• DramaQueen

USA resa med barn 2011/2012

Tänkte starta en tråd för oss som är på väg att göra en resa över till USA under de närmaste året. Vi kanske kan byta tips och idéer m.m.

Jag åker till San Francisco över Julen med mina barn. Vart ska ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-08 10:25
    Kommer även åka till LA, Palm Spring och Las Vegas nu i april, men denna gång utan barn. Tips välkomnas =)

• Svar på tråden USA resa med barn 2011/2012
  • evaoregon
    chaii skrev 2012-09-24 18:31:10 följande:
    Vi hade inga problem med att ta välling genom tullen. Vi deklarerade vad vi hade med oss och så. Ingen kontroll hade gjorts på väskorna. Jag skulle, om man nu vill köpa sånt på plats, rekommendera tex Duane Reade, en kedja ungefär som våra apotek. Där finns blöjor, barnmat osv till bättre priser än på vanliga butiker vad jag kunde se iaf. Vi var i NY nu i sommar men tog med oss det mesta vi behövde till sonen, behövde bara fylla på med mer blöjor sista dagarna, men så var vi bara borta 2 veckor också och sonen är 2 år så han äter ju vanlig mat också.
    Ofta görs stickprov.  Jag har många gånger fått väskorna öppnade och kollade innan man ens kommer till tullen när man reser in i USA.  Man får då ett papper i väskan där det står att den har genomsökts.  Jag har inte haft välling med mig så jag har inte haft det problemet, men jag kan tänka mig att det inte är så kul att ha vällingpulver utspritt i resväskan. Rynkar på näsan  Jag håller helt med om att det kan vara bättre att köpa på plats.  
  • Justlittleme

Tänkte höra ni som rest med små barn runt 2-3 år? Hur ha de funkat, tänkte på omställningen av tiden samt flygresan? Har släkt i USA och han rekommenderar inte åka över med så små barn. Men vill höra erfarenheter först? Vi är bra sugna på åka hälsa på..

• mamma201107

Vi åkte med en nio månaders som var vaken från Frankfurt till San Fransisco trots att han hade säng, inte på dåligt humör utan skrattade mest hela tiden. Han klarade av tidsomställningen på nio timmar utmärkt. Var lite värre när vi kom hem efter fem veckor. Han sov då till halv elva på morgonen men sedan efter tre dagar var han på svensk tid igen.

Två och treåringar kan kanske vara någonstans mitt emellan tycker jag, för små för att vara bebisar och för stora för att uppfatta och få behållning av resan.

Vi åker nästa gång när han blir fyra, då blir det en månad i Florida och DW. Tror han uppskattar det mer nästa gång.

• evaoregon
    Justlittleme skrev 2012-09-24 18:53:43 följande:
    Tänkte höra ni som rest med små barn runt 2-3 år? Hur ha de funkat, tänkte på omställningen av tiden samt flygresan? Har släkt i USA och han rekommenderar inte åka över med så små barn. Men vill höra erfarenheter först? Vi är bra sugna på åka hälsa på..
    Mina barn har klarat tidsomställningen bättre än vad vi vuxna gjort.  Det är också värre när man åker till Sverige än till USA eftersom det för de flesta är lättare att förlänga dygnet än att förkorta det.  
  • mamma201107
    Justlittleme skrev 2012-09-24 18:53:43 följande:

Men skulle ni isf bo hos släktingar? Då är det en annan sak iaf för plånboken :)
  • mamma201107
    Justlittleme skrev 2012-09-24 19:43:25 följande:
    Ja tanken är bo hos släktingarna. Tack för snabba svar! Får fundera vidare då. :)
    Vi tänkte så här... innan två årsålder kostar barnet endast en del av flygskatten, efter två årsålder betalar de nästan fullpris då det egentligen inte finns barnrabatter längre som förr. Iom att man betala nästan fullpris för barnet vil vi åka när han har behållning av resan.

Alla tänker olika, hur du än bestämmer dig så ska du åka till USA, min make förälskade sig i landet (jag har redan varit där många gånger). Vare sig du åker snart eller om några år, det är ett fantastiskt land med underbara människor :)
  • evaoregon
    mamma201107 skrev 2012-09-24 19:56:53 följande:
    Vi tänkte så här... innan två årsålder kostar barnet endast en del av flygskatten, efter två årsålder betalar de nästan fullpris då det egentligen inte finns barnrabatter längre som förr. Iom att man betala nästan fullpris för barnet vil vi åka när han har behållning av resan.

Alla tänker olika, hur du än bestämmer dig så ska du åka till USA, min make förälskade sig i landet (jag har redan varit där många gånger). Vare sig du åker snart eller om några år, det är ett fantastiskt land med underbara människor :)
    För barn under 2 år betalar man flygskatten plus 10 % av vuxenpriset, men det blir ju ändå betydligt billigare än för barn över 2 år.  Sedan brukar det finnas viss rabatt (i alla fall med en del flygbolag) t om 12 års ålder.  

Jag bor i USA och flyger med barnen till Sverige då och då. 
  • 060810

Mina barn var 20 mån och 3 år när vi åkte till Disney World. De klarade tidsomställningen mycket bättre än mig. ;)
    Vi hade 2 underbara veckor i USA och vill åka tillbaka dit nu med lillasyster som är 2 år nu.
    Ensam med 3 barn på D W är väl en barnlek? ;)
    Haha jag väntar tills minstingen växt till sig lite. ;)

• Mamasnest

Jag har rest till Kanada och USA när mina barn varit i alla åldrar och det har alltid funkat jättebra. Vi har tre barn och tar med dem oavsett om de kommer att minnas resorna eller inte, de har ju kul för att vi är tillsammans! Enligt mig finns inga bättre eller sämre åldrar att resa i, man gör det bästa av åldern barnen är i just då.

• evaoregon

Jag kan förresten rekommendera er som har barn som ännu inte har börjat skolan att åka i t ex maj eller september då flygbiljetterna är betydligt billigare pga att skolbarn då går i skolan.

• evaoregon
    evaoregon skrev 2012-09-24 22:00:18 följande:
    Jag kan förresten rekommendera er som har barn som ännu inte har börjat skolan att åka i t ex maj eller september då flygbiljetterna är betydligt billigare pga att skolbarn då går i skolan.
    Flygbiljetter är dyra under sommarloven och under jullovet.
  • mamma201107

Vi ska nog åka så vi är där måndagen efter thanksgiving och åka hem strax innan jul. Det har varit en bra tid förut med väder och lite besökare.

• Billabong

Om vi åker till Florida (Orlando och Clearwater) i maj månad, hurdant väder kan vi föränta oss enligt era erfarenheter? Badvarmt i havet? Regn? Vilken temperatur?

• Bubblan2

Jag vill sparka liv i tråden igen. :)

Jag har en svärfar som bor i USA och han passar på att fylla jämt i april. Vi har inte varit över och hälsat på honom trots att han bott där i snart 15 år...av blandade anledningar men nu slår vi till och åker strax före påsk och stannar i 13 dagar.

Vi som åker är jag, sambon och svågern samt 4 av våra barn (19,18,17 och 4 år). Blandad kompott där! :)
    18-åringen och 4-åringen tillhör mig och sambon. 18-åringen har flygit förr men det har inte 4-åringen.

Vi har börjat prata om resan med 4-åringen som är såååå inne i att han ska resa. Vi har tittat på barnfilmer och läser böcker som handlar om att flyga och han kan knappt vänta. Ska bli intressant att se hur det blir när vi väl är där...

Vi åker via London till Phoenix, Arizona vilket innebär flygtid på 2,5 timme + ca 11 timmar.

Jag har kollat med resebyrån, för jo vi använde en sådan istället för att boka själva, och de kan itne ordna seating åt oss i förväg utan det msåte vi göra själva och det är bara en viss tid innan man kan göra det.

Min första och största fundering är om ni vana resenärer har några bra tips på var vi ska sätta oss?
    Vi åker med BA och långa trippen blir med en Boeing 747-400 och vi har ekonomibiljetter.

Någon som har erfarenhet av att flyga med BA och ha barn med sig?
    Har läst lite på hemsidan och det ser ju bra ut men jag vill gärna höra hur verkligheten är. :)

Vet att det är lockande att sitta vid nödutgångarna med det extra benutrymme det ger men då är det väl så att man inte kan fälla stolarna bakåt där va...?

Vi hade tänk dela upp oss lite så tonåringarna får sitta bredvid varandra och ja ghar för mig att det finns 4 platser i mittenraden på de där planen så då kan vi andra som är kvar sitta tillsammans. Har kollat hur planen ser ut men har det inte färskt i minnet just nu...

Hur är det med virknålar och trästickor att sticka med, får man ta med dessa farliga vapen ombord nu för tiden? :)

Någon som har koll på om jag får ta in vaniljsocker och pärlsocker för eget bruk? Kollade Tullmyndighetens lsita men det står inget om socker... Uppfattade listan som att den bestod av de produkter de ofta får frågor om. Måste nog mejla och fråga.... Svärfars bonusbarn längtar efter vaniljbullar! :)

Jag har problem med trycket när vi landar... Någon som kan säga vad de tycker om 747-400:s tryckkabin?

Väl där kommer vi att ha ett eget hus för oss själva och det ger ju också större möjligheter med hushållning och matlagning vilket jag tycker är ett plus.

Så, då kommer vi till det roligaste...shopping!!!! :)
    Jag älskar GAP!  Och vet att det finns en Outletby där GAP finns. Vet också att Phoenix Premium Outlets öppnar när vi är där! Ibland ska man ha tur... ;) Har även sett i början av tråden någon nämna Carters och ett annat märke.

Nu undrar jag ju då, har ni några bra tips om affärer för inredning, barnkläder (kille 4 år) och kläder för en kille 18 år? Sen vet jag ju att 19-åriga tjejen och jag kommer att shoppa loss... :)  Pyssel i stil med Panduro?

Och vad ska man passa på att köpa när man är där!?
    Någon som har några bra tips på aktiviteter eller ställen att se/åka till i närheten av Phoenix?
    Har hört talas om ett museum med tv-spel... Jo, vi funderar på Grand Canyon och ev SeeWorld eller vad det heter...

Ja, många funderingar blir det... Hoppas någon har lust att räta ut några frågetecken åt mig! :)

Just ja, en sista fråga... Är det samma mått på påslakan till enkelsäng i US som här? :)

Svar på tråden USA resa med barn 2011/2012