• Alexandra77

    Ni marsvinskunniga!

    Funderar på att skaffa två marsvin till mig och min dotter men har några frågor; vilken ras passar bäst för förstagångsägare? Ska man ta två honor? Vad kostar ett marsvin i månaden? Har dom mycket ljud på natten? Luktar det av dom, även om man städar buren varje dag? Berätta även annat som ni kan komma på som jag glömt att fråga, jag vill vara alldeles säker på att vi verkligen vill ha marsvin innan vi skaffar dom.

  • Svar på tråden Ni marsvinskunniga!
  • IlIlIlIlIlIlIlIIII

    Ne tror man man inte behöver leta särskilt långt för att hitta ett djur som är tamare än marsvin..

    Marsvin luktar dessutom, en ganska speciell lukt. Deras bajs och piss har en speciell "doft" så tror det inte hjälper om du städar varje dag faktiskt.

    De låter dessutom rätt mycket, men är väl mest om de är hungriga. Men när de väl sätter igång piper de vlädigt högt och låter som en alarmväckarklocka ungefär. Annars kan de låta rätt sött när de mer "pratar".


    Ge inte för mycket mat, det är som att de aldrig slutar äta och blir därför väldigt stora och feta. Runt en deciliter per dag ska väl vara bra om jag minns rätt. Dessutom är det bra köpa C-vitamintillskott som du droppar ner i vattnet dagligen så de får i sig alla vitaminer de behöver, minns inte namnet på dropparna.

  • Alexandra77

    Men hörni vad är bäst att ha, en hona + kastrerad hane eller två honor?

  • Millans hustru

    vi har marsvin, det ena komemr från marsvinshjälpen. googla på dem o se om ni kan ta därifrån? de är oerhört kunniga och seriösa och ni kan få två som redan är vana vid varann. vi köpte först två ungar från en uppfödare, det gick åt skogen, de avskydde varann då de blev äldre. tack vare marsvinshjälpen fick vi lämna ena dit o ta emot en annan som funkar med vårt andra. men känslomässigt är det en onödig resa att göra, så hoppas ni får två som gillar varann direkt. marsvin, i alla fall våra två hanar, luktar i perioder. 

    vi tycker dock väldigt väldigt mycket om våra små, de äter gört på en filt på köksgolvet medan vi äter middag, de ropar glatt då vi komemr innanför dörren på eftermiddgen!  

  • Alexandra77
    Millans hustru skrev 2011-09-11 19:43:04 följande:
    vi har marsvin, det ena komemr från marsvinshjälpen. googla på dem o se om ni kan ta därifrån? de är oerhört kunniga och seriösa och ni kan få två som redan är vana vid varann. vi köpte först två ungar från en uppfödare, det gick åt skogen, de avskydde varann då de blev äldre. tack vare marsvinshjälpen fick vi lämna ena dit o ta emot en annan som funkar med vårt andra. men känslomässigt är det en onödig resa att göra, så hoppas ni får två som gillar varann direkt. marsvin, i alla fall våra två hanar, luktar i perioder. 

    vi tycker dock väldigt väldigt mycket om våra små, de äter gört på en filt på köksgolvet medan vi äter middag, de ropar glatt då vi komemr innanför dörren på eftermiddgen!  

    Det lutar nog åt att det blir två honor för oss. Låter dom mycket på natten? Vad har ni i bottnen på buren?
  • taksi

    Marsvin är dom bästa husdjuren! Hjärta  Hade ett gäng själv men blev allergisk och fick skänka bort dom. Skulle precis börja föda upp...

    Jag tycker inte att marsvinen luktar, eller dom har ju en viss pälsdjursdoft och om man inte städar bort kiss på länge så luktar det naturligtvis. Det som jag tycker luktar mest är spån, hö, pellets och liknande som är tillbehören.

    Bara en gång har jag haft oturen att ett av mina marsvin (har haft 8 i olika omgångar) fick någon typ av svamp eller skabb eller liknande. Annars har det inte varit några som helst hälsoproblem, utan dom har varit friska och lättskötta.

    Dom är inte nattaktiva, så dom sover på natten, men bökar och pratar en del på kvällarna. I alla fall mina. Det var bara så mysigt att ta en pratstund med dom! Det är jättekul att göra hinderbanor och göra olika balansövningar och liknande med marsvinen. När man har dom ute i huset, så går det bra att ha en kattutställningslåda att lära dom att kissa i när dom går fritt, om dom inte kan hoppa in i buren lätt så klart.

    Mysigare och mer sociala små djur får man leta efter, jag tycker att dom är underbara!

    Bland mina marsvin var det dom två hanarna som funkade bäst ihop, men det där är ju individuellt. Om du köper från uppfödare så kan du ju ta två djur som bott ihop redan innan och som funkar ihop.

    Lycka till!

  • Alexandra77
    taksi skrev 2011-09-11 20:45:41 följande:
    Marsvin är dom bästa husdjuren! Hjärta  Hade ett gäng själv men blev allergisk och fick skänka bort dom. Skulle precis börja föda upp...

    Jag tycker inte att marsvinen luktar, eller dom har ju en viss pälsdjursdoft och om man inte städar bort kiss på länge så luktar det naturligtvis. Det som jag tycker luktar mest är spån, hö, pellets och liknande som är tillbehören.

    Bara en gång har jag haft oturen att ett av mina marsvin (har haft 8 i olika omgångar) fick någon typ av svamp eller skabb eller liknande. Annars har det inte varit några som helst hälsoproblem, utan dom har varit friska och lättskötta.

    Dom är inte nattaktiva, så dom sover på natten, men bökar och pratar en del på kvällarna. I alla fall mina. Det var bara så mysigt att ta en pratstund med dom! Det är jättekul att göra hinderbanor och göra olika balansövningar och liknande med marsvinen. När man har dom ute i huset, så går det bra att ha en kattutställningslåda att lära dom att kissa i när dom går fritt, om dom inte kan hoppa in i buren lätt så klart.

    Mysigare och mer sociala små djur får man leta efter, jag tycker att dom är underbara!

    Bland mina marsvin var det dom två hanarna som funkade bäst ihop, men det där är ju individuellt. Om du köper från uppfödare så kan du ju ta två djur som bott ihop redan innan och som funkar ihop.

    Lycka till!
    Jag planerar nog att städa bort kiss och bajs varje dag så förhoppningsvis börjar det inte lukta och att dom är pratglada är bara ett pluss, så länge dom inte gör det på natten Skrattande. Jag kommer nog att köpa två vuxna marsvin som levt tillsammans innan, då vet jag att dom kommer överrens. En annan sak jag kom att tänka på är om dom gnager på sladdar?
  • Millans hustru

    man ska absolut inte ha bur i sovrummet, kom att tänka på det när du sa att du itne vill att de pratar om natten. marsvin är allergiframkallande i ska itne stå i rummet man sover därför. våra marsvin bor i vardagsrummet o det händer att man hör dem småprata eller irriterat diskutera på natten men för det mesta är det lugnt o tyst utom ett litet hopp då nån ska ner o kissa eller äta. vi har byggt i buren så de har två sovloft med koja på, det rekommenderas. dels får de större bur av det, dels får de motion av att hoppa upp o ner. lagom höjd förstås. sen har våra en hage i anslutning till buren, somd e alltid kan gå in o ut i. i hagen kan man variera med olika kartinger att springa i, gömma sig i (sova i, det gör våra ofta). att byta o flytta runt i hagen blir härlig stimulans för dem. vi sätter våra på filt på golvet också men de vill itne springa runt i rummet. många gör nog det men våra hålelr sig på filten. man ska dock ha uppsikt för även om våra aldrig gjort det så kand e absolut smaka på sladdar. däremot har jag sett dem smaka på trälisterna, så vaka noga elelr köp haggaller. vi har köpt tre uppsättningar o satt ihop, då blir det en väldigt stor härlig hage att jogga i ibland. o sen kan man bara vika ihop den på 60 sekunder o lägga undan.

  • Bebis11

    Har en fråga angående marsvin.
    Köpte en hona till min hane då kaninen dog, Jag frågade dom på djuraffären hur snabbt det kunde bli ungar och fick då svaret. "inte än på länge" pratade då med en kompis som har marsvinsuppfödning och hon sa från den dagen dom blir könsmogna. Har självklart delat på dom med hjälp av hönsnät i en stor bur så att dom ändå fick vsarandras sällskap. Frågan är då kan dom para sig igenom nätet?? 

  • snutttis77

    jag som uppfödare har haft honor och hanar på varsin sida utan att dom lyckats para sig

  • Bebis11
    snutttis77 skrev 2011-09-13 16:44:01 följande:

    jag som uppfödare har haft honor och hanar på varsin sida utan att dom lyckats para sig


    Okej men tror du att det kan hända??
  • snutttis77

    borde va omöjligt då hanen måste upp på honan för att få till det

  • ELN

    Säger som de flesta andra här: Kan vara en del prat på natten men sällan så det är störande. 
    Marsvinen i sig luktar inte, men klart, är buren smutsig luktar den.
    Sladdar och annat bör man hålla borta från det rum marsvinen rastas i. Är kontakten i så kan de dö, är den det inte kan det börja brinna nästa gg nån sätter i just den apparaten. Ja, ni fattar.

    Långhåren får man vara beredd på att sköta, då pälsen kan bli tovig och huden irriterad under om man inte klipper dem kort med jämna mellanrum (speciellt viktigt i rumpan). Kamma dem går, men de flesta marsvin jag träffat avskyr det.

    Man behöver också: klippa klorna, göra rent öronen med våtservett då och då och kolla tänderna. Också bra om de är försäkrade.

    Marsvinshjälpen är en jättebra omplacering i stockholmsområdet, runt Göteborg finns eragons
    www.eragons.se

    Lycka till! 

  • ELN

    Viktigaste kosten är hö hö och mer hö, samt vatten med c-vitamin. Pellets vara eller icke vara tvista de lärde om, men mina äter iaf det som en extra "treat" på lördagar, INTE som basmat.

    Morgon och kväll får de grönsaker o frukt så som vitkål, blomkål, morötter, broccoli (nyttigt).
    Mat som de också får, men som inte är fullt lika nyttig (mer som godis) är äpple, tomat, gurka.

    Apelsin kan man prova att ge dem, en del av mina älskar det. Ska vara skalad... 

  • ELN

    Såg att du har en tjej på fem år, skulle inte rekommendera att hon får springa omkring med dem i famnen, då de kan "kasta sig" vilket kan leda till tappade framtänder eller - i värsta fall - stora skador.

    Däremot att sitta på golvet eller i soffan med ett marsvin i knäet är bra. Brukar jag låta min väninnas 3,5åring göra med mina, under uppsikt.

    Mkt info blev det här :) 

  • Alexandra77
    ELN skrev 2011-09-18 13:32:41 följande:
    Säger som de flesta andra här: Kan vara en del prat på natten men sällan så det är störande. 
    Marsvinen i sig luktar inte, men klart, är buren smutsig luktar den.
    Sladdar och annat bör man hålla borta från det rum marsvinen rastas i. Är kontakten i så kan de dö, är den det inte kan det börja brinna nästa gg nån sätter i just den apparaten. Ja, ni fattar.

    Långhåren får man vara beredd på att sköta, då pälsen kan bli tovig och huden irriterad under om man inte klipper dem kort med jämna mellanrum (speciellt viktigt i rumpan). Kamma dem går, men de flesta marsvin jag träffat avskyr det.

    Man behöver också: klippa klorna, göra rent öronen med våtservett då och då och kolla tänderna. Också bra om de är försäkrade.

    Marsvinshjälpen är en jättebra omplacering i stockholmsområdet, runt Göteborg finns eragons
    www.eragons.se

    Lycka till! 
    Tack för infon! Men nu är det så att jag blev lite avskräckt av det som någon skrev och jag sen googlade, att dom är allergiframkallande, så jag vet inte om jag vågar skaffa några. Ingen av oss är allergiska eller har allergi i släkten men jag är ändå orolig att någon ska bli. Är väl mest orolig att någon först blir allergisk mot marsvin och sen till följd av det bli allergiska mot katterna, för dom kan jag inte leva utan.
  • ELN

    Fast jag tror inte de är mer allergiframkallande än andra pälsdjur. Sen är det olika från person till person, mitt x tålde inte katter men marsvin tex.

    Men synd. De är så mysiga :) 

  • Millans hustru
    Alexandra77 skrev 2011-09-11 20:06:00 följande:

    Det lutar nog åt att det blir två honor för oss. Låter dom mycket på natten? Vad har ni i bottnen på buren?

    nej våra marsvin (två killar som då o då sätter varann lite på plats) hörs inte mycket om natten. ibland hör jag att de puttar på sin boll med pingla. eller hoppar ner från sitt ena sovloft för att äta lite eller kissa. men även om jag sov i samma rum (det ska man alltså inte göra) så skulel det inte störa mig, så mycet hörs de inte.
Svar på tråden Ni marsvinskunniga!