• Tifastar

Arbetsplatsolycka och ersättning, hur mycket?

Jag är lite intresserad av att veta om någon här fått ut ersättning efter en arbetsplatsolycka.

Vad var det för skada? Och hur mycket blev den slutliga ersättningen?

Sambon fastnade med sin ena hand i en maskin och har ett stort ärr över nästan hela handen. Nedsatt funktion o 3 fingrar samt att hela handen tappat i styrka... väntar nu på beslut från Afa om ev ersättning men har hört att det ska vara svårt att få.

• Svar på tråden Arbetsplatsolycka och ersättning, hur mycket?
  • Philippa

Ganska omöjligt att svara på eftersom de går efter läkarintyg och hur de är skrivna....

• Tifastar

Jo det fattar jag =)

Tänkte mer på vad andra har fått ut... jag har lixom noll upptaffning om man kan få 100 kr eller 1000 kr.

• Philippa

Ni får nog bara avvakta och se...Men ni ska inte bara anmäla till AFA, ska man inte även anmäla till sitt eget föräkringsbolag?

• Tifastar

Har ingen försäkring på någon av oss här hemma. Bara för bilen och huset

• coloredsnow

Det beror ju på så mycket, bla vilka nedsättningar han har fått, om de bedöms vara permanenta och i så fall hur stort handikappet är. Viktigast tror jag vilken hand det handlar om.

En bekant föll och slog i huvudet på jobbet och fick bestående problem med balansen efter det. Han fick långt under 100 000, det exakta beloppet minns jag inte.

Vet en annan som skadade sin vänsterarm som också gav bestående men dock räknades det inte som handikappande, han fik eg bara ersättning för de utlägg han haft.

• 19hundra80ett

Min sambo har fått ersättning från AFA i omgångar. Han blev brännskadad under arbetstid.

Fick ersättning ganska snart efter olyckan (minns inte hur mycket) och sedan har han fått för ärrbildning efter något år, och även för inkomstförlust flera år efter det. AFA har varit fantastiska, och hela tiden upplyst om vilka ersättningar man kan få.

• Veritas18

Jag har varit med om en arbetsolycka (var på väg till jobbet, halkade och bröt benet) Mitt jobb har också AFA som försäkring åt sina anställda. De täckte mina sjukhusräkningar men endast upp till 900kr (efter det får man frikort) men jag fick betala en självrisk på 500, så egentligen gav de bara 400kr. De betalade även mina sjukresor till och från läkaren (1400kr) och efter sjukskrivningen fick jag 8000kr för skada och nånting mer.
    Efter det sa de att jag får vänta 1 ½ år för att se om skadan har orsakat nåt handikapp eller liknande. Vet ej hur mycket jag kommer att få ut men tycker att det är väldigt onödigt att vänta så länge när jag ändå har ett stort ärr över benet som inte kommer att förändras om 1½ år.

• Tifastar

Har åxå hört att dom ska vara "snåla" =(

Tycker att det är rätt illa att betala ut så lite eller inget alls eftersom det är en olycka som aldrig skulle ha hänt om man inte var på jobbet.

Funktions nedsättning i en arm eller hand verkar ju inte ligga på deras priolista iaf.

• Philippa
    Tifastar skrev 2011-09-08 08:48:02 följande:
    Har åxå hört att dom ska vara "snåla" =(

Tycker att det är rätt illa att betala ut så lite eller inget alls eftersom det är en olycka som aldrig skulle ha hänt om man inte var på jobbet.

Funktions nedsättning i en arm eller hand verkar ju inte ligga på deras priolista iaf.
    Nej, och därför är det superviktigt att komplettera upp med en egen försäkring.....
  • Lady without tattoo

En person fick 14000 för ett ärr tvärs over pannan.Detta var tack vara AFA

Har han skickat in foton på skadan också?

Yrke: Leg pratkvarn
  • Tifastar

Japp läkaren har tagit foton från början till "slut", alltså hur det ser ur nu.

• Tifastar
    Philippa skrev 2011-09-08 08:57:12 följande:
    Nej, och därför är det superviktigt att komplettera upp med en egen försäkring.....
    Jag tycker att det är så trist att lägga pengar på extra försäkringar till saker =( Har bara dålig erfarenhet av det. Som min häst som visade sig ha artors o jag fick inte ut en krona, lika så med gravidförsäkringen då sonens hjärtfel visade sig tillhöra några av de diagnoser som inte ingick i försäkringen =(

Då försärsäkringsbolagen ligger inte högt på min lista.
  • Martin 447
    Tifastar skrev 2011-09-09 10:44:51 följande:
    Jag tycker att det är så trist att lägga pengar på extra försäkringar till saker =( Har bara dålig erfarenhet av det. Som min häst som visade sig ha artors o jag fick inte ut en krona, lika så med gravidförsäkringen då sonens hjärtfel visade sig tillhöra några av de diagnoser som inte ingick i försäkringen =(

Då försärsäkringsbolagen ligger inte högt på mvilket avtalsområde jobbar

Din man inom vilket avtalsområde? if metal? är han med i facket? prata med en lokal ombudsman
     dom hjälper med allt.
  • Petite Chérie

Min väns pappa ramlade av en stege på jobbet och låg i koma i några veckor. Han fick 1 miljon typ.

• Anonym (La)

@Veritas18, Har du fått svar på bestående men? Hur många % fick du i så fall?

Svar på tråden Arbetsplatsolycka och ersättning, hur mycket?