• Jelenas

Känslig 13 åring.

Hej!
    Jag har lite funderingar över min snart 13 åriga son. Han har alltid haft kompisar och tyckt att det varit viktigt att träffa dom. Kompisarna har han haft hos sin pappa. Jag och min man bor några mil ifrån pappan och det har gjort att sonen bara har kommit varannan helg. Det har ju gjort att det har varit ganska svårt att få kompisar här. Nu har han dock fått ett par vänner som vi trodde han skulle vilja umgås med. Men helt plötsligt under sommaren ville han inte det. Jag har verkligen försökt att få han höra av sig till dom och jag har lyckats 3 gånger under hela sommarlovet. När han väl träffar dom så har de jätteroligt.

En dag när jag sa åt honom att ringa så bröt han ihop och ville inte riktigt tala om vad det var.
    Jag börjar fundera lite om han tycker att de andra killarna är för tuffa för honom. Han är en person som har lätt till tårar och är väldigt känslig. Plus att jag för ett tag sen hittade en lapp i hans byxor där det stod att han var kär i sin killkompis. Jag har inte pratat med honom om detta men han vet om att det är ok att man är homosexuell men frågan är i fall han vet om att det är ok ifall HAN är det. Om det nu skulle vara så.

Till saken hör också att hans pappa kom ut som sexmissbrukare för 3 år sen och kämpar med det. Min son var den som tog hans försvar och måste hela tiden hålla koll på honom med att ringa 10 ggr på en helg bara för att kolla vad han gör.

Nu är vi mitt uppe i att han ska göra en prövotid här hos oss och prova att byta skola.
    Ska man ta upp nånting med honom eller hur ska man göra?

• Svar på tråden Känslig 13 åring.
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Din son befinner sig i en mycket känslig ålder, begynnande pubertet, med allt vad det medför. I den här åldern är både flickor och pojkar ofärdiga med sin identitet både psykologiskt och biologiskt (sexuellt). Perioden handlar mycket om att utröna vilka personer de ska bli som vuxna nu när de inte längre är barn. De behöver både känna sig för och titta sig omkring, då ofta på de närmaste.
    Kompisar blir också oerhört viktigt under den här perioden.
    Ibland kan det vara svårt att veta vad som är vad när ett barn med separerade föräldrar absolut vill vara på det ena stället. Om den ena föräldern har någon form av missbruk är det inte ovanligt att barnet vill vara där för att rädda den föräldern från missbruket. Detta är emellertid svårt att säga så då kanske man uppger mer vanliga saker som att man vill vara med sina kompisar.
    Jag tycker att det låter väldigt bra för honom att få vila sig lite från att försvara sin pappa genom att bo hos er.
    Jag tycker också att du ska försöka prata med honom om att barn inte kan och ska ta ansvar för sina föräldrar. De har fullt upp med att ta ansvar för sig själva.
    På sikt tycker jag också att du ska prata med honom om hans sexuella läggning eftersom du ser att en del av hans känslighet förmodligen har med det att göra. Det kan vara så att han vet och är alldeles övertygad om att han är homosexuell. Men det kan också vara ett prövande eller alternativ till pappans sexmissbruk, som känns mindre farligt men som kanske ändrar sig i takt med hans utveckling.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

• Jelenas

Tack för ditt svar. Till saken hör att jag har känt ända sen han var liten att han ska komma hem med en pojkvän istället för flickvän och det är flera som tyckt likadant. Ska försöka prata med honom om det så att han förstår att det är ok om han är det.

• Jelenas

Min son har nu gått i skola här i några veckor och verkar trivas väldigt bra. Fick dock reda på en sak som kan vara svar på varför han inte gärna ville umgås med andra.
     Han berättade att alla hans vänner som han har haft hos sin pappa egentligen har varit så snälla mot honom som vi har trott och att han har känt sig mobbad sen dom gick på 6 års.

Hur ska jag som mamma hantera detta om det skulle vara så att han väljer att flytta tillbaka till sin pappa?
    Dom sk kompisarna lockar honom fortfarande och han vill gärna umgås med dom trots att han vet att dom inte är snälla mot honom.

Svar på tråden Känslig 13 åring.