sahara sahara skrev 2011-08-26 02:44:56 följande:
Pulbyxa är en ytterbyxa i lite plastat tyg som man har utanpå själva tygblöjan (om man inte har alltiett). Man kan ha ullbyxa istället, om man vill. Ytterbyxorna byter man storlek på, ja. Jag minns inte hur länge vi använde samma storlek, tyvärr. Varje storlek håller i cirka tre kilo, om jag inte missminner mig, och går omlott, men det finns att se på tillverkarnas hemsidor. Det finns förstås andra märken än imsevimse, men det är dem jag har bäst koll på.
Det är dyrt, ja, men billigare än engångs i längden. Vissa använder rispapper - jag är för rädd om mina avloppsrör för att spola ner dem och tyckte att det var bökigt att hålla på och slänga. Flanellinlägg hade jag som sagt bara på natten, och det höll tätt. Vi bytte till engångs för att vi tyckte att blöjan blev så tjock och det såg obekvämt ut att sova på rygg med jätteblöjan. På natten bytte vi när det var matdags - alltså kanske var tredje, fjärde timme. När hon var vaken var det oftare. Min dotter hatade våta blöjor och tjöt ofta tills man bytte.
Nyfödingar är definitivt redo för EC.
En gång i veckan - då behöver du rätt många blöjor. En bra EC-dag gjorde vi av med kanske 1-2 blöjor, en "dålig" 10-12.
Det bästa, om man inte är säker på vad man vill ha, är att köpa begagnat eller på rea, eller att låna av någon i början.
Det finns en stor tygblöjetråd här på FL med folk som vet oändligt mycket mer än jag.
Ahh ungefär som snibbarna på 70 talet alltså med PUL byxa. Varför finns inte dom blöjorna kvar som jag hade som liten, en binda typ i en snibb? Det hade ju varit smart för det hade känts bättre på nåt sätt än dessa högabosrberande blöjor som finns idag.
Ullbyxa låter varmt. Varför är det bättre än det andra liksom?
Jo det är ju individuellt hur ofta man måste byta ytterbyxa men det blir ju rätt ofta till en början då en bebis oftast går upp mest i början och sedan går det lite långsammare ju äldre bebis blir.
Jo jag vet att tygblöjor är mest ekonomiskt och bra för miljön så och det skulle vara skönt att slippa tänka på att släpa hem blöjor, ha hemma och så och bara använda tygblöjor det är ju bra för bebisens hud också och oftast så blir ju barn som använder tygblöja blöjfria tidigare också vad jag förstått det.
Är du säker på att nyfödda är redo för EC? var har du fått den infon ifrån? Har du egen erfarenhet? Låter mycket intressanr så berätta gärna.
Så tvätt 1 dag/vecka är alltså inte bra. Om jag tvättar tygblöjor 1 dag/vecka och så kläder och tygblöjor 1 dag/vecka räcker det då? Hur många tygblöjor tror du jag behöver då? Ska jag alltså beställa flanellinlägg och tygstycken och så ytterbyxa? Har jag fattat rätt då?