k girl skrev 2011-09-07 18:57:02 följande:
Ja, precis - retorik handlar om hur man uttrycker sig. Det var ju hela poängen?
Man behöver ju inte vara auktoritär för att ha en auktoritär uppfostran, lika lite som man behöver ha en auktoritär uppfostran för att vara en auktoritet.
Du är väldigt duktig på att göra det du själv anklagar andra för att göra. Det här: "Om du inte får någon vägledning, eller regler och ramar att hålla dig inom blir livet en mycket förvirrande plats att förhålla sig till.
Och förvirrade barn reagerar med att vara utåtagerande, arga och frustrerade" är inte relativt någonstans, det är ett kategoriskt uttalande, det vill säga uttalat som om det vore allmänna sanningar. Synd att du inte inser det själv.
Jag ska försöka illustrera vad jag menar, inte för att jag tror att du kommer att vilja förstå heller. Du vet, du gör inte så mycket mer än att missförstå mig heller, så där är vi lika goda kålsupare i så fall.
Du talar om "tydliga regler och ramar". Du (notera här att det är ett retoriskt grepp, jag menar inte att det är så här du de facto gör) har ett antal regler som du anser ska följas. Följer man inte reglerna får det konsekvenser eller straff.
- Man ska inte slåss.
- Man ska äta upp maten som finns på tallriken.
- Man ska inte skrika.
och så vidare, och så vidare. Jag menar att det är oflexibelt även om man kan rucka lite hit och dit på "reglerna".
Jag tycker att det är jätteviktigt att mina barn får lära sig att ta hänsyn till andra och visa respekt för andra. Regler är något som reglerar beteende, ingenting som ger någon intellektuell och känslomässig förståelse. Jag skriker ju ibland, när jag blir jättearg. Men om han börjar skrika kan jag be honom att dämpa sig, för att det gör ont i mina öron, eller för att jag vill höra vad någon säger. Är man utomhus och leker är det helt okej att skrika för där riskerar man inte att störa någon annan. Med matexemplet så kan ju även jag, som vuxen, missbedöma hur mycket jag vill äta och jag sitter inte och tvingar i mig den maten. Men det är slösaktigt och tråkigt för kocken om maten slängs bort, alltså tar vi lite åt gången och hämtar mer om det behövs. Och blir man mätt trots att man har mer på tallriken, och trots att man har tagit maten själv, så är det helt okej att lämna. Det handlar inte om regler, utan om att lära sig att ta hänsyn, och i det ingår givetvis vägledning.
Jag tycker att det är jättemärkligt att du säger att din sambos barn inte hade någon som helst vägledning. Jag har svårt att se hur man kan "se" sina barn trots att man inte uppmärksammar deras grundläggande och känslomässiga behov.
Då enas vi om att vi är lika goda kålsupare båda två och så kanske vi faktiskt kan ha en vettig diskussion?
För jag kräver inte att du måste hålla med mig, och jag hävdar inte att mina ord är sanning, tvärtom gillar jag att argumentera då det utvecklar mina åsikter.
Nåväl.
När jag läser vad du skriver ovan tror jag att du och jag har en rätt lika syn på uppfostran, vi har däremot väldigt skilda sätt att värdera ord på.
Ett ord som är negativt för dig är positivt för mig, och i det kommer missförstånden.
Lägg ovanpå det till att vi redan haft en rätt hetsig diskussion i ett annat forum och förmodligen inte har den bästa av bilder av varandra.
Hur man kan se sina barn utan att vägleda dom?
Ska se om jag kan ge exempel.
Stora tjejen, som då var fem, fick alltid som hon ville.
Ville hon ha godis fick hon det, ville hon gå i tunna tygskor när det regnade fick hon det. Ville hon inte ha på sig overallen när hon vintertid skulle till dagis slapp hon. Om han någon gång skulle säga nej började hon skrika och då gav han med sig direkt. Han hade under så lång tid blivit matad med vilken värdelös förälder han var, att han hade sabbat barnen genom att lämna mamman, och att dom iom detta hade blivit psykologiskt sjuka, att han trodde på det. Han trodde att när barnen blev sura eller arga för att dom inte fick som dom ville så var det ett tecken på att han misslyckats som pappa, för det var vad han fick höra. Det är mycket i den här soppan som jag inte orkar gå in på med kringsituationer, så jag hoppas att du helt enkelt väljer att tro på mig i det här läget.
Hans tro var att så länge barnen var glada och inte ledsna eller arga så var han en bra pappa.
En morgon hamnade jag och tjejen i en konflikt. Det var minus 20 grader ute och hon ville absolut inte ta på sig sin overall utan skulle gå i tunna bomullsleggins. Jag tyckte inte att det var ok och sa att hon faktiskt fick ta på sig overallen för annars skulle hon frysa. Hon, som inte var van vid nej fick ett psykbryt och började slå på mig. Varpå pappan tar henne i sin famn, kramar henne, tröstar henne och med vänlig och mjuk röst säger: Men lilla hjärtat, hur mår du egentligen? Är det något du vill prata med pappa om? Mår du dåligt?
Samtidigt som flickan tittar på mig med en vinnande min och krokodiltårarna rinnande.
Han såg barnen, men han såg dom som små offer och allt som gjorde dom arga och ledsna såg han som ett misslyckande. Något barnen självklart lärde sig att utnyttja till maxgränsen.
Dessutom märktes det tydligt att stora tjejen trodde att pappa inte klarade sig utan henne.
Det var ju hon som styrde hemmet, hur skulle det då gå den veckan hon var hos mamma?
Vem skulle då bestämma och ta beslut när hon inte var där?
I samma stund som vi började införa ramar för beteendet och vissa regler för vad man får och inte får så slappnade flickan av. Blev mer harmonisk och lutade sig tillbaka på dom regler och ramar som fanns.
Hennes utbrott försvann, och istället för att skrika så fort hon fick nej började hon argumentera för sin sak.
Självklart blir hon fortfarande ibland putt när hon inte får som hon vill men så är hon ju fortfarande ett barn.
Det som ändrats är att pappa inte tror att han misshandlar henne när hon blir sån.
Vet inte hur jag mer tydligt kan uttrycka mig.
Och hoppas att du denna gång läser det jag skriver och inte det du tror att jag kanske menar ;)