• Nikolina

Bojkotta Bokus som säljer bok som uppmuntrar till barnmisshandel

Detta har jag skickat till Adlibris som också säljer den.

Jag har tagit ställning, gör du?

"Jag läser till min bestörtning att ni säljer en bok om barnaga=barnmisshandel Instructing a childs heart.

På grund av detta vill jag att ni avslutar mitt konto hos er omedelbart.

Jag har varit väldigt nöjd med att vara er kund och tycker det är synd att ni visar ett sånt dåligt omdöme att ni säljer denna fruktansvärda bok.

Om ni inte känner till detta så är det förbjudet att slå barn i Sverige och att sälja denna bok uppmuntrar svaga personer till att förstöra sina barn.

Jag hoppas att ni inser ert misstag och tar ert förnuft till fånga och slutar att sälja denna. "

Denna bok lär ut hur man slår sina barn med käppar. Kopiera gärna det jag skrev och skicka. Om vi blir många kanske det gör skillnad för barnen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-07 21:50
    Som jag skrev lär denna bok hur man misshandlar sina barn med käppar.

Det är naturligtvis upp till var och en om man vill bojkotta olika företag för att visa var man står i frågan men att syssla med pajkastning istället för att försöka göra något för att skydda barnen är lågt.

Nej, jag vill inte förbjuda bibeln eller koranen. Jag vill att varmhjärtade kloka människor protesterar mot att böcker som lär ut misshandel av oskyddade barn. Hur man gör det är upp till var och en. Jag väljer mitt sätt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-07 21:51
    Så här skulle jag skrivit:
    Jag vill att varmhjärtade kloka människor protesterar mot att böcker som lär ut misshandel av oskyddade barn säljs i Sverige.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-07 21:53
    Så här skulle jag skrivit:
    Jag vill att varmhjärtade kloka människor protesterar mot att böcker som lär ut misshandel av oskyddade barn säljs i Sverige.

• Svar på tråden Bojkotta Bokus som säljer bok som uppmuntrar till barnmisshandel
  • coloredsnow
    SallyBlixten skrev 2011-09-13 12:22:25 följande:
    Det intressanta med Tripps böcker är väl att han kan ha passerat skiljelinjen mellan att uttrycka en åsikt och att agitera och instruera hur man ska begå lagbrott.

Som sagt längre bak i denna tråd, yttrandefriheten tillåter inte att man propagerar för att förstöra maskiner så då undrar jag varför våld mot barn skulle slinka igenom samma lag. I båda fallen uppmanar man till att begå brott, varför skulle maskiner ha större skyddsvärde än barn?

Det är liksom inte logiskt...
    För att svara på det behöver man läsa bägge böcker och jämföra innehållet. Utifrån en recension och lösa tyckanden omkring ämnet och hur man tycker att lagen borde tillämpas kan man inte dra den parallellen.

Har du läst bägge? Jag har det inte... 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    SallyBlixten skrev 2011-09-13 12:22:25 följande:
    Det intressanta med Tripps böcker är väl att han kan ha passerat skiljelinjen mellan att uttrycka en åsikt och att agitera och instruera hur man ska begå lagbrott.

Som sagt längre bak i denna tråd, yttrandefriheten tillåter inte att man propagerar för att förstöra maskiner så då undrar jag varför våld mot barn skulle slinka igenom samma lag. I båda fallen uppmanar man till att begå brott, varför skulle maskiner ha större skyddsvärde än barn?

Det är liksom inte logiskt...
    Nu har jag inte läst någon av texterna men det är rimligt att anta att det finns skillnader. I fallet med vägbygget handlar det om ett specifikt mål för "protesten", inte allmänna åsikter som det verkar handla om i de här böckerna.  I fallet med maskinerna vet jag inte men det finns gott om böcker som handlar om samma sak men som inte är riktade mot något specifikt mål.

Man får exempelvis inte uppmana till att störa samhällsviktiga funktioner men det finns mig veterligen ingen som har dömts för att ha skrivit en text om hur man gör det ur ett mer hypotetiskt och allmänt perspektiv.

Och dessutom handlar det om tryckt text = tryckfrihetsförordningen, inte yttrandefrihetsgrundlagen
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • SallyBlixten
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-09-13 14:59:50 följande:
    Nu har jag inte läst någon av texterna men det är rimligt att anta att det finns skillnader. I fallet med vägbygget handlar det om ett specifikt mål för "protesten", inte allmänna åsikter som det verkar handla om i de här böckerna.  Inte allmänna åsikter utan handfasta instruktioner om vikten av att aga barn, från 8 månaders ålder! Det är inte bara Tripp som säger detta, han har även Gud med sig (enligt sig själv...) fallet med maskinerna vet jag inte men det finns gott om böcker som handlar om samma sak men som inte är riktade mot något specifikt mål. Domen mot "maskinförstöraren" föll 1999 så en svensk domstol fann det vara uppvigling.

Man får exempelvis inte uppmana till att störa samhällsviktiga funktioner men det finns mig veterligen ingen som har dömts för att ha skrivit en text om hur man gör det ur ett mer hypotetiskt och allmänt perspektiv. Nej, det låter ju rimligt

Och dessutom handlar det om tryckt text = tryckfrihetsförordningen, inte yttrandefrihetsgrundlagen. 
    Eftersom det är yttrandefriheten som åberopades av de som vände sig mot TS uppmaning mot bokförlaget så har jag valt att tolka det som att folk menar tryckfrihetsförordningen. Jag tror inte att någon skiljer mellan yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen i denna diskussion men visst har du rätt. 

Båda lagarna begränsas ju av samma undantag, dvs de som kallas tryckfrihetsbrott i tryckfrihetsförordningen. I detta fall är det undantaget "uppvigling" som jag och några andra tycker att man ägnar sig åt när man sprider Tripps uppmaningar att slå sina barn. 
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    SallyBlixten skrev 2011-09-13 15:49:28 följande:
    Inte allmänna åsikter utan handfasta instruktioner om vikten av att aga barn, från 8 månaders ålder! Det är inte bara Tripp som säger detta, han har även Gud med sig (enligt sig själv...)
    Det kan vara helt ok ändå, utan att räknas som uppvigling. Att säga att "det är bra att begå brott X" eller "det är nödvändigt att slå barn" är inte per automatik ett lagbrott. Det behövs mer än så.
    Domen mot "maskinförstöraren" föll 1999 så en svensk domstol fann det vara uppvigling.
    Handlade det om allmänna åsikter eller hur man specifikt förstör en viss sorts maskiner i ett samband (exempelvis grävmaskiner för vägbygge eller gruvmaskiner)? Om ja, då finns det en skillnad där.
    Nej, det låter ju rimligt
    Och det är precis så min uppfattning av boken är (jag har som sagt inte läst boken, bara utdrag) och då är det precis samma sak som att ge instruktioner på hur man dödar folk på bästa sätt eller hur man bygger bomber.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • SallyBlixten
    coloredsnow skrev 2011-09-13 12:26:26 följande:
    För att svara på det behöver man läsa bägge böcker och jämföra innehållet. Utifrån en recension och lösa tyckanden omkring ämnet och hur man tycker att lagen borde tillämpas kan man inte dra den parallellen.

Har du läst bägge? Jag har det inte... 
    Vilka bägge böcker menar du? Man kan köpa fyra olika böcker av Tripp här i Sverige. Eller menar du de alster som ligger till grund för de domar vi nämnt tidigare?

Eftersom jag inte vet vilka böcker du vill jämföra är jag inte säker på vilken paralell du menar att man inte kan dra. 
  • SallyBlixten
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-09-13 16:14:05 följande:
    Det kan vara helt ok ändå, utan att räknas som uppvigling. Att säga att "det är bra att begå brott X" eller "det är nödvändigt att slå barn" är inte per automatik ett lagbrott. Det behövs mer än så. Han talar ju mångordigt, länge och kraftfullt för sin variant av uppfostringsmetod, Hur mycket menar du att det behövs för att det ska vara uppvigling?
    Domen mot "maskinförstöraren" föll 1999 så en svensk domstol fann det vara uppvigling.
    Handlade det om allmänna åsikter eller hur man specifikt förstör en viss sorts maskiner i ett samband (exempelvis grävmaskiner för vägbygge eller gruvmaskiner)? Om ja, då finns det en skillnad där.Och det är precis så min uppfattning av boken är (jag har som sagt inte läst boken, bara utdrag) och då är det precis samma sak som att ge instruktioner på hur man dödar folk på bästa sätt eller hur man bygger bomber. Jag vänder mig mot att han argumenterar för att man ska slå barn och att han sedan instruerar folk i hur är för mig samma som om man först argumenterar för att man ksa förstöra maskiner och sedan visar hur man gör det. 
    Jag tror att vi tolkar lagen på liknande sätt, skillnaden är nog att vi stött på olika delar av Tripps budskap och därmed fått olika uppfattning vad han förmedlar.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Skriver från mobilen nu men du måste verkligen se till att fixa dina citat bättre, det är hur krångligt som helst att läsa och svara på det där virrvarret.

Men en fråga, har du polisanmält Bokus? Om nej, varför inte om du anser att de bryter mot lagen?

• SallyBlixten
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-09-13 17:11:31 följande:
    Skriver från mobilen nu men du måste verkligen se till att fixa dina citat bättre, det är hur krångligt som helst att läsa och svara på det där virrvarret.

Men en fråga, har du polisanmält Bokus? Om nej, varför inte om du anser att de bryter mot lagen?
    Jag är inte på krigsstigen mot Bokus, jag har haft kontakt med dem och de funderar på hur de ska hantera denna fråga. Det kanske tar lite tid. Det vore ju praktiskt om frågan var enkel...

Jag vet inte om de bryter mot lagen, det känns dock inte omöjligt och om jag finner tiden tänkte jag höra med BO för att få veta hur de ställer sig. Jag har fått för mig att det finns juridiskt kompetens där.

Så vitt jag vet är det JK som väcker åtal när det gäller tryckfrihetsbrott och när (om) jag vet mer och har bildat en väl grundad uppfattning i frågan så är det väl möjligt att jag kontaktar JK. 

I nuläget väntar jag som sagt på Bokus svar och hoppas under tiden träffa någon som har mer kompetens än jag i dessa frågor. Häromdagen fick jag veta att det finns en rad rimliga argument mot de restriktioner som infördes mot barnporr, så jag har som sagt svårigheter att finna en tvärsäker åsikt i dessa frågor.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    SallyBlixten skrev 2011-09-13 22:51:33 följande:
    Jag är inte på krigsstigen mot Bokus, jag har haft kontakt med dem och de funderar på hur de ska hantera denna fråga. Det kanske tar lite tid. Det vore ju praktiskt om frågan var enkel...

Jag vet inte om de bryter mot lagen, det känns dock inte omöjligt och om jag finner tiden tänkte jag höra med BO för att få veta hur de ställer sig. Jag har fått för mig att det finns juridiskt kompetens där.

Så vitt jag vet är det JK som väcker åtal när det gäller tryckfrihetsbrott och när (om) jag vet mer och har bildat en väl grundad uppfattning i frågan så är det väl möjligt att jag kontaktar JK. 

I nuläget väntar jag som sagt på Bokus svar och hoppas under tiden träffa någon som har mer kompetens än jag i dessa frågor. Häromdagen fick jag veta att det finns en rad rimliga argument mot de restriktioner som infördes mot barnporr, så jag har som sagt svårigheter att finna en tvärsäker åsikt i dessa frågor.
    Om frågan var enkel hade vi ju inte haft något att diskutera.

Och det har varit trevligt att diskutera med dig, det är det verkligen inte med alla här på FL. Jag förstår hur du menar men jag kommer inte till samma slutsats och jag tycker absolut att du ska göra precis så som du beskriver. Och håll oss uppdaterade, det är en intressant fråga.
  • Lenora
    SallyBlixten skrev 2011-09-13 22:51:33 följande:

Om du verkligen lyckas driva det här till rätten kommer det att bli en uppmärksammad och väldigt intressant debatt, även internationellt. 

Själv tolkar jag Sveriges lagstiftning på ett sådant sätt att jag drar slutsatsen att det inte kommer att leda någonstans men jag har haft fel i flera andra lagfrågor.

Den rättsliga vägen är definitivt rätt väg att gå, då handlar det inte längre bara om att olika åsikter inte bör publiceras utan vad som räknas som uppvigling.

Håll oss uppdaterade och kämpa på för det du tror på! 
  • Indianica

Oj, vilken spännande debatt! Har inte hunnit läsa alla inlägg, men spontant tänker jag att boken är väl inte svensk?

Sedan undrar jag, är huvudämnet i boken alltså att instruera i barnmisshandel? I sådant fall anser jag det vara horribelt, men om det liksom finns med i vissa enstaka passager anser jag det inte vara oacceptabelt, pga att barnmisshandel inte ens är olagligt i alla länder.

Sedan är ju den här typen av böcker intressanta för att förstå andra kulturer eller människor. Man behöver väl inte ta allt som står i böcker som rena uppmaningar till konkret handlande? De flesta människor är väl ändå kritiskt tänkande varelser? Jag tänker t ex läsa boken om tigermamman, men det innebär inte att jag har för avsikt eller kommer att kopiera hennes "metod" rakt av, jag har så pass med hjärnsubstans att jag kan kritiskt reflektera och förkasta det jag anser är fel. Det samma tänker jag om denna bok.

• Tow2Mater
    Indianica skrev 2011-09-14 23:39:47 följande:
     ....men spontant tänker jag att boken är väl inte svensk?

....men om det liksom finns med i vissa enstaka passager anser jag det inte vara oacceptabelt, pga att barnmisshandel inte ens är olagligt i alla länder.
    Boken är Amerikansk, och misshandel av både barn och vuxna är olagligt i USA. Däremot har inte USA som Sverige nolltolerans mot t ex fysisk bestraffning i uppfostringssyfte. Jag kan också slå min man på armen i USA om han inte lyssnar på vad jag säger utan att han anmäler mig för misshandel.
Svar på tråden Bojkotta Bokus som säljer bok som uppmuntrar till barnmisshandel