• Fidelis ad urnam

    Sodastream flaskor med kort utgångsdatum?

    Köpte två 0,5 liters flaskor till vår Sodastream idag och när jag nu satt och drack ur den ena ser jag att det på sidan står att flaskan ej får användas i maskinen efter Oktober 2011.
    Seriöst?
    Hade ingen aning om att det var utgångsdatum på flaskorna.
    Så vad gör jag nu?
    Jag har inget kvitto kvar. Känns surt att betala 130 kr för två flaskor jag kan använda i en månad.
    Blir de "farliga" att använda efter Oktober?

    Dumma frågor kanske, blev bara så paff.


  • Svar på tråden Sodastream flaskor med kort utgångsdatum?
  • crazy mom

    Betalade du med kort?

    Testa att går tillbaka till affären och prata med dem.

    Jag vet att det är datum på flaskorna, förhoppningsvis har butiken lite koll på detta och kan uppdatera dina flaskor.

  • Fidelis ad urnam
    crazy mom skrev 2011-08-29 21:54:19 följande:
    Betalade du med kort?

    Testa att går tillbaka till affären och prata med dem.

    Jag vet att det är datum på flaskorna, förhoppningsvis har butiken lite koll på detta och kan uppdatera dina flaskor.
    Ja jag betalade med kort, drog mitt ICA kort och betalade med mitt VISA.
  • crazy mom

    Då borde det inte vara några problem att få fram kvittonr  (om de nu skulle strula)

    Kontakta kundtjänst inom kort så tror jag att de hjälper dig =)

  • Sandra1985

    Det kanske finns fler flaskor i affären med samma datum. Då borde de ta tillbaka dem fast du saknar kvittot.

  • Jonte76

    Nej inget mystikt lär hända den 1 november. Anledningen till att de har ett bäst före datum är att när du kolsyrar så utsätter du dem för ett tryck vilket kan leda till att en gamal flaska krakelerar och du får hela köket fyllt med kolsyrat vatten.

    MEN gå tillbaka med flaskorna.. Kräv din rätt trots att du inte har kvitto.. Jag har gjort det massor av gånger och ingen har någonsin lyckats vinna mot mig även om de har försökt..

  • norgesessan

    Oj, då är dom gamla...Vår fick vi sommaren 09, den går ut nu i oktober..

    Ja, det är ju viktigast när man använder den i två år, men med en helt ny med två månader kvar av tiden vet man ju inte hur länge den håller, fast dom har legat nerpackade.

    Ska snart köpa nya, ska dubbelkolla datumen då.


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Jonte76

    Det är ingen brådska.. Tillverkarna har stooooooor säkerhetsmarginal. Jag skulle vilja säga att de klarar sig någon eller några år till utan problem så länge du inte har haft dem i starkt solljus eller likanden. Plast är ju olja och olja torkar och när oljan torkar så spricker plasten lättare... Där av bäst före datumen...

    Du kan också radikalt minska bäst före datumet genom att sätta den i starkvärme eller låta falskorna ligga i bilen under sommaren. Kan vara värt att tänka på när man tar med sig soda stream falskorna på picknicken under sommaren

  • Ka11e

    Jag vet att det är en gammal tråd men eftersom den dyker upp när man googlar på Sodastream flaskor kan jag avslöja att det står använd ej efter november 2008 på våra flaskor, vi använder dem varje dag och det som är mest slitet är texten om bäst före datum :)

    Såg att Rusta hade billiga flaskor, är det någon som vet om de passar i Sodastream?

  • Johala10

    Har haft samma flaska i 10 år , djävla trams med utgångsdatum, är inte det trycket som behövs för att spränga flaskan

Svar på tråden Sodastream flaskor med kort utgångsdatum?