• Mango Morsan

Hur får jag min 6åring blöjfri på natten?

Har någon tips på hur jag får min son blöjfri på nätterna? han fyller 6 år om 2 dagar, och kissar fortfarande i sängen.. VARJE NATT. Jag har kommit till stadiet att nu ger jag upp, och blöjan är på. Jag tar åp den när han somnat.. Sen han var 3 år har både jag och hans pappa försökt med utan blöja.. Utan resultat :(

Bvc har bara svarat till mig att dom gör absolut ingenting innan han fyller 6 år, och då får skolsköterskan ta tag i det senare i höst.

Tips och råd någon?

• Svar på tråden Hur får jag min 6åring blöjfri på natten?
  • Mango Morsan
    Qliana skrev 2011-08-29 23:37:25 följande:
    Har ni funderat på om han har diabetes? Dricker han mycket vatten?
    Han är testat flera ggr för diabetes faktiskt (ca 2 ggr / år), både genom stick i fingret, blodprov och urinprov. Och tack o lov så har han det inte! :)
  • Angels
    Mango Morsan skrev 2011-08-29 23:36:03 följande:
    Det är svårt att ha blöja, eftersom han själv absolut inte vill ha och blir både riktigt arg och ledsen när man säger att man ska ta på blöjan. 
    Vaknar han om det blir blött i sängen eller kanske rent av när han börjar kissa?
  • Machapuchare

Vi lyfte upp ur sängen och satte på pottan varje natt. Oftast räckte det att kissa en gång i samband med att vi gick och lade oss så kunde han hålla sig resten av natten. När vi hållit på så 1,5 år kunde han helt plötsligt hålla sig på natten. Det är en mognadssak och inget man kan påverka. Var noga med att inte skuldbelägga!!!!

• Angels
    Machapuchare skrev 2011-08-30 11:02:49 följande:
    Vi lyfte upp ur sängen och satte på pottan varje natt. Oftast räckte det att kissa en gång i samband med att vi gick och lade oss så kunde han hålla sig resten av natten. När vi hållit på så 1,5 år kunde han helt plötsligt hålla sig på natten. Det är en mognadssak och inget man kan påverka. Var noga med att inte skuldbelägga!!!!
    Vi gjorde också så, men tyvärr så hände det allt för ofta att det kom i sängen innan vi hann ta upp barnet + att nattsömnen blev störd och barnet fick inte den sömn det behövde. Det var också jobbigt för barnet när det blev blött i sängen och därför tog vi det gemensamma beslutet att börja använda blöja igen trots att det tog emot. Barnet började sova bättre på nätterna och så småningom slutade sängvätandet.

Är helt övertygad om att det är en mognadssak och jag tror inte TS son är mogen att sova utan blöja. Det viktiga är som du skriver, att inte skuldbelägga barnet och att inte få barnet att se blöjan som något fult. Det är bättre att ha blöja på natten än att kissa ner sängen hela tiden.
  • Mango Morsan
    Angels skrev 2011-08-30 10:58:04 följande:
    Vaknar han om det blir blött i sängen eller kanske rent av när han börjar kissa?

Tyvärr kan han ligga länge utan att vakna. PÅ morgonen brukar det kunna vara helt iskallt

Angels skrev 2011-08-30 11:45:41 följande:
    Vi gjorde också så, men tyvärr så hände det allt för ofta att det kom i sängen innan vi hann ta upp barnet + att nattsömnen blev störd och barnet fick inte den sömn det behövde. Det var också jobbigt för barnet när det blev blött i sängen och därför tog vi det gemensamma beslutet att börja använda blöja igen trots att det tog emot. Barnet började sova bättre på nätterna och så småningom slutade sängvätandet.

Är helt övertygad om att det är en mognadssak och jag tror inte TS son är mogen att sova utan blöja. Det viktiga är som du skriver, att inte skuldbelägga barnet och att inte få barnet att se blöjan som något fult. Det är bättre att ha blöja på natten än att kissa ner sängen hela tiden.
    Jag lyfter också upp, men det är tungt när han nu väger alldels för mycke för vad min klena rygg orkar.. Han vaknar ju inte av att jag tar upp han :-O Det mest jobbiga är att han är jätteledsen varje kväll när han måste ha blöjan. Han vill verkligen verkligen inte :-/ 
    Självklart skuldbelägger vi han inte!! Eller iaf inte jag. Jag vet ju tyvärr inte hur det är hemma hos sin pappa där han är varannan vecka.. 
  • lookie

BVC brukar föredra att inte göra något förrän 6års ålder men vi fick hjälp medminirin innan min son fyllde 6år, man får vara påstridig själv och sedan så kan BVC skriva ut kissskydd som ni får gratis så försök ordna  det innan det går över till skolhälsovården då också.

• cosinus

Ring barnmottagningen på det sjukhus du tillhör.

Jag har själv en 5-åring (fyller 6 i maj) och när jag pratade med den ang hans icke nattorhet så tyckte hon det lät så pass "fel" att hon tyckte han skulle få komma redan nu. Remiss krävdes dock via VC så vi var hos husläkaren förra veckan som skrev remiss och så fick vi lämna urinprov. Så nu väntar vi på en tid på barnmottagningen.

• hymafr

Min dotter fick Minirin när hon var 6 år, men det hjälpte inte. Två år senare var hon mogen och det gick på ett par månader att bli helt torr och bara ta Minirin när hon skulle sova borta för säkerhets skull.

Fick av en slump reda på att hennes pappa varit sängvätare tills han var 14 år, så det var säkert ärftligt efter honom.

En del producerar mer urin på natten och fortfarande måste min dotter (idag 17 år) gå upp en gång per natt och kissa. (Men nu vaknar hon ju själv)    

• magdalena 80

Här i Finland skriver man ut minirin då barnen fyllt 5. Man ska först fylla i en "dagbok" i ca 2 månaders tid för att se hur ofta barnet kissar ner sig, Sen får man minirin utskrivet.

Vår dotter var mycket medveten om sitt "problem" o tyckte det var jättejobbigt att behöva ha blöja (hon kissade ner sig varje natt o blöjan var ordentligt våt).

Jag förklarade problemet åt vår BVC och fick då dagboken ett par månader före hennes 5-års dag vilket innebar att då hon fyllde 5 kunde en läkare skriva ut medicin genast o vi slapp vänta de extra två månaderna som utredningen hade tagit.

Efter några månader med minirin (minns inte riktigt men 2-3) blev hon plötsligt helt torr på natten. Hon började vakna själv o gick upp o kissade en gång per natt.

Om jag minns rätt innehåller minirin nåt ämne som styr urinutsöndringen o på det viset minskar ner urinproduktionen nattetid.
    Vi slutade med minirin då hon började vara torr på nätterna o hon fortsatte att hålla sig torr sen då minirin var avslutat.

Tyckte det var jättebra hon fick det så fort eftersom hon själv tyckte det var så jobbigt att kissa ner sig på nätterna. Hon var själv medveten om att det inte var nån av hennes kompisar som gjorde det o tyckte ett det var bara bebisar som hade blöjor (har själv två yngre syskon).
    Att sova utan blöja var inget alternativ vare sig från hennes eller vår sida eftersom hon kissade sådana mängder o inte vaknade förrän det blev kallt o äckligt i sängen...

Skulle nog rekommendera att du försöker stå på dej mer o få mirin utskrivet åt din son, det e ju inte roligt för honom heller att behöva kissa ner sig.          

• Mango Morsan
    hymafr skrev 2011-09-12 11:49:45 följande:
    Min dotter fick Minirin när hon var 6 år, men det hjälpte inte. Två år senare var hon mogen och det gick på ett par månader att bli helt torr och bara ta Minirin när hon skulle sova borta för säkerhets skull.

Fick av en slump reda på att hennes pappa varit sängvätare tills han var 14 år, så det var säkert ärftligt efter honom.

En del producerar mer urin på natten och fortfarande måste min dotter (idag 17 år) gå upp en gång per natt och kissa. (Men nu vaknar hon ju själv)    
    Hade ni blöja dom två åren, eller var ni utan fram tills hon blev mogen?
Svar på tråden Hur får jag min 6åring blöjfri på natten?