• suris01

Hur gammal är en ung förälder enligt Dig?

Jag tycker att vi ska klargöra en gång för alla hur gammal en förälder får vara högst för att kunna kalla sig "ung förälder".

Jag själv tycker att man är Ung förälder när man är mellan 13-17 år. Sedan är man myndig och jag tycker inte att man har rätt att kalla sig ung förälder längre. En myndig 18 årig mamma kan inte jämföras med ett barn på t.ex 15 år som inte får köra bil, köpa alkohol eller måste lyssna på sin mamma fortfarande medan 18 åriga mamman kan göra vad hon vill och har alla dörrar öppna, Det har inte den unga 15 åriga mamman och då är hon ung mamma.

Efter myndighetsdagen är man ingen "ung mamma"! Man är bara mamma och det är tur dt för unga mammor har det i regel mycket svårt för dom e inte ens myndiga, men endå ser jag 21 åringar som kallar sig unga mammor (!) varför denna längtan efter att få vara ung förälder? Det är helt andra villkor enligt mig att vara mamma i unga tonåren o mamma som är myndig. Det är positivt på många sett att vara vanlig mamma så bort me längtan efter att kalla sig "ung mamma"! 

Vart tycker ni gränsen går till ung mamma?     

• Svar på tråden Hur gammal är en ung förälder enligt Dig?
  • lenabolin

Jag tycker jag var gammal (23) när jag fick min dotter - men på klassmöten där man träffar andra föräldrar känner jag mig väldigt ung då medelåldern är ca 40 - 45. Hon är nu 7 år. Jag har precis fått en dotter och fyller 31 i år. Där känner jag mig mer i fas med de andra föräldrarna.

• Mamma till 5 underbara barn

en ung mamma enligt mig är någon som är under 20år  sen e man " bara" normal mamma Jag fick min första när jag precis hade fyllt 19år då kände jag mig dock inte speciellt ung men u när sonen  snart blir 17år känner jag mig ung OM man gemför med andra som har barn i samma ålder som är nästan lika gamla som mina föräldrar

Mamma till 4 underbara barn skrev 2012-01-29 18:34:03 följande:
    en ung mamma enligt mig är någon som är under 20år  sen e man " bara" normal mamma Jag fick min första när jag precis hade fyllt 19år då kände jag mig dock inte speciellt ung men u när sonen  snart blir 17år känner jag mig ung OM man gemför med andra som har barn i samma ålder som är nästan lika gamla som mina föräldrar
    kännre mig även som "ung" me sonen som blir 14år nu i februari .Med mina flickor på 7och 6år känns de mer "noarmalt" även om jag fortfarande kan uppleva att de finns många som är äldre som har 6-7åringar kan ju vara för att vissa nog upplever mig nog yngre än 35år oxå (ser yngre ut enligt många)

kännre=känner

• zatmara

Hallå Hallå!!

Ger mig in i ett hett ämne antar jag men jag måste bara få hoppa in och försvara oss mkt unga som vissa kallar det för när man va under 17 år och blev mamma=))

Jag skulle vilja kalla alla under 20 år för ung mamma!
    Då man oftast gått klart skolan och kanske börjat skaffa sig en inkomst och flyttat hemifrån vid 20 så anser jag att man är självständig och mer vuxen=)

Jag va 14 år..
    Javisst barn kanske inte skall skaffa barn det håller jag med om..
    Men det va ju inte planerat och jag va i 5 månaden när jag kom till mödravården..
    Jag har tagit hand om mitt barn alldeles själv sen jag va 14 år och idag är jag nyss fyllt 31 och dottern är 16år! 
    Och i vårat fall har det gått fint fint...
    Hon är en underbar 16 åring som går på barn och fritid på gymnasiet trots att hon blivit uppfostrad av en tonårs mamma=)

Må så gott alla=)

• Ant3

Jag var minderårig när jag blev pappa, nu är jag 22 och ser mig fortfarande som ung förälder. Men skulle inte klassa mina jämnåriga kompisar som det om de fick barn nu. Jag vet inte, stämpeln kanske har etsat sig fast.. när går man från ung förälder till att "bara" vara förälder liksom?!

• hannis

Ung förälder är man enligt mig mellan 18-25 år. Innan 18 är man ett barn själv och är alltså extremt ung förälder.

• Furstinna

Enligt mig när man är under 18. Jag va 20 och ser mig inte som en ung mamma.

• chariots
    suris01 skrev 2011-08-27 18:19:27 följande:

Jag tycker att vi ska klargöra en gång för alla hur gammal en förälder får vara högst för att kunna kalla sig "ung förälder".

Jag själv tycker att man är Ung förälder när man är mellan 13-17 år. Sedan är man myndig och jag tycker inte att man har rätt att kalla sig ung förälder längre. En myndig 18 årig mamma kan inte jämföras med ett barn på t.ex 15 år som inte får köra bil, köpa alkohol eller måste lyssna på sin mamma fortfarande medan 18 åriga mamman kan göra vad hon vill och har alla dörrar öppna, Det har inte den unga 15 åriga mamman och då är hon ung mamma.

Efter myndighetsdagen är man ingen "ung mamma"! Man är bara mamma och det är tur dt för unga mammor har det i regel mycket svårt för dom e inte ens myndiga, men endå ser jag 21 åringar som kallar sig unga mammor (!) varför denna längtan efter att få vara ung förälder? Det är helt andra villkor enligt mig att vara mamma i unga tonåren o mamma som är myndig. Det är positivt på många sett att vara vanlig mamma så bort me längtan efter att kalla sig "ung mamma"! 

Vart tycker ni gränsen går till ung mamma?     

Håller med dig!
    Alexande 11.08.30 / Justababy.blogg.se
  • chariots

Man har bättre förutsättningar som 20+ även om man fortfarande är UNG så är det skillnad än att vara under 18 år. Att räknas som ung förälder är för mig under 18 år. Blev själv mamma som 16 åring och även om 20,21,22,23 åringar fortfarande är unga så är dom långt ifrån den situationen som jag var så även om dom var unga i sig så vart dom ändå så pass mycket äldre än mig. Man har andra problem om man är under 18 år som att fixa grundskolan och gymnasium som 20 år har man redan fixat det och man har egentligen inga större "problem" med att bli förälder.  Även om man har dåliga ekonomi, saknar boende och så så kan man få hjälp med det det får man inte som under 18 då ens föräldrar fortfarande är underhålls skyldiga för en.

Alexande 11.08.30 / Justababy.blogg.se
  • Åskan

För mig är man en ung förälder när man är under 25. Och en gammal förälder när man är över 35

Liten paradox i detta är att min mamma var 24 när hon fick mig. Då var hon äldst på hela bb-salen. Och när jag var yngre så tyckte jag att 24 år var så fruktansvärt gammalt att få barn. Jag skulle minsan va 20 år. HAHA. Men när jag var 20 var jag LÅNGT ifrån redo att bli mamma. Dessutom hade jag mitt första riktiga förhållande när jag var 22 år   

• elinorlilja

Många anser att jag är en ung förälder, 24 som blir 25. Jag fick min dotter i januari 2011. Jag tror anledningen till att man blir kallad ung förälder är pga många skaffar sina första barn i 30 årsåldern och ända upp i 40 årsåldern och då är man ung förälder även om man är 24.

zatmara skrev 2012-01-30 21:29:15 följande:
    Hallå Hallå!!

Ger mig in i ett hett ämne antar jag men jag måste bara få hoppa in och försvara oss mkt unga som vissa kallar det för när man va under 17 år och blev mamma=))

Jag skulle vilja kalla alla under 20 år för ung mamma!
    Då man oftast gått klart skolan och kanske börjat skaffa sig en inkomst och flyttat hemifrån vid 20 så anser jag att man är självständig och mer vuxen=)

Jag va 14 år..
    Javisst barn kanske inte skall skaffa barn det håller jag med om..
    Men det va ju inte planerat och jag va i 5 månaden när jag kom till mödravården..
    Jag har tagit hand om mitt barn alldeles själv sen jag va 14 år och idag är jag nyss fyllt 31 och dottern är 16år! 
    Och i vårat fall har det gått fint fint...
    Hon är en underbar 16 åring som går på barn och fritid på gymnasiet trots att hon blivit uppfostrad av en tonårs mamma=)

Må så gott alla=)
    15 måste du väll ändå varit och inte 14 :O..sen förstårjag inte med va de har med saken att göra att hon går barn och fritid :O?

men hur som helst under 20 e ungt sen e man bara normal mamma!
Svar på tråden Hur gammal är en ung förälder enligt Dig?