• karet

Hur ska vi göra? Tvååring helt blöjfri dagtid, men nattetid då?

När är det dags att ta bort blöjan nattetid? Hon har varit helt torr dagtid (även under dagsvilan) nu i en månad, sedan hon fyllde två. Hon kissar fortfarande på nätterna, vissa nätter riktigt mkt, andra betydligt mindre. Hur länge brukar man vänta med att ta bort nattblöjan, brukar man vänta?

• Svar på tråden Hur ska vi göra? Tvååring helt blöjfri dagtid, men nattetid då?
  • Chokladälskaren

Nu var min dotter äldre än din när hon blev blöjfri på dagtid men jag hade blöja på nätterna tills jag märkte att hon inte hade kissat nånting alls och att den var helt torr. Egentligen tror jag att jag hade kunnat ta bort den tidigare från henne än vad jag gjorde men man vill ju vara på den säkra sidan.

• Isalel

Bara min äldsta som är blöjfri men vi tog iaf bort nattblöjan när den var torr på morgonen, i hans fall ungefär samtidigt som han blev torr dagtid, men då drack han inte välling på kvällen heller!

• Åskan

Vi tog bort sonens nattblöja när han hade vaknat med torr blöja under ca en veckas tid. Det gick bra, bara varit några missöden. Han blev nattorr ungefär ett år efter han blev dagtorr.

• Återkommande gäst

Vi tog bort nattblöjan när vi hade slut på blöjor Kände inte för att köpa ett nytt paket bara för natten när de flesta nattblöjor ändå var torra på morgonen. Visst lite extra tvätt blir det ju men det går över.

• cosinus

De styr inte nattkisset på samma sätt dom dagkisset och på en så liten hade jag bara fortsatt med blöja.

Min 5-åring kissar fortfarande massor på nätterna och vi väcker kl 23 och 02 och då klarar han kanske 50 % av nätterna. Det gör vi för att han inte vill ha blöja längre (lillebror är 3 och helt torr). Men hade han varit ok med blöja hade han fått fortsätta för det är inte direkt så att han "lär" sig något av att sova utan blöja. Han vaknar aldrig när han kissar ner sig utan sover vidare i sin pöl tills vi upptäcker honom.

• karet

Tack ska ni ha för svaren! Då fortsätter vi med nattblöjan tills det börjar bli torrt helt enkelt. Det är ju inga problem, en blöja per dygn har vi både ork och råd med ;) Hon äter ju fortfarande rätt mkt välling på kvällen så det är nog därför.

• Millans hustru

vår flicka var torr dagtid redan i ettårsåldern men nattetid tog flera år till. man ska vänta till det är fyra fem torra blöjor efter natt, alternativt bestämma när det är dags om barnet börjar bli lite äldre. jag tror det finns massor av olika tankar om när det är lagom. men något vi fick lära oss var att när man väl slutat med nattblöja ska man itne börja igen, utan löpa linan ut, stå ut med att tvätta o bara uppmuntra barnet. itne göra någon stor sak av blöt säng, bara fixa o uppmuntra. men jag skulel vätna till femårsåldern i alal fall med att göra det. kanske det ordnar sig av sig själv före det.

• beijer

Jag tänkte skicka in ett inlägg o fråga jag med =) men läste här nu av alla hur man ska göra..
    min dotter är blöjfri på dag tid sen april i år..
    men natten är hon inte ett dugg intresserad av..
    på dag tid så när hon sover så är d okej men inte nattetid..
    jag frågar henne varje klväll om hon vill sova utan men hon vägrar..
    ska jag bara låta henne var då ?

hennes blöjor är fortafarden väldigt blöta på morgonen..

Hon blir 3 nu i oktober...

• Chokladälskaren
    beijer skrev 2011-09-02 20:02:02 följande:
    Jag tänkte skicka in ett inlägg o fråga jag med =) men läste här nu av alla hur man ska göra..
    min dotter är blöjfri på dag tid sen april i år..
    men natten är hon inte ett dugg intresserad av..
    på dag tid så när hon sover så är d okej men inte nattetid..
    jag frågar henne varje klväll om hon vill sova utan men hon vägrar..
    ska jag bara låta henne var då ?

hennes blöjor är fortafarden väldigt blöta på morgonen..

Hon blir 3 nu i oktober...
    Låt henne ha blöjan så länge hon vill/behöver. Först när blöjan är torr på morgonen kanske i ett par veckors tid så kanske du kan börja plocka bort helt och hållet. Min dotter var runt 3 år när hon blev blöjfri på dagtid men det dröjde till 3.5 år innan hon blev det på nattid oxå.
  • beijer

Ok då väntar jag... så d kan ta välidigt långt tid innan dem blir blöjfria på natten?

Svar på tråden Hur ska vi göra? Tvååring helt blöjfri dagtid, men nattetid då?