Tillbaka till arbetet - anknytningen
Hej! Min dotter är 5 mÅnader & jag har varit hemma från start med henne & haft en mysig tid. Pappan har varit hemma ett par dagar i veckan med oss (utöver helgen) hela tiden. Jag trodde att dottern skulle vara lika anknuten till oss båda vid det här laget, men det verkar som om jag är hennes främsta trygghet. Hon tröstas lättare av mig & äter mer/lättare med mig. Jag har ammat en hel del, men gör nu detta endast på kvällar/nätter. Kanske är det amningen som gjort att det mest är jag som gäller... Jag hade planerat att börja jobba halvtid nu ( två heldagar & en halvdag per vecka) & vi har börjat öva på att jag går ifrån några timmar här & där. Min man säger att dottern varit nöjd, inte skrikigt & så när jag varit borta. Men hon är inte lila lugn som när jag är med (skillnaderna verkar vara att hon inte alltid äter lika mkt som hon brukar & är lite gnälligare än vanligt damt "diskuterar" högljutt). Jag upplever att hon är arg på mig när jag kommer tillbaka & att hon "kollar att jag finns kvar" när min man lyfter henne osv när jag är med. Jag är väldigt orolig att hon ska få en otrygg anknytning om jag separerar från henne i ett halvtidsarbete. Tänk om jag förstör hennes trygga bas? Tycker du att jag ska försöka avstryra detta med arbetet? Jag vill inte det, men jag vill absolut inte sabba för min dotter... Jag hade hoppats att det här arbetet skulle stärka pappa & Dotterns band, men nu är jag rädd att hon ska känna sig övergiven av mig istället. Jag trodde barn knöt an till flera personer samtidigt, men det verkar inte ha funkat fullt ut... Usch, hjälp mig att reda ut mina anknytnings-oros-tankar.