• Altezza

Overall eller tvådelat???

Ja pojkarna behöver nya vinterkläder och den stora frågan är vilket är bäst, overall eller tvådelat?  Vad tycker du och varför??

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Overall eller tvådelat???
  • Johan70
    qvist skrev 2020-07-17 17:49:52 följande:

Tänk att det är så stor övervikt för overall. Som tvådelsförespråkarna brukar hålla på och argumentera, kunde man annars tro att siffrorna vore de omvända

Ja, det är intressant. Nu har inte så många röstat, fast omröstningen har varit igång i nästan 9 år, så jag tror ändå inte att man kan dra för stora växlar på den.

• qvist
    Johan70 skrev 2020-07-19 15:21:40 följande:

Ja, det är intressant. Nu har inte så många röstat, fast omröstningen har varit igång i nästan 9 år, så jag tror ändå inte att man kan dra för stora växlar på den.

Nej, men övervikten är ändå så stor att den är signifikant. Om man får tro hur förespråkarna för tvådelat argumenterar ibland, så finns det ju "egentligen" ingen som vill ha overall. I alla fall inte efter förskoleåldern. Det här visar motsatsen.
  • Johan70
    qvist skrev 2020-07-20 07:24:53 följande:
    Nej, men övervikten är ändå så stor att den är signifikant. Om man får tro hur förespråkarna för tvådelat argumenterar ibland, så finns det ju "egentligen" ingen som vill ha overall. I alla fall inte efter förskoleåldern. Det här visar motsatsen.
    Ja, det ligger kanske något i det du säger. Jag har också märkt att de som förespråkar tvådelat ofta har någon form av inställning att det är "konstigt" att vilja ha overall snarare än byxor och jacka. Som om det inte funnes valfrihet och som om alla borde tycka som de tycker. Skrattande
  • Klara W
    Johan70 skrev 2020-07-20 11:45:28 följande:

Man kan också notera, att i en annan tråd antyds ett annat resultat:

www.familjeliv.se/forum/thread/54951572-nar-slutar-man-med-vinter-overall-i-skolan

Hos oss har vi bytt overallen mot Jacka och Täckisar i förskolan. Väldigt sällsynt med overall i skolan enligt min erfarenhet. Vet inte varifrån alla som svarat på denna undersökning kommer ifrån men det kan inte vara vanligt med 90-10 overall-2delat i skolan.
  • Johan70
    Klara W skrev 2020-07-22 17:29:33 följande:
    Hos oss har vi bytt overallen mot Jacka och Täckisar i förskolan. Väldigt sällsynt med overall i skolan enligt min erfarenhet. Vet inte varifrån alla som svarat på denna undersökning kommer ifrån men det kan inte vara vanligt med 90-10 overall-2delat i skolan.

Fast frågan gäller inte vad man har, utan vad man tycker är bäst. Det är ibland svårt att hitta bra overaller eller overaller över huvud taget. Då får man nöja sig med byxor och jacka.

• Klara W
    Johan70 skrev 2020-07-22 23:26:41 följande:

Fast frågan gäller inte vad man har, utan vad man tycker är bäst. Det är ibland svårt att hitta bra overaller eller overaller över huvud taget. Då får man nöja sig med byxor och jacka.

Jag utgick ifrån att man använder det som man anser är bäst. Varför skulle man föredra det ena men sedan använda det andra. Med dagens utbud online så har jag svårt att se varför man inte skulle hitta det som passar.
  • Johan70
    Klara W skrev 2020-07-23 07:31:36 följande:
    Jag utgick ifrån att man använder det som man anser är bäst. Varför skulle man föredra det ena men sedan använda det andra. Med dagens utbud online så har jag svårt att se varför man inte skulle hitta det som passar.

I dagens läge har du måhända rätt, men för tio år sedan var det inte alls så. Det vet jag av erfarenhet. Jag skulle köpa till bonusbarn och det var stört omöjligt.

Vidare kan det hända att man själv och barnet inte har samma uppfattning om vad som är bäst. När jag var liten ville jag alltid ha overall men fick aldrig det.

• qvist
    Klara W skrev 2020-07-22 17:29:33 följande:
    Det är förmodligen olika på olika håll. Även om det är 90-10 där du har dina barn i skolan, kan det ju vara annorlunda bara i nästa stadsdel.
  • Klara W
    qvist skrev 2020-07-28 00:31:35 följande:

Det är förmodligen olika på olika håll. Även om det är 90-10 där du har dina barn i skolan, kan det ju vara annorlunda bara i nästa stadsdel.

Läste du ens vad jag skrev? Det var bara mina egna uppfattningar om hur det är. Jag har flertalet kompisar med barn som är eller nyss varit i den ålder i andra delar av landet och det har varit samma sak där. Jag sa däremot aldrig att det ÄR så överallt.
  • qvist
    Klara W skrev 2020-07-28 17:04:28 följande:
    Läste du ens vad jag skrev? Det var bara mina egna uppfattningar om hur det är. Jag har flertalet kompisar med barn som är eller nyss varit i den ålder i andra delar av landet och det har varit samma sak där. Jag sa däremot aldrig att det ÄR så överallt.
    Förlåt då. Jag läste det du skrev men trodde att det var okej att diskutera fram och tillbaka, jag tänkte inte på att du kanske skulle ta illa vid dig.
  • Skogssport

Beror på ålder.

Förskolebarn: overall

Skolbarn: tvådelat

• backen15

Det beror på hur gamla dom är. Jag har alltid tyckt det varit smidigast med overall till mina tre framtill skolstart. I år har även trean börjat skolan så nu har vi inga overaller längre. Sedan har det ju varit bra att har bara några skidbyxor i reserv tex om man ska på café eller ngt och kunna ha termobyxorna kvar inne. men över det hela absolut smidigast med overall när de är små, både för oss och för dom. Enkelt för de små att tar på sig.

• Johan70
    backen15 skrev 2020-10-11 08:39:19 följande:

Det beror på hur gamla dom är. Jag har alltid tyckt det varit smidigast med overall till mina tre framtill skolstart. I år har även trean börjat skolan så nu har vi inga overaller längre. Sedan har det ju varit bra att har bara några skidbyxor i reserv tex om man ska på café eller ngt och kunna ha termobyxorna kvar inne. men över det hela absolut smidigast med overall när de är små, både för oss och för dom. Enkelt för de små att tar på sig.

Är det plötsligt mindre smidigt med overall för att barnen har börjat skolan?

• Klara W
    backen15 skrev 2020-10-11 08:39:19 följande:

Vad är skillnaden på Skidbyxor och Termobyxor? Har alltid tänkt att de har vart samma sak.
  • Johan70
    Klara W skrev 2020-11-10 17:13:09 följande:
    Vad är skillnaden på Skidbyxor och Termobyxor? Har alltid tänkt att de har vart samma sak.
    Termobyxor är väl stoppade/fodrade, medan skidbyxor liksom bara är av material som inte drar åt sig snö.
Svar på tråden Overall eller tvådelat???