När började era barn med engelska i skolan?
Ja, det verkar vara väldigt olika det där även inom den egna kommunen så därför undrar jag hur det ser ut hos er. Kommentera gärna och skriv var ni bor, om det är friskola eller kommunal.
Ja, det verkar vara väldigt olika det där även inom den egna kommunen så därför undrar jag hur det ser ut hos er. Kommentera gärna och skriv var ni bor, om det är friskola eller kommunal.
Att jag undrar är för att vi flyttat inom kommunen och dottern går nu i tredje klass. På den nya skolan började de med engelska i ettan medan de i hennes förra började i tvåan och då endast lite "på skoj" med några glosor då och då. EN väninnas barn går i tvåan nu och de ska inte börja förrän i trean.
Jag tycker att det är lite konstigt att det verkar vara frivilligt hur man lägger upp det på varje skola. Det blir ju inte så roligt om man som vi flyttar till en skola där de redan läst engelska i två år. Dottern fick en chock när vi var där i våras och hälsade på och var med en skoldag och helt plötsligt började fröken prata på engelska med barnen och de svarade. Nu är dottern som tur är klipsk och lättlärd så hon kommer nog i kapp ganska snabbt, men ändå. ALla har det inte lika lätt för sig i skolan.
I förskolan, men då bor vi förstås i England så det är inte särskilt anmärkningsvärt...
Själv började vi i trean men jag hade spenderat ganska mycket tid utomlands så det kom inget nytt för mig på flera år.
Vi började i trean men då har jag läst själv sen jag var....4? Var otroligt intresserad av Macahan och ville då lära mig språket ^_^
SJälv är jag så gammal att jag inte minns när vi började med engelska Tror dock att det var först i fyran faktiskt.
Min dotter började precis ettan och dom har engelskalektioner nu. Vi bor i stockholm
1;an i friskola i södermanland!!
1:an kommunal skola i Södermanland.
i 3.an kommunal skola i Dalarna
Örebro, kommunala skolor.
I skolan hon gick till trean började de i fyran.
Nu går hon i fyran och de började i trean...
Mailade läraren för att påvisa problemet. Det visar sig att min dotter på eget bevåg lärt sig mer engelska än de andra så hon kan mer än de... Men visst är det knasigt. Tydligen finns det bara mål för vad de ska kunna i år fem och hur många timmar de ska ha läst. Därför gör skolorna som de vill.
Båda mina barn började med engelska i 1:an. De går i kommunalskola i Västerbotten.
Man börjar med enstaka engelska ord och sånger i småbarnsgruppen på dagis. Nu har de inte särskild inriktning på språk men man ökar engelska litegrann varje år redan på förskolan.
Min son började nu i 3an och då bara "på skoj" känns det som. De har gått igenom alfabetet och sedan lärt sig, endast mutligt, ord på respektive bokstav. De har alltså iten lärt sig en enda mening. Tycker det är katastrof. På andra skolor, tom i samma kommun börjar de redan i förskoleklassen, och i grannkommunen börjar de visserligen i 3an, men då på riktigt. Dvs den flickan kan läsa lättlästa böcker på engelska och min son kan då inte ens presentera sig.
Det är dock inte det enda ämnet det går långsamt i....
Nu funderar vi på att flytta, men då vi inte vet vart, så vill jag inte byta skola än, för att det inte ska bli ett byte till, det hade blivit för tufft socialt för honom. men jag har köpt en egen engelskbok så att han kan komma ifatt andra skolor, och det går jättebra.