiett). Man kan ha ullbyxa istället, om man vill. Ytterbyxorna byter man storlek på, ja. Jag minns inte hur länge vi använde samma storlek, tyvärr. Varje storlek håller i cirka tre kilo, om jag inte missminner mig, och går omlott, men det finns att se på tillverkarnas hemsidor. Det finns förstås andra märken än imsevimse, men det är dem jag har bäst koll på.

Det är dyrt, ja, men billigare än engångs i längden. Vissa använder rispapper - jag är för rädd om mina avloppsrör för att spola ner dem och tyckte att det var bökigt att hålla på och slänga. Flanellinlägg hade jag som sagt bara på natten, och det höll tätt. Vi bytte till engångs för att vi tyckte att blöjan blev så tjock och det såg obekvämt ut att sova på rygg med jätteblöjan. På natten bytte vi när det var matdags - alltså kanske var tredje, fjärde timme. När hon var vaken var det oftare. Min dotter hatade våta blöjor och tjöt ofta tills man bytte.

En gång i veckan - då behöver du rätt många blöjor. En bra EC-dag gjorde vi av med kanske 1-2 blöjor, en "dålig" 10-12.

Det bästa, om man inte är säker på vad man vill ha, är att köpa begagnat eller på rea, eller att låna av någon i början.

Det finns en stor tygblöjetråd här på FL med folk som vet oändligt mycket mer än jag.
    Jag ska svara på ditt inlägg imorgon när jag är piggare.  Kan du länka till den stora tygblöjetråden?
  • sahara sahara
    telgebo skrev 2011-08-26 02:48:55 följande:
    Jag ska svara på ditt inlägg imorgon när jag är piggare.
    Haha - jag tänkte exakt samma sak när jag började skriva förra inlägget.

Här är tygblöjetråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m51407098.html
  • telgebo
    sahara sahara skrev 2011-08-26 02:44:56 följande:

Ahh ungefär som snibbarna på 70 talet alltså med PUL byxa. Varför finns inte dom blöjorna kvar som jag hade som liten, en binda typ i en snibb? Det hade ju varit smart för det hade känts bättre på nåt sätt än dessa högabosrberande blöjor som finns idag.

Ullbyxa låter varmt. Varför är det bättre än det andra liksom?
    Jo det är ju individuellt hur ofta man måste byta ytterbyxa men det blir ju rätt ofta till en början då en bebis oftast går upp mest i början och sedan går det lite långsammare ju äldre bebis blir.

Jo jag vet att tygblöjor är mest ekonomiskt och bra för miljön så och det skulle vara skönt att slippa tänka på att släpa hem blöjor, ha hemma och så och bara använda tygblöjor det är ju bra för bebisens hud också och oftast så blir ju barn som använder tygblöja blöjfria tidigare också vad jag förstått det.

Är du säker på att nyfödda är redo för EC? var har du fått den infon ifrån? Har du egen erfarenhet? Låter mycket intressanr så berätta gärna.

Så tvätt 1 dag/vecka är alltså inte bra. Om jag tvättar tygblöjor 1 dag/vecka och så kläder och tygblöjor 1 dag/vecka räcker det då? Hur många tygblöjor tror du jag behöver då? Ska jag alltså beställa flanellinlägg och tygstycken och så ytterbyxa? Har jag fattat rätt då?
  • telgebo
    sahara sahara skrev 2011-08-26 07:50:37 följande:
    Haha - jag tänkte exakt samma sak när jag började skriva förra inlägget.

Här är tygblöjetråden: www.familjeliv.se/Forum-11-269/m51407098.html
    Tack för länken, har lagt in min fråga där. Ska läsa där en de så kanske jag blir klokare
  • sahara sahara

Jag har inte provat ullbyxor, så jag vet inte. Jag tyckte att det verkade varmt och var rädd att det skulle klia och vara mer svårtvättat.

Imsevimses pulbyxor är  med kardborrband, så de går att justera en hel del.

Jag är supernöjd med att ha använt tygblöjor. Det blev en rätt stor engångskostnad i början (även om vi hittade våra på rea) medan kostnaden för engångsblöjor är utspridd, men det får man ta. Man har alltid blöjor hemma (vikblöjor som bara kissats i kan sköljas ur för hand och torkar på några timmar) och det är inte lika mycket sopor att släpa ut.

Min dotter var inte ett dygn gammal när hon började kissa i handfatet. Vi har alls inte hardcore-EC:at utan bara erbjudit ett annat ställe än blöjan att göra ifrån sig på, men det finns folk som i princip aldrig har satt på barnet en blöja. Det finns en (eller flera?) EC-trådar också, återigen med folk som vet väldigt mycket mer än jag.

Vad gäller tvätten så... Vi har egen tvättmaskin, och hade en kräkbebis. Varannan dag fyllde vi en maskin med tygblöjor, blöjbyxor, kräktrasor och vita bebiskläder. Ibland kunde vi toppa med egna underkläder. En gång i veckan hade alltså varit att be om ett tvättberg. Dessutom hade jag inte velat låta använda blöjor ligga så länge. Men man märker vad som funkar för en själv.

• skånegås

Vi använder vikblöjor. Har nu massor, vilket är skönt då de ofta är i tvätten. 10 om dagen får man räkna med, flanell eller frotte inlägg när barnen är större och kissar mer så det inte läcker (har jag sytt av gamla blöjor o handdukar..). Vikblöjorna torkar snabbt och när barnet är litet så hänger vi upp småkissiga blöjor på tork för att använda igen innan tvätt (när barnet blir större luktar det..).

De bästa OCH billigaste blöjbyxorna vi träffat på är imsevimse soft. Av dem räcker det att ha två par i varje storlek, då de bara är att skölja av och de torkar väldigt snabbt och så håller de tätt vid benen. Vi har börjat med byxor i strl s = 5-8 kg. Går ofta att ha till lite mindre barn med (även om mina varit rätt stora ca 4,5kg..) Nu till 4:e använder vi engångs till natten.

Vi har köpt en hel del bagagnat, men rekomenderar att köpa blöjbyxor nya. Vikblöjor verkar vara svårare att få tag på nu än tidigare.

Mamma till 4 tygblöjebarn

• telgebo
    skånegås skrev 2011-08-26 16:10:27 följande:
    Vi använder vikblöjor. Har nu massor, vilket är skönt då de ofta är i tvätten. 10 om dagen får man räkna med, flanell eller frotte inlägg när barnen är större och kissar mer så det inte läcker (har jag sytt av gamla blöjor o handdukar..). Vikblöjorna torkar snabbt och när barnet är litet så hänger vi upp småkissiga blöjor på tork för att använda igen innan tvätt (när barnet blir större luktar det..).

De bästa OCH billigaste blöjbyxorna vi träffat på är imsevimse soft. Av dem räcker det att ha två par i varje storlek, då de bara är att skölja av och de torkar väldigt snabbt och så håller de tätt vid benen. Vi har börjat med byxor i strl s = 5-8 kg. Går ofta att ha till lite mindre barn med (även om mina varit rätt stora ca 4,5kg..) Nu till 4:e använder vi engångs till natten.

Vi har köpt en hel del bagagnat, men rekomenderar att köpa blöjbyxor nya. Vikblöjor verkar vara svårare att få tag på nu än tidigare.

Mamma till 4 tygblöjebarn
    Tack för din info. Jag har bestämt mig för att köpa 2 pkt vikisar på Jysk, de ska funka lika bra som alla dyra som säljs på div tygblöjesajter.

Sedan var jag så inne på Imsevimse Soft men den finns inte i newborn storlek och jag är rädd att small är för stor för en nyfödd då mina barn brukar väga runt 3500 g som nyfödda och sedan gå ner ganska mycket i vikt i början. Vet ju inte alls hur det blir denna gång då jag också har en ny pappa till barnet så jag kanske får en pytte bebis eller en stor klump på 4,5-5 kg.

Jag har tänkt kunna använda tygblöja på natten men jag kanske använder engångs av bekvämlighetsskäl, får se.

EC:ar du också?
    Gravid v.31+6 BF 23/10 Bara 57 dagar dit
  • skånegås

Jo jag ec-ar en del, men inte jämt och inte alla dagar. Beror på dagsformen. Och när de är så små brukar det inte vara problem med att det läcker heller så andra blöjbyxor går nog bra, beror väl på om man får ett bajsbarn eller inte...
    Har de blöjor på Jysk? Måste jag kolla upp...

Och engångs på natten har vi för att lillen inte ska behöva besväras av blöt blöja då och därför vakna mer än nödvändigt.

• telgebo
    skånegås skrev 2011-08-27 15:50:46 följande:
    Jo jag ec-ar en del, men inte jämt och inte alla dagar. Beror på dagsformen. Och när de är så små brukar det inte vara problem med att det läcker heller så andra blöjbyxor går nog bra, beror väl på om man får ett bajsbarn eller inte...
    Har de blöjor på Jysk? Måste jag kolla upp...

Och engångs på natten har vi för att lillen inte ska behöva besväras av blöt blöja då och därför vakna mer än nödvändigt.
    Ja det är ju inga blöjor så utan typ handdukar i tyg som man kan ha som vikblöja tydligen. Fick tipset i tygblöjetråden som Presens indikativ länkade till.
    Gravid v.32+1 BF 23/10 Bara 55 dagar dit
Svar på tråden Tygblöjor