• Bambiblogg

Ska vi åter gå till blöjor efter ca 5 veckor utan????

Vi har gått på ett stort bakslag. Sonen har kissat i soffan TVÅ gånger nu på kvällen, så nu känns det som att vi ger upp och återgår till blöjor!!

Han fyller snart 3 år och har varit utan blöjor i ca 5 veckor. Han gillar inte riktigt att gå på toaletten (förutom att bajsa, då säger han till själv) så vi måste säga åt honom eller muta honom med klistermärken.

Ett tag funkade det jättebra och det kändes som om han verkligen var mogen och att det var rätt att sluta med blöjor. Men nu så känns det bara hopplöst, vissa dagar är det 4-5 olyckor... alltså fler olyckor än kiss i toaletten. Men han började på dagis igen för ca 2 veckor sen och det var runt den tiden det började krångla. Dom är JÄTTEBRA på dagis och sätter honom på toaletten flera gånger och är väldigt snälla och låter honom få lugn och ro... men ändå vill han inte kissa där så mycket. Han håller sig nästan hela dagen och sen kissar hur mycket som helst när han kommer hem!!

Vad ska vi göra?? Alla råd och tips tas tacksamt emot!! Tror ni att han inte var mogen att sluta med blöjor? När vi "hotar" med att sätta på honom blöja igen så säger han att han vill det....

• Svar på tråden Ska vi åter gå till blöjor efter ca 5 veckor utan????
  • Suri

Nej. Strunta i bakslagen, låt de bara passera.... De kan ha sådana dagar. Kanske är han extra trött, på väg att bli sjuk eller nåt. Gör ingen stor grej av det, låt honom inte tappa modet och bli ledsen. Det här är sådant som händer.

• Bambiblogg

Ok... vi kanske ska fortsätta och kämpa ett tag till. Det är bara så fruktansvärt jobbigt och jag börjar gråta (kan inte låta bli när jag får tvätta sofföverdrag varannan dag och kläder varje dag) och det blir också fel för han märker ju att jag blir upprörd...

• cosinus

Fortsätt säger jag också, vi har också haft lite bakslag på vår 3-åring sen dagis började. Bland annat har han kissat i sängen 2 ggr på raken från att aldrig tidigare kissat ner sig en enda natt i sommar och jag tror som du att han "sparar" kiss på dagis och därför kissar mer övrig tid.

Vi har en sån här liten ikea-fotölj för barn och där är ju själva dynan väldans enkel att tvätta så när vi är det minsta osäker på sonens kisstatus så får han välja på att gå och kissa och sitta i soffan sen och vill han inte kissa så får han sitta i fotöljen som står alldeles bredvid soffan.

• Sommarblomman

fast problemet är väl inte att han just kissar ofta hemma på kvällen utan att han inte vill kissa av någon anledning på dagis...

som sagt jag förstår inte varför allt måste gå så fort och allt ska bort på engång...
    Man kan ju lyssna lite till barnet och de signaler det sände ut....För med tiden som kommer det ju komma av sig själv att de vill gå och kissa på toaletten :) både på dagis och hemma :)
    Huvudsaken är väl ändå att barnen mår bra :) så jag tycker inte du ska känna att det är bortkastad med tid de veckor han va blöjfri om han får blöja igen, vägen till blöjfri behöver inte vara rak :) och han behöver ju inte ha blöja på sig dygnet runt igen :)

Som sagt våran son total vägrar gå på toaletten på dagis men är inga problem hemma..men fram tills han sa at han ville sluta med blöja den där fredagen hemma så hade han total vägrat både potta och toalett hemma oxå...Så de säger till när de är redo tror jag :)  

• cosinus

Så länge han inte är olycklig på dagis så tycker jag ni ska fortsätta. Min son är bara totalt ofokuserad och kommer inte ihåg att kissa/har inte tid att kissa ut allt när det är så mycket lek runt ikring.

Hade han varit lessen och tyckt det varit jobbigt hade jag övervägt att backa men jag tror man får räkna med strul på dagis några veckor tills det hinner sätta sig.

Jag kissar alltid vår son det sista jag gör vid lämningen på dagis för att då kan jag själv påminna honom att kissa ut allt (han fuskar gärna med det och kniper för att bli klar snabbare) och då klarar han sig klart bättre på dagarna.

• Bambiblogg

Ett par dagar har han inte kissat ALLS när vi har hämtat honom på dagis. Så han håller sig verkligen hela dagen även fast dom försöker få honom att kissa.

*suck* Både jag och mannen känner sån stor frustration och vet inte vad vi ska göra. Hur vi än gör så känns det jobbigt. Om vi börjar med blöja igen så känns det som ett nederlag och soffan blev nerkssad en massa i onödan. Och om han fortsätter så här och kissar ner sig så känns DET jobbigt förstås.

• Mariella81

Vi hade ett sånt bakslag i somras när nya bebisen kom och vi hamnade på neo med honom i två veckor. Då fick han ha blöjor igen eftersom det var för mycket för honom just då. Sen plockade vi bort blöjorna igen när vi kände att han var i balans. Nu är det lite svårt på natten igen i samband med att dagis börjat så nu har nattblöjan åkt på så länge eftersom det blir så jobbigt för honom att kissa i sängen varje natt. Lätt att hamna i en ond cirkel då tror jag. När han landat i det nya så är säkert blöjorna torra på morgonen igen och då plockar vi bort dem även på natten. Det är nog bara att ta bakslagen med jämnmod och inte göra någon stor sak av det.

Ett konkret tips kan vara att byta till potta om ni har en toaring. Det gjorde vi och då funkade det jättebra direkt. Ibland kan de ha svårt att slappna av i vissa muskler samtidigt som de måste använda andra för att balansera på toan, även om man har toaring. Han klarade liksom inte av att kissa ut allt utan kissade lite på toan och sen kom det mer i kalsongerna en stund senare men på pottan kan han släppa ut allt på en gång.

• Bambiblogg

Mariella - tack för tipsen. Men sonen tycker om toaringen mycket mer än pottan... men vi kanske kan fråga om pottan och se hur han reagerar nu (det var ju ett tag sen vi frågade om den)

• Super blondinen

ha plastad frotte eller säng skydd i soffan.

• lastchristmas

Köp ett gäng plastad frotté och lägg i soffor, sängar och på stolar. Rulla bort mattor tillfälligt OM ni nu vill köra på detta.

• cosinus

Hur långa dagar har sonen? Det är ju så klart ingen höjdare om han håller och håller och det går allt för länge.

Min son håller inte, han kissar ner sig ist men är inte det minsta bekymrad över det så då fortsätter vi.

Har du provat kissa honom själv på dagis när du ändå är där så att han vänjer sig vid toaletterna och miljön. Jag kissar som sagt alltid när jag lämnar men även det första jag gör vid hämtning och dagis här har små toaletter och sonen tycker det är jättefestligt att min rumpa är för stor och inte ryms medan hans passar perfekt :)

• Bambiblogg

Jag har börjat jobba igen men mannen är hemma och sköter för det mesta hämtning och lämning. Sonen går 9-15, så det är inga långa dagar.

Den dagen som jag hämtade och dom sa att han inte alls hade kissat så frågade jag honom om inte vi skulle gå och kissa där på dagis. Men han sa att han redan hade försökt men det kom inget.

Svar på tråden Ska vi åter gå till blöjor efter ca 5 veckor utan????