4,5 och vill inte bajsa på toaletten (och knappt i blöja heller)
Jag har en 4,5årig kille som vägrar bajsa på toaletten/pottan. Han har väl alltid haft lite "hang ups" kring bajsandet då han säger att han inte vill bajsa. Så då har han hållit tillbaka och hållit tillbaka sen blir det katastrof. Kan ju inte stå still och hoppar runt och är jätteretlig och det gör så klart ont när det väl blir avklarat. Det har varit så i vågor för att sen funka jättebra med magrutinen. Dock har han aldrig bajsat på förskolan, bara hemma i blöjan.Nu den här senaste omgången med bajsproblem hade han en dag på förskolan då han var väldigt nödig men han hade totalvägrat.
Torr har han varit sen han var 25mån men bett om att få bajsa i blöjan när han känt att det behövts.
Nu har vi ett barn till också, 2,5 år lite drygt, han är dagtorr och går dessutom och bajsar på toaletten och skulle helt klart kunna vara utan nattblöjan också. Men det kan INTE storebror, han kissar massor på natten. Dels så finns det i släkten med att vara sen med att klara av nätterna, dels har vi problematik kring att han alltid är täppt, snarkar som en hel karl och har andningsuppehåll men för det har vi nu fått en tid för operation nu till veckan. Har läst på ngt ställe att dålig sömn och apnéer kan göra att barn kissar på sig. Kanske, om vi har tur blir det mindre kissande på natten då. Men annars kan vi ju hålla på ett bra tag till med nattblöja, det är jag medveten om.
Jag vet att barn har helt olika förutsättningar, även om de är syskon, men det känns ändå jätteknasigt att kunna ta bort nattblöjan på det yngre barnet först. Nu är det iaf inte så att han vägrar ha på sig blöjan, så den åker på samtidigt med storebrors och sen av fortare än kvickt på morgonen så det är inget som är något problem än. Jag har ju ingen aning om hur storebror skulle uppleva det om han har blöja med inte lillebror, och jag kan inte tvinga på lillebror en blöja som inte är nödvändig om han bestämmer sig för att var utan. Så jag kör på med nattblöja till båda än så länge.
Vi hade ett genombrott med toaletten i ungefär ½vecka då han gick på toaletten själv och bajsade. Vi blev jätteglada, hurrade och firade och han fick välja en leksak som han var lovad. Men efter ca ½vecka var vi tillbaka till blöjan igen. Och det gick inte att vägra honom blöjan med hänvisning till att han ju visat att han kunde, då höll han sig och vägrade tills han fick blöja och då ger man ju blöjan för att han inte ska bli hur hård som helst.
Frågar man honom om när han ska börja bajsa på toaletten igen kan man få svar som -När jag går i skolan, eller -När jag är vuxen. Eller bara -När jag är större.
Har provat att få honom att bajsa sittande på potta el. toalett med blöjan på men det vägrar han. Men han får bara vara på toaletten och bajsa och sen komma direkt när han är klar för att ta bort blöja och tvätta. Det fungerar när han bajsar varje dag, men som nu när han inte vill bajsa alls har jag gett efter lite och låtit honom vara i tvättstugan där han helst vill vara, där står han i ett speciellt hörn.
Han har eg. aldrig varit hård i bajset när han bajsat varje dag. Men så när han har perioder då han inte vill bajsa, ja, då blir det både ganska hårt och jättemycket. Men jag tror han tömmer allt när han väl bajsar för han tar god tid på sig.
Är det någon som haft det liknande?
Hur har ni andra löst bajs-situationen? Just nu har jag inga fler idéer.