Anonym (TS) skrev 2011-08-25 16:44:09 följande:
En annan tråd fick mig att minnas när jag själv var ca 8 år och hade en fröken som inte gillade mig. Jag var gillade att räkna och hade räknat ett par sidor före i boken. Stolt kom jag och visade henne men då blev hon arg och krävde att jag skulle sudda ut allt jag hade räknat annars skulle hon riva ut sidorna ur mitt häfte och jag fick absolut aldrig mer räkna före igen blev jag informerad om.
Samma lärare sa till mig att jag hade dålig motorik för att jag inte kunde klippa fint med en sax som var så ihoprostad att den knappt gick att få isär eller trycka ihop igen. Sen jämförde hon med min kompis som hade en alldeles ny fin sax att klippa med.
Denne lärare klagade och ljög även om mig på varenda kvartsamtal.
Någon annan som har haft en elak lärare? Eller har ett barn som råkar illa ut idag? Man vill ju inte tro att såna här lärare finns men hon var ganska ung och jag är inte så gammal så kanske undervisar min lärare ännu.
Ja, det har jag! Tyvärr mer än en gång... Fy f*n!
Den värsta gången var då jag var 10 år och jätteglad för matte. Min nya lärare tyckte illa om några elever redan från start och jag var en av dem. Jag räknade matte för glatta livet och en dag blev jag framkallad till läraren framför alla mina klasskamrater. Denne sa rätt ut att jag hade fuskat mig igenom hela boken och berättade hur dum och inkompetent jag var. Det var så hemskt och jag var ganska blyg på den tiden. H*n sa också att jag skulle gå till rektorns rum och bekänna och invänta straff! Gode tid, så rädd jag var!

Jag hade gjort allt själv och hade verkligen inte fuskat! Det skulle jag aldrig ha vågat!
Som tur var träffade jag en förälder som var på tillfälligt besök i skolan och undrade över mitt rödgråtna ansikte. Föräldern ordnade så att mina egna föräldrar kom till skolan och så tog de över. Så småningom ordnande allt sig och det framkom en hel del oegentligheter från nämnda lärare. H*n fick sparken efter ett halvår.
Dessvärre var skadan redan skedd och jag avskydde hela min skoltid. Det har alltid funnits där som en tagg. Betygen blev inget vidare och det var inte förrän vid 28 års ålder som jag "vågade" gå tillbaka och läste upp till VG och MVG i alla ämnen, även matte!
Nu i vuxen ålder har jag träffat denna lärare igen och visst kände h*n igen mig. H*n ville ha en tjänst utförd och vände sig till mitt företag. Så skönt att kunna säga: "Tyvärr, jag vill inte expediera dig!"