• Alvi

Pussade ni ert barn när det var nyfött och kladdigt?

Jag har väntat med att pussa mina barn tills de är badade och rena, tycker det tyder på extremt gott föräldraskap att kasta sig på sina nyfödda små kladdmonster innan de är en kvart gamla, för att pussa en kladdig, eventuellt blodig, liten kind...!

Once you try menskopp you´ll never go back!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pussade ni ert barn när det var nyfött och kladdigt?
  • Josefin

Absolut!!! Pussat och pussat och pussat båda!!

• NoBeCa

Första minns jag inte riktigt men jag tror det. Tvåan är fortfarande inte badad, 3 dagar gammal, och jag pussar honom hela tiden:)

• Ragnar

Kommer faktiskt inte ihåg om de fick pussar eller inte som nyfödda. Kan heller inte komma ihåg att de var särskilt kladdiga och bada gjorde de inte förrän de var nästan en vecka gamla och innan dess hade de i alla fall fått många pussar från både mamma och pappa. Det enda jag kommer ihåg var att de båda började leta efter bröstet bara några minuter efter att de var ute och den yngre tog bröstet innan navelsträngen klipptes.

• Litet My

Nej, bebben var ju kladdig...

men de torkade ju av honom allt kladd då gick det bra.

• pluvdo

Jag svarade "ja, tänkte inte ens på kladdet". Nu vet jag inte med all säkerhet ifall jag pussade sonen när han var helt precis nyfödd, när jag fick upp honom i famnen, men det gjorde jag säkert. Och även om jag inte gjorde det just då så berodde det i så fall inte på att han var kladdig, i så fall.

Om jag skulle väntat tills han var renbadad så hade jag fått vänta i en vecka eller två innan jag pussat honom eftersom det tog så lång tid innan jag tvättade av honom. På BB sade de att man skulle vänta så länge som möjligt med det (till en viss gräns, förstås) eftersom fettet bebisar har på huden är så bra.

• lövet2

Annat: Jag har inte den blekaste aning med någon av ungarna. Jag höll dem, kramade om dem, pustade ut - och inte sjutton minns jag om jag pussade dem!

• Dohgon

minns inte alls. är en dimma det där. men vet jag pussade på dem första dygnet, men de var inte alls så kladdiga när de kom ut heller så

• FrökenLöken

Jag snittades, och när barnmorskan (?) lyfte henne mot mitt ansikte, inte blodig och kladdig, utan mer fosterfettad och .. ja, inte helt fräsh, undrade jag mest "Vad är det hon vill? Ska jag pussa bebisen, den kom ju nyss ut ur min mage!?".

Jag gjorde det. Lite lätt. Söt var hon i alla fall, både BM  och bebis :)

Svar på tråden Pussade ni ert barn när det var nyfött och kladdigt?