• SABL

Förstör jag mitt barn?

Förstör jag mitt barn genom att ge det möjligheten att utvecklas och skapa sin egen identitet utifrån sina egna förutsättningar och intressen?

Förstör jag mitt barn genom att ge det möjlighet att leka med olika sorters leksaker och uppmuntrar det att använda sin fantasi och empati?

Förstör jag mitt barn genom att ge det möjlighet till att bemötas av vuxna som det barn det är?

Ludvig, min son, en pojke, ett barn med snopp ger vi alla möjligheter att få skapa sin egen identitet utifrån de förutsättningar vi har och han har, inte sitt kön. Vi gör helt enkelt vårat bästa för att ge honom möjligheter, inte begränsningar. Genusmotståndare gör mig arg och ledsen, precis som dom inte förstår mig så förstår jag inte dem. Mitt barn är ett barn och inte ett kön, han ska inte begränsas av färgen blått, hårda leksaker och lekar. Han ska ges möjlighet att skapa egna intressen och att utvecklas till den speciella individ han är.

• Svar på tråden Förstör jag mitt barn?
  • SmileyMalin

märkligt

Nellie 060510 Leah 090921
  • SABL
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-02 21:42:54 följande:
    Ja, men då är det ju vad den säger DIG, eller hur.....inte ditt barn. Det är ju samma sak med Bamse. Mina pojkar ser precis som din pojke gulliga djur.....JAG ser något annat.
    Fast det är nog nått han uppfattar också, för han har klänningar och han tycker inte om att leka ute i dem, troligtvis för att dom är sjukt opraktiska att klättra med eller cykla med eller ja. you name it. :)
  • Apmor2
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-02 21:42:54 följande:
    Ja, men då är det ju vad den säger DIG, eller hur.....inte ditt barn. Det är ju samma sak med Bamse. Mina pojkar ser precis som din pojke gulliga djur.....JAG ser något annat.
    ja visst, är det inte så med det mesta, som vi väljer åt våra barn?
    SmileyMalin skrev 2011-09-02 21:28:49 följande:
    Underbart Försöker tänka likadant med mina flickor
    Tror att bara man är medveten så kommer man nog långt!

Är ditt barn också ganska så "neutralt"? Alltså gillar dom flesta leksaker, trivs i dom flesta kläder och leker med båda könen?

Alla verkar så förvånade över att just jag som verkligen försöker vara genusmedveten "råkar" ha en 5-åring som klär sig i alla färger och kan ha allt från en glittrig prinsessklänning till ett par tuffa jeans och en biltröja, som leker lika mycket med pojkar som med flickor och som gärna hörs, syns och tar plats

Men fortfarande anser dom flesta att det helt klart är en ren slump
    Min pojke har kläder i alla färger, har haft alla möjliga frisyrer (mest långt hår) han leker med dockor, gosedjur, bilar, ja allt möjligt.Leker lika bra med flickor som med pojkar, men han börjar nu vid femårs ålder distansera sig från det han anser är flickigt.Han söker sin egen pojk identitet !
    Min minsta (snart 2) har samma kläder som storebror hade, samma leksaker och underbart långt hår. Han är en riktig tuffing, han leker helst med bilar och puttas osv osv
    Man kan ge sina barn alla möjligheter, men man kan inte bestämma vilka dom är eller kommer att bli. Man kan bara guida och vägleda i det man tror är rätt väg!
  • Flickan och kråkan
    SABL skrev 2011-09-02 21:48:24 följande:
    Fast det är nog nått han uppfattar också, för han har klänningar och han tycker inte om att leka ute i dem, troligtvis för att dom är sjukt opraktiska att klättra med eller cykla med eller ja. you name it. :)

Genusfrågan står och faller knappast med klänningsfrågan. Riktigt "grabbiga" kläder kan också vara begränsande ur leksynpunkt. 
  • anyXX

Jadu jag håller med dig. Jag har en flicka som jag klätt netralt så länge jag fick välja hennes kläder. Jag uppmanar henne att testa olika typer av lekar etc, men hon är ändå vad man skulle kalla en väldigt flickaktig tjej - gillar rosa, leker mamma pappa barn osv. Jag har börjat fundera lite annorlunda - vilka färger mina barns kläder har spelar nog mindrre roll, vilka leksaker de leker med likaså. Vad som spelar roll är vilka värderingar jag ger dem - är det ok att min son vill prova storasysters klänningar? Ja självklart. Vem lagar mat hemma - mamma el pappa? - eller kanske den som är mest intresserad av matlagning?

flicka 2008 & pojke 2010
  • SABL
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-02 21:54:30 följande:
    Genusfrågan står och faller knappast med klänningsfrågan. Riktigt "grabbiga" kläder kan också vara begränsande ur leksynpunkt. 
    Absolut, men nu var det väl prinsessor vi pratade om och deras kläder och att jag anser dem opraktiska och att jag har ett barn som också tycker det? Du har fullt medhåll kring att det finns praktiska och opraktiska kläder om det så är tröjor, klänningar, byxor, kjolar eller tunikor. :) Kommer aldrig likställa en klänningsfråga eller icket med själva genusfrågan :D
  • anyXX
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-02 21:54:30 följande:

på sommren tycker jag klänningar tvärtom kan vara riktigt praktiskt, medan det är svårare att hitta tillräckligt svala kläder för pojkar.
    flicka 2008 & pojke 2010
  • Flickan och kråkan
    SABL skrev 2011-09-02 21:59:14 följande:
    Absolut, men nu var det väl prinsessor vi pratade om och deras kläder och att jag anser dem opraktiska och att jag har ett barn som också tycker det? Du har fullt medhåll kring att det finns praktiska och opraktiska kläder om det så är tröjor, klänningar, byxor, kjolar eller tunikor. :) Kommer aldrig likställa en klänningsfråga eller icket med själva genusfrågan :D

Ja, vi pratade prinsessor och ur genusperspektiv tycker inte jag just klänningen kring prinsessan är det centrala, utan allt det andra som är förknippat med prinsess-begreppet. Därför reagerade jag på att du inte kunde se likheten med exempelvis Bamse. Mina pojkar ser på Bamse-motiv och ser mysiga djur som ser snälla ut. Jag ser något annat. Mina pojkar ser ett prinsess-motiv och ser en glad flicka som ser snäll ut (äldsta kommer att vilja ha för att den troligtvis går i rosa nyans som för tillfället är väldigt poppis...rosa och lila). Jag ser något annat.

Nej, prinsessors kläder är inte helt praktiska ur leksynpunkt, men det är å andra sidan inte en björn-kostym heller. Jag tycker att du blandar ihop äpplen och päron.    
  • Apmor2
    Flickan och kråkan skrev 2011-09-02 22:06:28 följande:
    Ja, vi pratade prinsessor och ur genusperspektiv tycker inte jag just klänningen kring prinsessan är det centrala, utan allt det andra som är förknippat med prinsess-begreppet. Därför reagerade jag på att du inte kunde se likheten med exempelvis Bamse. Mina pojkar ser på Bamse-motiv och ser mysiga djur som ser snälla ut. Jag ser något annat. Mina pojkar ser ett prinsess-motiv och ser en glad flicka som ser snäll ut (äldsta kommer att vilja ha för att den troligtvis går i rosa nyans som för tillfället är väldigt poppis...rosa och lila). Jag ser något annat.

Nej, prinsessors kläder är inte helt praktiska ur leksynpunkt, men det är å andra sidan inte en björn-kostym heller. Jag tycker att du blandar ihop äpplen och päron.    
  • Lindyn

Är det inte väldigt lätt hänt att man utgår ifrån könet.

Jag har varit med om människor som sagt och gjort följande:

Barnet har en stol med ratt på, ratten har gått i sönder så dottern kan inte leka med ratten längre.

Kamraten. . .- Men den behöver hon ju ändå inte, hon är ju tjej!

Jaha och?

Tjejen gillar döskallar och har en svart döskalle tröja inköpt på pojkavdelningen, för lets face it coola kläder finns inte på flick delen.

På stan får två män syn på tösen när hon klättrar runt på en av de många statyerna i staden. Hon har tröja, keps, håret i tofs och jeans.

Genast börjar de prata om vilken duktig och redig grabb hon är. De vänder sig till mig och fortsätter i samma ordalag. Språket och sättet hon tilltalas på är helt annat än vad det brukar vara när hon ses som tjej.

Jag säger inget. Vi ska gå vidare. - Kom nu Agnes så går vi. De tappar hakan båda två.

Nu skäms dom. - Jaha det är. . .

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Min dotter leker inte med bilar, hon vill ha dockor och bädda ner bebisarna i sin vagn, laga mat till dom. Men hon har möjlighet att välja. Allt behöver inte vara rosa. men får hon välja vill hon gärna ha det. Hon älskar att stå framför spegeln och greja med sitt hår, lägga rätt det och hon vill sminka sig. Var den iden kommer ifrån vet jag inte, jag sminkar mig aldrig och spegeln använder jag ytterst sparsamt.

Hon älskar filmen bilar, tycker robotar är coola och gillar att vara med gammalemorfar i garaget.

jag vill att hon ska vara mer än sitt kön. Att hon ska ses som mer än "bara" det. Hon ska ses för individen och personen hon är. Värderingarna och indelningarna är gamla. Man har svårt att förhålla sig till någon som man inte vet könet på.

Varför är det så? Människa som människa. . .elller?

• MammaTillDomFinaste
    zxwhf skrev 2011-09-02 21:30:51 följande:
    Fast allvarligt - VEM begränsar vad ens barn får leka med? Jag har aldrig stött på någon som puttar bort sin son t ex från dockhörnan på ÖF och försöker få honom att leka med bilar istället. Sånt händer ju inte? Att begränsa barns lek skulle aldrig falla mig in, och tydligen inga andra föräldrar jag ser heller.

Ibland känns det som att de "genusmedvetna" skapar luftslott bara för att ha något att slåss emot. Jag vet ingen som bryr sig så mycket om vad barnen har på sig som de "genusmedvetna" jag känner gör. Det gränsar nästan till besatthet. Ni tror inte det påverkar barnen? Signaler om att klädval är livsviktigt redan från dag 1...?
    jag vet dom som inte får hålla andra små pojkar i handen, pussa p krama andra pojkar, för de är bögigt som pappan så fint ut trycker det. alla kläder ska vara tuffa, han ska hellst inte ens ha rött, för de är tillåmedf tjejigt. om han tar en dockvagn så tar hans pappa bort den från han. 

på hans kalas var de bara killar bjudna, en tjej (hans kusin). alla killarna hade  cars tallrikar, dom hade köpt prinsesstallrik till tjejrn.......
  • Daeminimon
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-09-04 20:21:55 följande:
    jag vet dom som inte får hålla andra små pojkar i handen, pussa p krama andra pojkar, för de är bögigt som pappan så fint ut trycker det. alla kläder ska vara tuffa, han ska hellst inte ens ha rött, för de är tillåmedf tjejigt. om han tar en dockvagn så tar hans pappa bort den från han. 

på hans kalas var de bara killar bjudna, en tjej (hans kusin). alla killarna hade  cars tallrikar, dom hade köpt prinsesstallrik till tjejrn.......
    Stackars, stackars barn. Rynkar på näsan
Svar på tråden Förstör jag mitt barn?