• Skruttensmamma

Påtvingad blöja på förskolan

Idag när jag kom till förskolan hade min treåring som varit blöjfri på dagen i två månader blöja på sig!

Jag medger att han har ett antal olyckor i veckan och att han ibland väljer att bajsa i kalsongerna, men så gör man väl ändå inte?? Olyckor ingår väl i att bli torr?

Jag blev ganska arg, men lyckades behålla lugnet och ifrågasatte det starkt. Då frågade hon som hade satt på honom blöjan ifall jag anser att han är mogen för att vara blöjfri!?

Nu har de skrivit upp att jag inte vill att han ska ha blöja på förskolan (varför de nu ska behöva skriva det, när han inte har några blöjor med sig och har börjat på ny avdelning efter sommaren och där har han aldrig förr haft blöja...)

Behövde skriva av mig lite....

• Svar på tråden Påtvingad blöja på förskolan
  • Carisma95
    SilverLadyG skrev 2011-09-12 17:42:29 följande:
    men hur trevligt är det att ta på skit? En blöja rullar man ihop och slänger men man kan inte slänga kalsongerna och måste först göra sig av med skiten, eller skulle du vilja ha med dig hem kalsonger med skit, en korv i väskan? Självklart gör personalen det som är lättast, oftast har förskolor 25 barn och endast 3 i personalen, nu för tiden är många barnskötare utbytta mot förskollärare som helst vill varken byta blöjor eller ha något med kiss och bajs att göra, jobbet ska en barnskötare göra.
    Jag tycker att om barnet har bajsat i sina kalsonger fler gånger än 1 max 2 under 1-2 månader,då ska barnet ha blöja. Om barnet har inte bajsat/kissat i sina kalsonger, så tycker jag att det är fel att personalen sätter på blöjor, alltså helt utan orsak.
    Men snälla. Så du menar att ett barn kan vara mer eller mindre torrt och blöjfri, men om nåde om h*n bajsar i kalsongerna/trosorna 2-3 gånger på 1-2 månader (!) Då åker blöjan på..... Vilken värld lever du i?
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Zofian

Cosinus. Barnet tyckte inte illa om att ha blöja och barnet har blöja på natten. Är det ändå hemskt att dagis tvingar honom att ha blöja om det händer en olycka om dagen eller varannan dag. Det är ju inte bara ett barn på ett dagis. Tänk alla 25 barn var blöjfria och gjorde i blöjan varje eller varannan dag. Det är 10-15 byten per dag....

• cosinus
    Zofian skrev 2011-09-12 20:21:31 följande:
    Cosinus. Barnet tyckte inte illa om att ha blöja och barnet har blöja på natten. Är det ändå hemskt att dagis tvingar honom att ha blöja om det händer en olycka om dagen eller varannan dag. Det är ju inte bara ett barn på ett dagis. Tänk alla 25 barn var blöjfria och gjorde i blöjan varje eller varannan dag. Det är 10-15 byten per dag....
    Alltså ja och nej, jag tycker barn ska ha en rimlig chans att bli blöjfria från 3 års ålder iaf och jag tycker de måste få misslyckas. Det är ju som regel bara en kull om året som strular med vissa undantag. Det är få 1-åringar som är blöjfria och få 5-åringar som har problem fortfarande. Sen är säket 1/3 av olyckorna vi får hem att det har gått åt skogen på själva toaletten, det är inte plättlätt att få en pytteliten snopp att peka åt rätt håll även om man sitter och då kan båda tröja och byxor blötas ner.

Min dotter (som är äldst) slutade hemma med blöja när hon var 1.5 men på dagis när hon var 3. Min son som nu är 5 och fortfarande har olyckor slutade hemma med blöja när han var 2 men på dagis när han var 3. Det är inte alla barn som säger till att de behöver kissa om de har blöja bara för att de eg kan. Jag har kompisar vars son slutade tidigt med blöja och de lät dagis ha på den ute men det enda som hände var att han kissade ner sig hela tiden ute hemma för han var van vid att det bara gick att kissa om man hade overall. När han slutade på dagis med blöja också började det fungera överallt men så klart en och annan olycka.

Jag tycker inte dagis ska behöva göra grovjobbet i att få ett barn tort men har det funkat hemma en hel sommar och barnet är över 3 så tycker jag det ska rätt mycket till för att man inte ska prova seriöst på dagis och då måste barnet få tid på sig. Sen tycker jag också det är skillnad på om barnet _alltid_ kissar ner sig på dagis och aldrig är på toa eller om det är på toa 5 av 6 ggr men misslyckas 1. Då är ju ändå barnet på gång och jag tycker det vore illa att sätta på blöja och riskera att barnet slutar bry sig ö h t för även när det försöker så får det blöja så varför ens bry sig?
  • Skruttensmamma
    Zofian skrev 2011-09-12 20:21:31 följande:
    cosinus skrev 2011-09-12 20:36:40 följande:
    Alltså ja och nej, jag tycker barn ska ha en rimlig chans att bli blöjfria från 3 års ålder iaf och jag tycker de måste få misslyckas. Det är ju som regel bara en kull om året som strular med vissa undantag. Det är få 1-åringar som är blöjfria och få 5-åringar som har problem fortfarande. Sen är säket 1/3 av olyckorna vi får hem att det har gått åt skogen på själva toaletten, det är inte plättlätt att få en pytteliten snopp att peka åt rätt håll även om man sitter och då kan båda tröja och byxor blötas ner.

Min dotter (som är äldst) slutade hemma med blöja när hon var 1.5 men på dagis när hon var 3. Min son som nu är 5 och fortfarande har olyckor slutade hemma med blöja när han var 2 men på dagis när han var 3. Det är inte alla barn som säger till att de behöver kissa om de har blöja bara för att de eg kan. Jag har kompisar vars son slutade tidigt med blöja och de lät dagis ha på den ute men det enda som hände var att han kissade ner sig hela tiden ute hemma för han var van vid att det bara gick att kissa om man hade overall. När han slutade på dagis med blöja också började det fungera överallt men så klart en och annan olycka.

Jag tycker inte dagis ska behöva göra grovjobbet i att få ett barn tort men har det funkat hemma en hel sommar och barnet är över 3 så tycker jag det ska rätt mycket till för att man inte ska prova seriöst på dagis och då måste barnet få tid på sig. Sen tycker jag också det är skillnad på om barnet _alltid_ kissar ner sig på dagis och aldrig är på toa eller om det är på toa 5 av 6 ggr men misslyckas 1. Då är ju ändå barnet på gång och jag tycker det vore illa att sätta på blöja och riskera att barnet slutar bry sig ö h t för även när det försöker så får det blöja så varför ens bry sig?
    Jag tycker att om dagis tycker att mitt barn inte klarar av att vara blöjfri så ska de diskutera det med mig. Jag är öppen för samtal i frågan.
    Men jag tycker som cosinus att barnet måste få lov att misslyckas ibland och att sätta på honom blöja igen känns som en stor risk att sätta käppar i hjulet...
    Men på onsdag när det är dagisdag igen ska jag fråga personalen vad de tycker i frågan. Jag ska säga att jag tycker att det känns fel att sätta på honom blöja igen och sen får vi se vart samtalet leder.
  • Trulis78

Oj, vad hårda många av er är! Jag tycker att det är helt naturligt att ett barn som håller på att bli torrt även kissar i byxorna emellan varven! Jag har aldrig tänkt att ett barn måste bli helt torr direkt för att vara "mogen". Att ett barn är "moget" för att börja vara utan blöja för mig är att barnet är intresserat av att gå på toaletten och verkar kunna känna när det är kissnödigt. Sen blir det ju ändå inte rätt varje gång. Jag tycker överhuvudtaget inte att det är så många saker som barn (eller vuxna heller för den delen) lär sig från en sekund till en annan utan det mesta kräver träning!

Min lilltjej blev torr tidig men sen har hon i perioder haft olyckor och då kan det ha varit flera olyckor på samma vecka. Det skulle aldrig falla mig in att sätta på henne blöja då. Och dagis har heller aldrig sagt något utan bara slängt kläderna i en ihopknuten påse. Nu började tjejen precis på ny förskola och efter en olycka bad jag helt enkelt personalen att försöka påminna henne om att gå på toaletten med jämna mellanrum. Hon glömmer när hon leker helt enkelt. Det betyder ju inte att hon inte kan vara utan blöja. Det betyder bara att hon behöver lite stöd från de vuxna!

Lycka till TS! Självklart ska du ha en diskussion med förskolan om ditt barns blöjanvändande. Jag tycker att det är självklart att förskola och föräldrar samarbetar för att hjälpa barnen framåt i utvecklingen.

• Zofian

Ja jag tycker också att barnet ska få chans att prova och misslyckas. Men kan ni inte träna det hemma lite till. Det var min tanke. För jag förstår dagis. Och jag tolkade det inte som att dom tvingade på honom blöjan. Det var bara dit jag ville komma.

Däremot skulle dom pratat med dig. Men kanske uppstod problemet nu och då tog dom på blöjan och tänkte prata med dig om det (jag gissar då jag inte vet hur det gick till) istället för att ringa dig och ta det när det hände.

• Skruttensmamma
    Trulis78 skrev 2011-09-12 21:43:40 följande:

Oj, vad hårda många av er är! Jag tycker att det är helt naturligt att ett barn som håller på att bli torrt även kissar i byxorna emellan varven! Jag har aldrig tänkt att ett barn måste bli helt torr direkt för att vara "mogen". Att ett barn är "moget" för att börja vara utan blöja för mig är att barnet är intresserat av att gå på toaletten och verkar kunna känna när det är kissnödigt. Sen blir det ju ändå inte rätt varje gång. Jag tycker överhuvudtaget inte att det är så många saker som barn (eller vuxna heller för den delen) lär sig från en sekund till en annan utan det mesta kräver träning!

Min lilltjej blev torr tidig men sen har hon i perioder haft olyckor och då kan det ha varit flera olyckor på samma vecka. Det skulle aldrig falla mig in att sätta på henne blöja då. Och dagis har heller aldrig sagt något utan bara slängt kläderna i en ihopknuten påse. Nu började tjejen precis på ny förskola och efter en olycka bad jag helt enkelt personalen att försöka påminna henne om att gå på toaletten med jämna mellanrum. Hon glömmer när hon leker helt enkelt. Det betyder ju inte att hon inte kan vara utan blöja. Det betyder bara att hon behöver lite stöd från de vuxna!

Lycka till TS! Självklart ska du ha en diskussion med förskolan om ditt barns blöjanvändande. Jag tycker att det är självklart att förskola och föräldrar samarbetar för att hjälpa barnen framåt i utvecklingen.

Tack för ditt inlägg!

Jag tänkte på det där med att vara "mogen" tidigare ikväll. Det pratas mycket om den nu när det gäller pott-träning. När vi själva var små var det väldigt få av oss som hade blöja när vi var tre år! Var vi inte mogna att bli blöjfria då? Det fungerade ju uppenbarligen. Har vi fått några men av det? Det tror inte jag i alla fall.

Jag har inte heller tidigare ifrågasatt ifall min son inte skulle vara mogen att bli blöjfri nu. Den frågan kom upp idag. Jag räknar med en inlärningsperiod med olyckor.

När det gäller bajsande i kalsongerna så har jag svårt att se skillnaden mot när barn ber om att få en blöja att bajsa i istället för att gå på pottan/toan och bajsa, vilket är ganska vanligt långt efter att de slutat kissa i blöja. Min son har upptäckt att det går lika bra att bajsa i kalsongerna som i blöjan (och hans mamma tycker att det är ungefär lika jobbigt/ojobbigt att ta hand om) och hoppar helt enkelt över att be om en blöja. Han är väldigt medveten om att han bajsar, så det är klart själv-valt. Och minst hälften av gångerna kommer det i pottan/toan.
  • Skruttensmamma
    Zofian skrev 2011-09-12 21:52:57 följande:
    Ja jag tycker också att barnet ska få chans att prova och misslyckas. Men kan ni inte träna det hemma lite till. Det var min tanke. För jag förstår dagis. Och jag tolkade det inte som att dom tvingade på honom blöjan. Det var bara dit jag ville komma.

Däremot skulle dom pratat med dig. Men kanske uppstod problemet nu och då tog dom på blöjan och tänkte prata med dig om det (jag gissar då jag inte vet hur det gick till) istället för att ringa dig och ta det när det hände.
    Jag ska prata med dagis och höra deras syn på saken.

Jag tror att problemet uppstod idag och då tog just denna fröken på blöja. (hon är bara där en av de tre dagar i veckan som min son är där). Hon hade chansen att prata med mig när jag ifrågasatte det, men det enda hon gjorde var att fråga om jag tyckte att han var mogen att vara utan blöja - hon sa inget om hur de upplever det/vill ha det. De var bara två ordinarie personal idag och den andra är tyst och blyg och vågar nog inte säga ifall hon har en avvikande åsikt.
  • mamma till tre busungar
    Carisma95 skrev 2011-09-12 20:20:12 följande:
    Men snälla. Så du menar att ett barn kan vara mer eller mindre torrt och blöjfri, men om nåde om h*n bajsar i kalsongerna/trosorna 2-3 gånger på 1-2 månader (!) Då åker blöjan på..... Vilken värld lever du i?
    Vår son är i princip torr beträffande kissandet men bajsar inte i toaletten/pottan.

Oftast ber han själv om en blöja men ibland hinner han inte detta. Personalen tycker inte att det är något problem. 
  • mamma till tre busungar
    Trulis78 skrev 2011-09-12 21:43:40 följande:

• Isalel

Min erfarenhet av fenomenet är att envishet ibland kan vara helt overksamt. Nu kanske mitt fall var helt annat, men när min son var blöjfri på förskolan så hände det ofta två, ibland tre olyckor per dag! Jag envisades med att han skulle vara blöjfri bara för han var det hemma, men sanningen var ju att anledningen att det funkade hemma var för jag hade möjlighet att avläsa och hinna reagera på hans signaler!

Det tog lång tid innan han var torr " på riktigt" och jag kan i efterhand ångra min envishet då det inte ledde till annat än merarbete och irritation hos personalen samt mer tvätt för mig. Tror att det i mitt fall varit bättre att vänta!

• Zofian

Okej. Då förstår jag. Ja då får du styra upp samtalet. Tråkigt att personalen inte tar tag i det. Dom vill väl också ha en fungerande relation till dig och sonen. :) hoppas det löser sig

• pp08

Min tjej är 2år 4mån. Även hon är blöjfri dagtid. För någon månad sedan gick det jättebra. Inga olyckor, eller väldigt få. Även bajs hamnade på toa eller i pottan. Sedan började hon vara utan blöja på fsk. Kissandet går jättebra, hittils haft 1 kissolycka på 3 veckor. Bajsandet har dock varit problematiskt, från att kunna göra det på pottan och toa fungerar det inte nu. Hon blir liksom rädd, basjet har också blivit fastare, så hon vågar inte. Några enstaka minuter efter toabesök kan det komma i trosorna.

När det hände i början ville också fsk sätta på blöja, "Hon är väl inte mogen", är ju jättelätt att säga. Jag köpte då "pottytraining pants" som de kunde sätta på henne när de ska ut och hon har inte bajsat (tex utflykt). Enstaka gånger har hon haft blöja på sig och jag märker att hon har svårare att säga till när hon blir kissnödig då; väl bekvämt att kunna kissa /bajsa i blöjan men hon blir förvirrat.

Hon hade en katostrofal dag hemma i lördags, nästan allt hamnade i trosorna. Jag gav mig dock inte och bytte trosor och byxor efter behov. Hon blev ju ledsen och var medveten om vad som hände, blev jätteglad när en liten bajsklutt hamnade i toa. Söndag var en hel perfekt dag utan olyckor, hon samtyckte om att få blöja nör hon skulle bajsa men det inte gick: Bajsade i blöjan, vi bytte och allt var OK igen.

Olyckor ingår i träningen tycker jag. Kan dock tänka att personalen blir litte trötta när de händer allt för ofta.

♀ 090619
Svar på tråden Påtvingad blöja på förskolan