• SilverLadyG

När någon gäst kommer hem till dig, bjuder du på mat/fika?

Frågan gäller inte vid middagsinbjudan. Frågan gäller då man bjuder någon hem till sig för en fika.

"Var hos en vän, som endast bjöd mig på te. Tyckte att det var konstigt eftersom då hon alltid kommer hem till mig över en fika bjuder jag alltid på smörgåsar, något söt och kaffe/te. Efter en stund började min mage kurra där, hade inte förväntat mig att inte bli bjuden på inget ätbart."

Visst allt handlar inte om ätbart men enligt mig är det självklart att man bjuder på fika så ska man ha något att fikaSkrattande

Vad tycker ni? Hur gör ni? Är jag konstig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-09 18:45
    något *sött menar jag och inte söt :D

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-10 11:30
    Besöket är inte oväntat!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När någon gäst kommer hem till dig, bjuder du på mat/fika?
  • MrsElvisPresley
    Mandel skrev 2011-09-10 16:01:26 följande:
    Jag älskar att baka och bjuda på fika, men det kommer aldrig någon hit och fikar så alla mina kakor och bakverk blir gamla och får kastas...
    Frys in!

Jag bjuder alltid på något "sött" att äta + kaffe/té/saft när jag får VÄNTAT besök.
    Får jag oväntat besök är det inte alls säkert att jag har något "sött" hemma, så då får personen i fråga nöja sig med något drickbart och ev. någon smörgås om han/hon vill
  • Semla02

Annat - jag bjuder alltid minst på fika med kaffe/te och kakor/bullar. Kompisar som stannar längre får givetvis någor mer än de som stannar ngn timme. Det beror på om de kommer över för en snabbfika eller kommer och hälsar på under flera timmar (och bor flera mil bort), då blir det givetvis minst en matig måltid. 

♥ Bebis är här! ♥
  • Barbabok

Nej vi bjuder inte på något att äta för vi håller oss inte med sånt (fikabröd) hemma. Endast vid vissa tillfällen finns kaffebröd här och det är vid födelsedagar och ibland om jag råkat baka vilket inte sker ofta. Här får man kaffe, the eller saft om så önskas. Men, kommer man vid middagstid eller så får man såklart mat.

• Velour

Självklart gör jag det! 

Jag valde det första alternativet, men om gästen stannar längre så det även blir dags för middag erbjuder jag min gäst att även stanna över middag.

• Velour
    Mandel skrev 2011-09-10 16:01:26 följande:
    Jag älskar att baka och bjuda på fika, men det kommer aldrig någon hit och fikar så alla mina kakor och bakverk blir gamla och får kastas...
    Var bor du? Drömmer
  • Kotthare

Ja, jag bjuder alltid på något.

• Lazyass

Jag bjuder på det jag har hemma. Har sällan kakor, bullar, glass eller annat sött hemma. Men smörgåsar kan man alltid bjuda på.

• Nidorina

Jag bjuder på det jag har hemma. Kakor och liknande har vi sällan men en smörgås kan man ju fixa, eller mat.

• Babymama86

Annat - Jag bjuder alltid på kaffe, har jag bullar eller annat gott hemma så bjuder jag på det med :)

• holy shit

Jag bjuder alltid på något, tycker det hör till vanligt folkvett att göra det.

• k girl

Nej, jag brukar inte alltid ställa fram fika även om besöket är väntat. Oftast kan jag kanske slänga ihop en sockerkaka eller dylikt, men är jag trött eller inte har handlat så kanske det blir en kopp kaffe och chokladrån eller något sådant. Förväntar mig heller inte att få fika när jag tittar över hos någon på en kopp kaffe.

• The past is now

Är det ett väntat besök så bjuder jag på något..typ sockerkaka eller annat.Men får jag spontanbesök så finns det tyvärr inget hemma mer än kaffe och the. Inte ens saft har jag.

Svar på tråden När någon gäst kommer hem till dig, bjuder du på mat/fika?