• ania

Det rent praktiska.

Det är väldigt mycket information som ska in de första dagarna efter en förlossning. Det är mycket som ska fixas när man kommer hem och jag minns inte riktigt vad de sa när jag lämnade BB, eftersom alla tankar flög omkring. Så, jag tänkte att ni kunde hjälpa mig. Vad är det man ska göra när man kommer hem från BB?

Jag har ringt BVC och bokat en tid.
    Men hur gör man med faderskapet? Jag och min sambo är alltså inte gifta.
    Och hur gör vi med hans namn?
    Vad är det mer jag måste fixa?

• Svar på tråden Det rent praktiska.
  • SuzR

Bb skickade vår journal tror jag till BVC med all info om vår dotter sen kontaktade BVC oss när det var dags för besök och kontroll. Det var väl någon vecka efter födseln. Vi är inte heller gifta så vi bokade tid hos familjerätten, också efter vår dotter var född och fick skriva på papper och sen skickade dom allt till folkbokföröringen. Ni får väl en viss tid på er att bestämma vilket nam och efternamn ert barn ska ha och det får ni skriva på pappret. Det är väl det som behövs fixas:)

• hemligt gravid

- BVC ringde oss efter att BB släppt ansvaret (efter 5 dagar är det väl tror jag).
    - Namn ska anmälas till Skatteverket. Ni får papper från Skatteverket med barnets personnummer och en blankett att fylla i för namnet (http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/attfabarn.4.18e1b10334ebe8bc80005647.html)
    - Ang faderskap så tror jag att socialtjänsten/familjerätten kommer att ta kontakt med er inom ett par veckor (antagligen via brev) med information om vad som ska göras (du kan säkert hitta info om detta på din kommuns hemsida)
    - Annars så ska du bara ta det lugnt, lära känna er nya familjemedlem och njuta! :)

• hemligt gravid

Alltså, ni behöver inte tänka på så mycket alls. Det mesta servas genom att BB har skickat in födelsebevis till skatteverket. Skatteverket skickar ut papper per automatik till er, ni behöver inte kontakta dem.

Jo, en sak till! Pappan ska anmäla till FK om att ta ut tillfällig föräldrapenning (pappadagarna)! Och om du inte redan fått igång dina föäldradagar så måste du också anmäla det.

• ania
    hemligt gravid skrev 2011-08-30 10:01:04 följande:

Alltså, ni behöver inte tänka på så mycket alls. Det mesta servas genom att BB har skickat in födelsebevis till skatteverket. Skatteverket skickar ut papper per automatik till er, ni behöver inte kontakta dem.

Jo, en sak till! Pappan ska anmäla till FK om att ta ut tillfällig föräldrapenning (pappadagarna)! Och om du inte redan fått igång dina föäldradagar så måste du också anmäla det.

Kan min sambo anmäla sig till FK innan vi varit hos familjerätten? Han är hemma nu, och vi kom hem i lördags.
  • Alexi
    ania skrev 2011-08-30 11:20:34 följande:
    Kan min sambo anmäla sig till FK innan vi varit hos familjerätten? Han är hemma nu, och vi kom hem i lördags.
    Pappadagarna borde han ha anmält till FK första dagen han vill ta ut dem ifrån, spelar ingen roll att ni inte varit hos familjerätten.
Svar på tråden Det rent praktiska.