• SunnyBunny

Hur gör man på dagis angående blöjfri.........

Min dotter har blivit blöjfri nu på semestern. Men bara med kiss delen! Bajsa gör hon fortfarande i trosorna och säger inte ens till när hon bli bajsnödig. Så det blir ju lite tvättande vid dem tillfällena.

Imorgon börjar hon dagis. Hur gör man där? Skickar man henne utan blöja och personalen får ta hand om eventuell olycka under dagen? Mitt första barn så jag har ingen aning om hur man gör;) Tack!

• Svar på tråden Hur gör man på dagis angående blöjfri.........
  • Lantani

Japp så gör man!

Sonen har inte gått på förskola innan, blev färdiginskolad i fredags.
    I sommar har han varit utan blöja hemma, helt naken alltså. Testat med kalsonger, men oftast har det då blivit massa olyckor. Precis dagarna innan inskolningen började funkade de riktigt riktigt bra utan blöja och med kalsonger och han sprang själv till pottan. Så vi sa som det var till dagis och från början bestämdes att han skulle ha blöja utomhus och de gånger han vilade. Utomhus skippade de ganska fort och på dessa två veckorna har det inte hänt en enda olycka på dagis faktiskt (och bajsat har han gjort hemma på pottan och aldrig på dagis).
    Är förvånad över hur bra de gått, både ute och inne helt blöjfri!

Alvin 081114 och Alice 100807
  • MorsningKorsning

Jag skulle inte gjort det, inte om barnet inte alls säger till! Då hade jag hellre tagit byxblöjor som barnet kan dra ner själv och kissa.

Hade barnet sagt till själv men behövt påminnas är det en sak, men jag hade då inte haft samvete att ge personalen en tickande bajsbomb som man vet kommer komma i byxan varav en måste lämna alla barn med de övriga för att ta barnet. För att inte tala om att man kan behöva tvätta sofföverdrag eller annat om det hela inte upptäckts direkt och det går igenom kläderna!

• Lantani

Ta och prata med pedagogerna om hur ni ska lösa sitsen. Svårt det där. Men hon säger ingenting alls när hon ska bajsa? Hur gör hon när hon ska kissa? Vill hon ha blöja på sig, eller hon blir arg?
    Hur gammal är hon?

• ellabella04

Jag pratade med pedagogerna. De tyckte stt de skulle köra på även på förskolan  då vi ändå var igång.

• Amizah

Jag rekommenderar att du pratar m personalen. Jobbar på förskola o vi brukar komma överens m föräldrarna, tex som ovanstående skrev att man har blöja ute o vid vila. Sen får man påminna, fråga o hjälpa barnet :) lycka till! Tror inte det e några problem för personalen.

• SunnyBunny
    Lantani skrev 2011-08-28 08:20:44 följande:
    Ta och prata med pedagogerna om hur ni ska lösa sitsen. Svårt det där. Men hon säger ingenting alls när hon ska bajsa? Hur gör hon när hon ska kissa? Vill hon ha blöja på sig, eller hon blir arg?
    Hur gammal är hon?
    Hon kissar själv på toaletten, hon är 3,5 år. Hon kan säga till med för det mesta fixar hon det själv. Men bajsdelen är det svårt med. Hon går undan och gömmer sig, och när det är klart säger hon att hon är bajsnödig. Hon vill absolut inte ha blöja säger hon!
  • Lantani
    SunnyBunny skrev 2011-08-28 08:25:23 följande:
    Hon kissar själv på toaletten, hon är 3,5 år. Hon kan säga till med för det mesta fixar hon det själv. Men bajsdelen är det svårt med. Hon går undan och gömmer sig, och när det är klart säger hon att hon är bajsnödig. Hon vill absolut inte ha blöja säger hon!
    Men då är det klart att hon inte ska behöva ha blöja bara för att hon är på dagis, om hon absolut inte vill själv. Kanske kan komma fram till något med personalen! Vad säger hon när ni pratar med henne om att hon måste säga till innan hon ska bajsa?
  • SunnyBunny
    Lantani skrev 2011-08-28 08:54:37 följande:
    Men då är det klart att hon inte ska behöva ha blöja bara för att hon är på dagis, om hon absolut inte vill själv. Kanske kan komma fram till något med personalen! Vad säger hon när ni pratar med henne om att hon måste säga till innan hon ska bajsa?
    Hon vet att hon ska bajsa på toa, och verkar se fram emot det. vi har lovat en present första gången hon lyckas. Men trots det säger hon inte till innan. Börjar undra om hon kanske inte känner att hon är bajsnödig? kan det vara så? Hur gör/gjort med era barn för att få dem bajsa på toaletten/pottan?
  • Lantani
    SunnyBunny skrev 2011-08-28 09:53:36 följande:
    Hon vet att hon ska bajsa på toa, och verkar se fram emot det. vi har lovat en present första gången hon lyckas. Men trots det säger hon inte till innan. Börjar undra om hon kanske inte känner att hon är bajsnödig? kan det vara så? Hur gör/gjort med era barn för att få dem bajsa på toaletten/pottan?
    I början bajsade han alltid i nattblöjan, som att han hade hållt sig hela dagen, för att kunna bajsa i blöjan.  Sen började vi muta honom med att han kunde få russin om jag bajsade på pottan. Första gången sa han att han behövde bajsa, satte sig på pottan, reste sig upp sekunden efter, satte sig igen och sen kom det bajsa i pottan och då berömde vi massssor och så fick han någr russin. Ganske många gånger efter de fick han russin efter han bajsat och tillslut blev det liksom naturligt för honom att bajsa på pottan, så att han liksom glömde bort russinen.

Ibland frågar han efter dom och då kan han få ett, men det är sällan.
Svar på tråden Hur gör man på dagis angående blöjfri.........