• Lotta77

Mamma gör skillnad på barnen

Hej!
    Jag känner att jag behöver veta hur jag ska kunna hjälpa en av mina bästa vänner. Hon har två barn, en som på 5 år och en son på 2 1/2 år. De bor alla tillsammans med pappan till barnen. Jag har förstått att min väninna, vi kallar henne Sofia, själv tycker att det är jobbigt med den äldre sonen. Hon kan inte ta sig till honom riktigt. Allt började när den yngsta sonen föddes, han var kinkig och behövde sin mamma väldigt mycket när han var mindre. Detta ledde till att den äldre sonen fick mindre tid och kärlek av sin mamma och det har nu bara fortsatt. Sofia säger att hon älskar båda banren men att hon känner mer för den yngre sonen och har svårt att visa känslor för det äldre barnet. Hon skäller mer på den äldre, han får inte sitta i famnen och vara nära henne om han vill, hon är inte rättvis då det gäller att äta upp eller inte äta upp maten. Den lilla kan komma undan med att inte äta upp maten men ändå få fika/efterrätt medans det äldre barnet alltid blir straffad med att inte få någon fika/efterrätt om han inte äter upp allt. Det finns ingen rättvisa i det hon gör och man ser på den äldre pojken att han blir ledsen och känner av skillnaden hon gör på dom. När vi hälsar på vill den stora pojken gärna sitta i min famn och vill gärna kramas och få uppmärksamheten/närhet. Han säger många gånger till sin mamma att "Mamma, jag älskar dig" och går fram för att krama sin mamma men får tillbaka en liten klapp på ryggen och orden "Ja,jag tycker om dig med". Det gör så ont i mig att se besvikelsen i pojkens ögon.  Sofia är medveten om sitt beteende och sina orättvisor pojkarna emellan men vet inte hur hon ska kunna komma åt problemet .Pappan och den stora pojken har en bra relation och han gör ingen skillnad på barnen.
    Hur kan jag hjälpa henne? Vart kan hon vända sig?

• Svar på tråden Mamma gör skillnad på barnen
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det låter som om du redan pratat med din väninna om hennes orättvisa sätt mot den äldre pojken. Det är verkligen viktigt att ta reda på om hon tycker att detta är ett bekymmer som hon inte rår på, eller om det bara är så att hon älskar den äldre sonen också men ställer större krav på honom för att han är äldre. Dvs att det du reagerar på mest är ett naturligt sätt att bete sig olika och ställa olika krav på det mindre och större barnet.
    Rättvisa är ju inte alltid att göra precis lika mot sina olika barn. Rättvisa är snarare att ge varje barn vad det behöver.
    Men om din väninna verkligen har uttryckt ett behov för egen del att komma till rätta med detta tycker jag att hon ska vända sig till BUP, dit hon kan gå med eller utan barn och prata.
    Det är också väldigt betryggande för den äldre pojkens del att han har en så fin kontakt med sin pappa. Och detta är heller inte helt ovanligt när det kommer ett nytt syskon i familjen att det äldre barnet får "vara stor" med pappa medan mamma tar hand om det yngre.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Mamma gör skillnad på barnen