• Ticktack

Bådas efternamn eller bara det ena?

Funderar på hur vi ska göra med efternamnet på vårt nyfödda barn. Vi är inte gifta, men kommer säkerligen göra det om några år, men det kommer nog dröja, och då kommer vi ta killens efternamn. Men fram till dess funderar jag på om man ska ge barnet bådas efternamn, känns konstigt om hon bara ska ha killens när hon lika mycket tillhör mig... låter kanske konstigt.

Hur har ni gjort/ska göra?
    Kan man ändra efternamn senare, om bebis får bådas efternamn nu men ändrar till bara killens efternamn när vi så småningom har gift oss? Så att både jag och bebis tar killens/pappans efternamn..

• Svar på tråden Bådas efternamn eller bara det ena?
  • OneL0ve
    Krake skrev 2011-08-29 14:32:24 följande:
    Jag har för mig att de ändrade dessa regler för ca 20 ar sedan, sa har du haft dina efternamn längre än sa kan det ligga där.
    OneL0ve skrev 2011-08-29 14:28:46 följande:
    Men mellannamnet hamnar väl ändå efter förnamnet på passet??
    Möjligt. Min son har inget svenskt pass sa jag vet inte. För mig skulle det dock inte spela nagon roll var i passet det star. Det är inte för passet jag ger honom hans namn

Jaha på det viset. Jag e nöjd så länge jag har mina efternamn där dom ska vara.
    Men det e jävligt irriterande att man inte kommer kunna ha två efternamn på mitt barn.  
  • Långstrump
    OneL0ve skrev 2011-08-29 14:37:02 följande:
    Men det e jävligt irriterande att man inte kommer kunna ha två efternamn på mitt barn.  
    Ja, blev först själv irriterad för ville ha bindestreck mellan efternamnen och det går ju inte eftersom det nu för tiden kallas för mellannamn. Men nu har vi ändå kommit på att våra namn är så långa så nog lättast för dottern att endast skriva Sitt namn      Första bokstaven i mellannamnet     Efternamn. I alla "officiella" papper kommer det ju stå som Skatteverket vill men sedan kan hon ju själv välja hur hon vill skriva sitt namn.
  • Krake
    Jo, lite störigt är det, det haller jag med om. Blir lite A- och B-namn liksom.

A andra sidan finns här i Tyskland inga mellannamn alls, sa här han sonen mitt efternamn som ett extra förnamn.
    Moster, inte monster.
  • OneL0ve
    Långstrump skrev 2011-08-29 14:40:58 följande:
    Ja, blev först själv irriterad för ville ha bindestreck mellan efternamnen och det går ju inte eftersom det nu för tiden kallas för mellannamn. Men nu har vi ändå kommit på att våra namn är så långa så nog lättast för dottern att endast skriva Sitt namn      Första bokstaven i mellannamnet     Efternamn. I alla "officiella" papper kommer det ju stå som Skatteverket vill men sedan kan hon ju själv välja hur hon vill skriva sitt namn.

Aa hörde också att man inte kunde skriva ihop efternamnen med bindestreck men jag tänker ändå skriva in bådas efternamn på det mesta som går. Så då kanske det fastnar tillslut :)
  • OneL0ve
    Krake skrev 2011-08-29 14:43:18 följande:
    Jo, lite störigt är det, det haller jag med om. Blir lite A- och B-namn liksom.

A andra sidan finns här i Tyskland inga mellannamn alls, sa här han sonen mitt efternamn som ett extra förnamn.

Vad skumt det blir när man inte kan få ha sina namn som man vill ha det.
  • Ticktack
    Långstrump skrev 2011-08-29 14:34:40 följande:
    Det står på de papper som man får hem från SKatteverket. Vet inte om du kan läsa denna pdf: www.skatteverket.se/download/18.d1afd3103d689.... Infon står under rubriken Mellannamn. Om du inte får upp länken kan du kolla på baksidan av de papper där man gör sin anmälan. Står typ:

"Ett mellannamn står kvar till dess man anmäler att det inte längre ska bäras..."

Vi har själva funderat mkt kring hur vi ska göra och blev frustrerade över att vi inte kunde anmäla båda som efternamn. Men som du säger står ju mellannamnet med på pass och post och så. Sedan får dottern välja själv hur hon vill göra och hur hon vill skriva sitt namn när hon blir lite äldre.
    Tack snälla. Men såg nu att det står på de papprena som jag har fått hem, precis som du skriver. Jag måste nog börja läsa lite nogrannare....eller ta mig en tupplur! Tack igen:)
  • Snösparv

Vår dotter bär mitt efternamn och gårdsnamnet från pappans sida. Om vi gifter oss byter vi troligen till pappans efternamn.

• Gurkburken

Vi är gifta men har valt att behålla våra namn utan att göra några tillägg eller fråndrag.

Barnen har dock fått bådas namn. Mitt efternamn som efternamn och makens som mellannamn.
    I våra svenska pass kommer båda namnen på efternamnsraden och i alla officiella papper står båda namnen med. Jag har dock för mig att mellannamnet i dotterns norska pass står som förnamn.
    De enda som haft lite problem med namnen är några släktingar som haft problem med ordningen. De vill gärna sätta makens efternamn som det "riktiga" efternamnet och mitt som mellannamn Obestämd 
    Vi har dock aldrig sett det som något problem att det ena är ett mellannamn och inte ett efternamn.

Vill man resa ensam med sina barn så tror jag det kan vara en fördel att bådas efternamn finns med i passet. Man kan få lite strul om man reser med ett barn som inte har ens eget efternamn med i passet.
    Vi har aldrig haft problem med detta.

• arkeologitjejen
    Tyvärr har du inte två efternamn. Det första av de två efternamnen du har på ditt leg är ditt mellannamn enligt 1963 års namnlag.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820670.htm

Du får inte föra ditt mellannamn vidare till ditt barn och det är inte ett juridiskt efternamn, men står tillsammans med ditt efternamn, som om du skulle ha haft två efternamn.

Det vi i dagligt tal kallar mellannamn är förnamn och det vi kallar förnamn i dagligt tal är tilltalsnamnet. Om man ska vara petnoga.

TS ni kan ge barnet båda efternamnen, men det ena blir mellannamn. Ni kan sedan ändra när ni gifter er.
    Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • Vintergatan

Vi gjorde så här. Första barnets tilltals namn var min idé. Sambon tyckte också det var fint. Barnet fick min mormor och min farmors namn i andra och tredje namn. Hon fick min sambos efternamn och blev döpt i hans hem kyrka. Båda glada och nöjda över detta. Dessutom har jag ett vanligt enligt mig trist "son" efternamn så det kändes helt okej att vi tog hans efternamn.

• Empiiis

Vår dotter fick maken namn. Vi var inte gifta då men jag heter Olofsson ( ska skicka in papper för byte) och han hetter Sjöblom. Jag tycket att Sjöblom är finare än olofsson.

Vi visste att vi skulle gifta oss någon gång och att jag skulle ta hans namn så vi tänkte att det är väl lika bra att ge henne det nu så slipper vi krånga med papper sen.   

• Morcheeba

Vi skulle först ge barnet bådas efternamn. Jag tyckte att det kändes helt fel att ha ett barn som inte har mitt/pappans efternamn. Dock kändes det lite dumt eftersom hon då skulle få fem namn, men det fick vara så.

Sedan panikgifte vi oss några veckor innan födseln (av andra anledningar) och jag jag tog hans efternamn. Så saken löste sig självt. :)

• Svennis

Vi har gett barnen mitt namn som mellannamn och makens namn som efternamn. Ang. ordningen så tog vi den som lät bäst. Barnen är vana och använder själva båda namnen.

När vi gifte oss så tog vi båda båda namnen. Blev en del papperspyssel innan det gick igenom men det var det värt, nu heter vi lika alla fem

Svar på tråden Bådas efternamn eller bara det ena?